2022-06-07, 16:55
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Hösten 2024 ska samma laddkontakt kunna användas till alla mobiler, läsplattor och kameror. Redan förlegat, tycker dock kritiker efter tisdagens uppgörelse i EU.

Så vad säger vi om detta? Jag skulle vilja läsa lagen i sin helhet, kan Apple välja att köra 100% sladdlös laddning? Vilket de garanterat gör om de inte är tvingade att ha ett USB-C uttag i telefonen.

Och när nya lösningar kommer, det lär ju bli stelbent och svårt med nya lösningar då?

https://www.nyteknik.se/digitalisering/klart-krav-pa-usb-c-inom-eu-apple-maste-dumpa-lightning-7034028
Citera
2022-06-07, 17:09
Medlem
BackToHegels avatar
Att företag tvingas samarbeta och ta fram standarder är bra. Innovation kan ske inom ramarna för detta.

Även om man accepterar den usla effektiviteten som trådlös laddning innebär, denna ska väl också följa en allmän standard. Eller ska man ladda Samsung-grejorna på Samsung-plattan, Apple-grejorna på Apple-plattan osv?
Citera
2022-06-07, 17:29
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Så vad säger vi om detta? Jag skulle vilja läsa lagen i sin helhet, kan Apple välja att köra 100% sladdlös laddning? Vilket de garanterat gör om de inte är tvingade att ha ett USB-C uttag i telefonen.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/klart-krav-pa-usb-c-inom-eu-apple-maste-dumpa-lightning-7034028

Ja, lagen gäller bara laddning med sladd!

LL
Citera
2022-06-07, 17:49
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Att företag tvingas samarbeta och ta fram standarder är bra. Innovation kan ske inom ramarna för detta.

Även om man accepterar den usla effektiviteten som trådlös laddning innebär, denna ska väl också följa en allmän standard. Eller ska man ladda Samsung-grejorna på Samsung-plattan, Apple-grejorna på Apple-plattan osv?

Vad menar du med usel effektivitet? Tycker fruns trådlösa budgetladdare laddar upp iphonen sanslöst fort

Tror Apple efter detta kommer att spola uttag helt, bara köra trådlöst. Kanske med liknande lösning som iwatch har?
Citera
2022-06-07, 17:50
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ja, lagen gäller bara laddning med sladd!

LL

Då blir det väl standardiserat med trådlösa laddare knutet till apples egna produkter 😂
Citera
2022-06-07, 17:51
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Då blir det väl standardiserat med trådlösa laddare knutet till apples egna produkter 😂

Ja, och lightninguttag utan laddning...

LL
Citera
2022-06-07, 17:54
Medlem
Raggarspinns avatar
Om Alex Agius Saliba hade fått bestämma så hade vi haft SCART-kontakt på våra mobila enheter!
USB-C är åtta år gammal teknik och vem vet om det är det som gäller 2024. FireWire, Lightning och Thunderbolt har spöat USB. Jag satt själv och förde över DV video i realtid 25Mbit/s via firewire när USB Hi Speed låg på 12Mbit/s. Lightning som var standard 2011, tre år före USB-C, var långt före USB som andra tillverkare av mobila enheter använde. Apple har också varit med och utvecklat USB-C. Men det betyder ju inte att USB-C är den ultimata kontakten i framtiden.
EU tvingar tillverkare av mobila enheter att använda en tio år gamma standard!
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-06-07 kl. 17:58.
Citera
2022-06-07, 17:55
Medlem
Citat:
Så då kommer man inte att kunna ladda Apples produkter i bilen?
Citera
2022-06-07, 17:59
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så då kommer man inte att kunna ladda Apples produkter i bilen?

Fråga mig inte om hur man löser det tekniska, jag vet bara att Apple kommer att slingra sig ur detta
Citera
2022-06-07, 18:01
Medlem
Citat:
Fråga mig inte om hur man löser det tekniska, jag vet bara att Apple kommer att slingra sig ur detta
Det kommer nog inte att gynna dem. Jag laddar ofta min mobil i bilen. Det är en Samsung och detta gör att jag ännu mindre vill byta till en Apple-telefon.
Citera
2022-06-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Trådlös laddning kan väl knappast vara bra för miljön?

Obegripligt att det är tillåtet, när samhället försöker bli mer energieffektiva....
Citera
2022-06-07, 18:04
Medlem
Eller så gör Apple en tuppsås-sriracha och slutar sälja i EU på grund av EUs bestämmelser. Tror dock inte det, tror det blir sladdlöst (men som ändå kräver en sladd till laddplattan. Kanske där USB-Cn hamnar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in