2022-06-19, 15:25
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nummer ett är att det krävs betydligt mer pengar för försvaret om Sverige inte går med i Nato (runt 5% av BNP), nummer två är att alla andra länder runt Östersjön redan gått med så Sverige får inte bestämma sin egen försvarspolitik iaf om inte Sverige går med i Nato.
Ja, det är faktiskt möjligt att Sverige nu pga USA och NATO har hamnat i en situation där de inte har något annat val än att gå med. Jag kan föreställa mig att USA mer eller mindre har sagt till Sverige att "antingen går ni med i NATO, eller så får ni inget skydd av oss öht". Men jag ser inte detta som någon positiv utveckling. Speciellt inte med tanke på hur utvecklingen ser ut i dagens USA.
Citera
2022-06-19, 15:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Ja, det är faktiskt möjligt att Sverige nu pga USA och NATO har hamnat i en situation där de inte har något annat val än att gå med. Jag kan föreställa mig att USA mer eller mindre har sagt till Sverige att "antingen går ni med i NATO, eller så får ni inget skydd av oss öht". Men jag ser inte detta som någon positiv utveckling. Speciellt inte med tanke på hur utvecklingen ser ut i dagens USA.

USA är inte Nato. Nato är främst en europeisk försvarsorganisation.
Citera
2022-06-19, 15:35
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
USA är inte Nato. Nato är främst en europeisk försvarsorganisation.
Sant, men den startade i USA, och det är mer eller mindre USA som leder den.
Citera
2022-06-19, 19:55
Medlem
Citat:

Och den arbetar mer eller mindre uteslutande för judeo-amerikanska intressen.
Citera
2022-06-20, 07:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej, den startade rent fysiskt i Frankrike och Nato har ingen nationalitet som står över de andra. Det är av tradition en operativ befälhavare som är amerikan står högst men det finns andra enheter som inte står under hans befäl.
Citera
2022-06-20, 10:48
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Nej, den startade rent fysiskt i Frankrike och Nato har ingen nationalitet som står över de andra. Det är av tradition en operativ befälhavare som är amerikan står högst men det finns andra enheter som inte står under hans befäl.
Det är möjligt. Jag ska erkänna att jag inte har någon större koll på NATO:s historia. Men USA har den överlägset största militären av alla NATO-länderna, och som du själva skriver så är det av tradition en amerikan som står högst. Låt oss vara ärliga, NATO är inte mycket utan USA. Visst, England och Frankrike har också ganska tunga militärer om jag inte har fel, men inte i klass med USA. Jag har egentligen inte något emot militära försvars-organisationer. Det jag hatar med USA:s militär och allt de är inblandade i, är att de sällan arbetar för försvar, utan som en industri där det i stort handlar om att utöka USA:s makt och resurser.

Putin är givetvis inte någon oskyldig duvunge. Han är säkert en väldigt hänsynslös och brutal diktator. Med tanke på hur brutalt och kallblodigt klimatet har varit i Ryssland ganska länge, kan jag verkligen föreställa mig vad som krävs för att bli en diktator och att behålla makten så länge som han har gjort. Han har tidigare varit chef för KGB, vilket bevisar hur manipulativ och skarp han är. Men jag tvivlar inte en sekund på att anledningen till varför eliten i USA så gärna vill krossa Ryssland, beror på att USA inte har någon makt eller inflytande där, och på att det i Ryssland finns enormt mycket natur-resurser (jag tror inte att det finns något land som har så mycket resurser av varierande sorter). I många länder har USA varit inne och installerat olika USA-rövslickande puppet-regimer, som tex Shaw Reza i Iran, Saddam Hussein i Irak (även om han senare vände sig emot USA) och för inte så länge sedan, Zelensky i Ukraina. Någon sådan regim finns inte i Ryssland, inte ens i närheten, och eliten i USA vill givetvis åt Rysslands natur-resurser. Krig handlar väldigt väldigt sällan om att länder vill ta över andra länder bara för att ta över. Det handlar oftast om natur-resurser, eller strategiska geografiska lägen, vilket är anledningen till varför Filippinerna har blivit ockuperat så många gånger.

Jag är så enormt trött på hur mycket lidande eliten i USA har skapat ända sedan andra världskrigets slut, hur mycket natur-resurser de har stulit från andra länder runt om i världen, och ändå bara blundar hela västvärlden för detta bara pga att alla politiker och all massmedia i västvärlden slickar USA:s röv. Hela västvärlden är just nu totalt upprörda över att Ryssland har invaderat Ukraina, men de har knappt brytt sig det minsta om det faktum att USA invaderade både Afghanistan och Irak, och höll länderna ockuperade i 20 år samtidigt som de stal deras natur-resurser (framförallt olja i Irak).

Människor i västvärlden verkar tro att bara för att ett land har demokratiska val, så är allting bra. Att eliten i dessa länder sedan gör allt de kan för att manipulera fram det valresultat de vill ha (och om de inte kan få till det, drar de inte sig för att på något sätt fuska med rösterna), för att sedan begå precis samma typer av brott mot mänskligheten som diktatur gör, verkar folk bara ignorera. Jag är inte något fan av Ryssland, jag är bara så enormt trött på eliten i USA, och deras falska manipulativa skit.
Citera
2022-06-20, 23:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Låt oss vara ärliga, NATO är inte mycket utan USA. Visst, England och Frankrike har också ganska tunga militärer om jag inte har fel, men inte i klass med USA.

Jag vet inte vad du får det ifrån men Nato skulle klara Ryssland lätt helt utan USA. Så jo, Nato är mycket utan USA och faller inte om USA går ur.
Citera
2022-06-20, 23:49
Medlem
Patetiskt gäng, duger de till något annat än att måla häftiga flaggor?
Citera
2022-06-21, 10:29
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Jag vet inte vad du får det ifrån men Nato skulle klara Ryssland lätt helt utan USA. Så jo, Nato är mycket utan USA och faller inte om USA går ur.
Det kan du ha mycket väl ha rätt i, då Rysslands arme inte har visat sig vara särskilt effektiv. Rent historiskt sätt (innan Ryssland hade kärnvapen) har både Sverige under Karl Gustav, Napoleon och tyskarna under Hitler, nästan lyckats ta över Ryssland. Det enda som har räddat ryssarna varenda gång, är deras stora yta och väldigt kalla klimat. De har använt samma strategi alla gånger. Backa, backa, backa, och sedan låta motståndarna frysa ihjäl när de har kommit för långt. Men det finns kärnvapen inblandat idag, så att bara gå in i Ryssland och försöka krossa dem är inget alternativ. Oavsett så sysslar NATO med mycket annat än att bara "planera" för försvar för framtida attacker från Ryssland. Givetvis hade de fortfarande varit en stark militär utan USA också, det är ju många länder vi pratar om. Men om jag inte har fel (nu gissar jag visserligen bara) kommer den främsta träningen från amerikaner, och mycket av de strategiska planerna kommer ifrån USA.

NATO har om jag har förstått det rätt varit i Sverige ganska länge och tränat svenska soldater. Tror du inte att det är amerikaner som har varit här, eller vet du kanske tom att det är fransmän, tyskar och/eller turkar?

Jag vet inte hur alla olika makt-konstellationer ser ut, men jag kan nästan garantera att USA:s regering och Pentagon har betydligt mycket mer inflytande och makt över NATO än något annat land. Om vi säger som så här, om Israel av någon anledning hade hamnat i en militär konflikt med Turkiet (detta hade givetvis aldrig hänt då USA och andra hade stoppat detta långt innan, men bara som exempel) tror jag inte att NATO hade hjälpt Turkiet. Jag tror att de styrande inom USA hade gjort allt för att hålla NATO utanför, och backat Israel på alla möjliga sätt.
Citera
2022-06-21, 11:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
NATO har om jag har förstått det rätt varit i Sverige ganska länge och tränat svenska soldater. Tror du inte att det är amerikaner som har varit här, eller vet du kanske tom att det är fransmän, tyskar och/eller turkar?

Jag vet inte hur alla olika makt-konstellationer ser ut, men jag kan nästan garantera att USA:s regering och Pentagon har betydligt mycket mer inflytande och makt över NATO än något annat land. Om vi säger som så här, om Israel av någon anledning hade hamnat i en militär konflikt med Turkiet (detta hade givetvis aldrig hänt då USA och andra hade stoppat detta långt innan, men bara som exempel) tror jag inte att NATO hade hjälpt Turkiet. Jag tror att de styrande inom USA hade gjort allt för att hålla NATO utanför, och backat Israel på alla möjliga sätt.

Jag förstår inte din poäng. USA har ett intresse av att Europa är starkt mot Ryssland. Det ligger i USAs intresse att Europas försvar fungerar, att Ukraina inte faller till Ryssland etc. Men det betyder inte att Nato faller utan USA. Europa klarar sig utan USA. Mot Sovjet däremot var det annorlunda. Europa hade inte klarat sig utan USA under kalla kriget. Faktum är att Nato inte ens planerade att hålla Västeuropa mot Sovjet i krig utan kärnvapen. Det är den världsbilden som verkar leva kvar i din föreställning. Men det är inte så längre, Sovjet finns inte kvar och varken USA eller kärnvapen är däremed inte lika relevant.
Citera
2022-06-21, 12:05
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Jag förstår inte din poäng. USA har ett intresse av att Europa är starkt mot Ryssland. Det ligger i USAs intresse att Europas försvar fungerar, att Ukraina inte faller till Ryssland etc. Men det betyder inte att Nato faller utan USA. Europa klarar sig utan USA. Mot Sovjet däremot var det annorlunda. Europa hade inte klarat sig utan USA under kalla kriget. Faktum är att Nato inte ens planerade att hålla Västeuropa mot Sovjet i krig utan kärnvapen. Det är den världsbilden som verkar leva kvar i din föreställning. Men det är inte så längre, Sovjet finns inte kvar och varken USA eller kärnvapen är däremed inte lika relevant.
Jag har inte någon särskild poäng här, förutom att jag menar på att USA har mer inflytande över NATO än något annat land. Jag tror också att Europa hade kunnat klara av Ryssland utan USA idag, men det ändrar inte det faktum att USA på många sätt styr organisationen, och att NATO gör mer än att bara försvara sig mot Ryssland.

Jag har inga problem med att Europa vill försvara sig mot Ryssland, om de nu vill anfalla (jag vet inte vad Putins plan är, men det finns det säkert andra som vet). Det jag har ett problem med, är att Sverige ska arbeta åt USA:s militär industriella komplex. Exempel på detta såg vi i Afghanistan. USA invaderar, och sedan får de med sig en massa andra länder i väst som stödjer dem. Ryssland må vara ett land som vill utöka sin makt, vilket stora länder oftast vill, men du kommer inte undan det faktum att USA har invaderat och destabiliserat fler länder sedan andra världskriget än något annat land.

Att diskutera om Sverige ska gå med i NATO eller ej är bara slöseri med energi. Alla politiska partier i Sverige idag är för att gå med i NATO, och jag tror dessutom att USA har satt Sverige i en situation där vi inte längre har mycket annat val. NATO har länge varit i Sverige och tränat militären, vilket sannolikt är anledningen till varför Ryssland har åkt förbi Sverige med u-båtar och flygplan, för att se vad som sker och om NATO har satt upp några slags baser här.

Om detta hade varit för 30 år sedan hade min känsla varit helt annorlunda. Men med tanke på vad USA har blivit, och vad många länder i väst har blivit (framförallt Sverige) är det väldigt svårt för mig att känna någon slags lojalitet gentemot detta. Jag associerar idag västvärlden med massinvandring, kultur-marxism, feminism och psykisk krigsföring mot vita människor. Jag är väldigt trött på att leva i ett land där folket mer eller mindre är slavar åt massmedian.
Citera
2022-06-21, 13:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har inga problem med att Europa vill försvara sig mot Ryssland, om de nu vill anfalla (jag vet inte vad Putins plan är, men det finns det säkert andra som vet). Det jag har ett problem med, är att Sverige ska arbeta åt USA:s militär industriella komplex. Exempel på detta såg vi i Afghanistan. USA invaderar, och sedan får de med sig en massa andra länder i väst som stödjer dem. Ryssland må vara ett land som vill utöka sin makt, vilket stora länder oftast vill, men du kommer inte undan det faktum att USA har invaderat och destabiliserat fler länder sedan andra världskriget än något annat land.

Men rent konkret så var det Afghanistan som attackerade USA eftersom de inte ville ge upp Bin Laden så det är svårt att se Afghanistan som ett rent imperialistiskt krig även om jag förstår att man kan tolka det så. Jag har svårt att se varför Nato inte skulle försvara USA från Bin Laden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in