Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Svensk-ryska relationerna var på fryspunkten redan innan Sverige skickade in sin NATO-ansökan. Hela EU har haft en extremt ansträngd relation till Ryssland sedan 2014, och Sverige började öka sitt militära samarbete med Finland redan 2014 just för att vi på allvar såg Ryssland som ett militärt hot igen. Rysslands upprepade kränkningar av svenskt luftrum och territorialvatten, samt uttalade hot om allt från ockupation av Gotland till kärnvapenanfall, kan ha haft något med den saken att göra.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-...e-med-finland/
När har ryssarna hotat att ockupera Gotland? Det räcker inte med att en ryss vill det och att det står i Aftonbladet, har det funnits en vilja från ryska statsmakten om att göra det och är det uttalat? Jag tycker det mest låter som Nato-propaganda. Kränkningar av luftrum och territorialvatten, vare sig det kommer från ryssar, amerikaner eller andra, är inte direkt samma sak som att skicka vapen till ett krig för att döda den ena partens soldater. Redan där har man tagit del i konflikten. Att sedan ingå i en krigsallians mot samma land är också en provokation. Jag tror att båda länderna nog kan leva med om det bara är ansträngt.
Man kan tycka vad man vill om Ryssland och kriget i Ukraina, det förändrar dock inte det faktum att Sveriges Nato-ansökan och inblandning i konflikten (genom att skicka vapen) eskalerar situationen, är djupt oansvarigt och potentiellt farligt. Det finns heller inga garantier för att vi skulle bli försvarade, inte ens artikel 5 ä4 bindande. Vi är helt i våldet på cyniska makthavare som vill ha krig med Ryssland och är beredda att offra människoliv för att det tjänar globalisternas, inte folkets, intressen. Det är inte främst politiker och globalister som kommer dödas om det hela urartar i krig.
Sedan är jag för en allnordisk försvarsmakt som försvarar Nordens gränser från både öst och väst. När vi har det så kanske man kan ha hög svansföring när det kommer till sådana här saker, men när vi inte har ett försvar så ska man bibehålla den alliansfrihet som tjänat oss väl i 200 år. Vi är dock långt ifrån det idag, så låt oss börja med att införa allmän värnplikt igen (som samma krigshetsande politiker tog bort).