Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-19, 08:05
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
En mycket bra förändring.

Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Detta är stora fördelen med EU att sätta gränser på företag som ställer till stora problem för klimatet och miljön.

Problemet är att det givetvis finns fördelar med detta, men även drar med sig flera nackdelar av olika slag.

Det riskerar att initialt under en tid att faktiskt öka el-skrot och negativ miljömässig påverkan, samt att massor med folk plötsligt står med div tillbehör som inte längre kan användas.

Dessutom är det ju så att USB-C redan är rätt ålderstigen och det är inte långsökt att det kan dyka upp nyare bättre teknik/design om inte så länge, och då har vi låst oss vid USB-C vilket kan hämma innovation.

Hur som helst så kan vi inte stanna vid en typ av anslutning i evigheter, oavsett hur bra den än var vid start, för förr eller senare så blir den av olika orsaker föråldrad och behöver bytas mot nåt som vid den tidpunkten bättre passar behoven etc.

Lightning är ju fortfarande ett föredöme och på flera punkter fortfarande bättre än USB-C, men även klart efter på några punkter vilket gör att det trots allt är tid för ett skifte även för Apple. Synd bara att vi blir påtvingade USB-C när den redan är rätt ålderstigen och nyare teknik kanske dyker upp snart, och vi får göra samma stökiga byte igen…

Bäst vore kanske om det trådlösa tog över mest möjligt.
Citera
2022-10-19, 10:09
  #350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Problemet är att det givetvis finns fördelar med detta, men även drar med sig flera nackdelar av olika slag.

Det riskerar att initialt under en tid att faktiskt öka el-skrot och negativ miljömässig påverkan, samt att massor med folk plötsligt står med div tillbehör som inte längre kan användas.

Dessutom är det ju så att USB-C redan är rätt ålderstigen och det är inte långsökt att det kan dyka upp nyare bättre teknik/design om inte så länge, och då har vi låst oss vid USB-C vilket kan hämma innovation.

Hur som helst så kan vi inte stanna vid en typ av anslutning i evigheter, oavsett hur bra den än var vid start, för förr eller senare så blir den av olika orsaker föråldrad och behöver bytas mot nåt som vid den tidpunkten bättre passar behoven etc.

Lightning är ju fortfarande ett föredöme och på flera punkter fortfarande bättre än USB-C, men även klart efter på några punkter vilket gör att det trots allt är tid för ett skifte även för Apple. Synd bara att vi blir påtvingade USB-C när den redan är rätt ålderstigen och nyare teknik kanske dyker upp snart, och vi får göra samma stökiga byte igen…

Bäst vore kanske om det trådlösa tog över mest möjligt.
Det har du faktiskt rätt i. Tänkte inte på denna konsekvens!
Citera
2022-10-19, 10:47
  #351
Medlem
Colossos avatar
Vem laddar ens med kabel idag. Hoppas Apple gör en port-lös iPhone.
Citera
2022-10-19, 10:48
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Vem laddar ens med kabel idag. Hoppas Apple gör en port-lös iPhone.

Hoppas alla gör det. Trådlös laddning har väl större förluster vilket vi kan vara utan idag när det är problem med energiförsörjningen.
__________________
Senast redigerad av Hominem 2022-10-19 kl. 10:53.
Citera
2022-10-19, 16:43
  #353
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Vem laddar ens med kabel idag. Hoppas Apple gör en port-lös iPhone.
EU har fått igenom en lag som innebär att alla mobiltelefoner som säljs inom EU från och med 2024 måste ha ett hål där Saliba kan stoppa in sin kontakt.
Visst kan Apple tillverka en portlös iPhone men en eventuell sådan får inte säljas inom EU för det har saliba bestämt.
Citera
2022-10-19, 17:56
  #354
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Vem laddar ens med kabel idag. Hoppas Apple gör en port-lös iPhone.
Induktionsladdning funkar ju skit idag! Har en sån platta i bilen, laddar långsamt som fan och avbryts när mobilen flyttar på sig (i kurvor t ex)
Citera
2022-10-19, 19:27
  #355
Medlem
Idiotiskt, kommer troligen inte att göra någon större skillnad för mängden elektronikskrot. Det har ju sen länge varit en standard för androidtelefoner med först nicro-usb som efterhand övergått till usb-c. Alla tillbehör som hörlurar mm har haft dessa kontakter. Apple har avvikit, men det är knappt något stort problem att det funnits en avvikande.
Usb är prmärt en kontakt för dataöverföring. När efterhand beövs bättre dataöverföring ska telefonerna/datorer då ha 2 portar, en för laddning och en för data?
Dessutom är usb-c mekaniskt klen. Användrr man ofta laptop/telefon med laddkabel inpluggad slits kontakten fort, att byta honan i apparaten kan bli mycket dyrt.
Citera
2022-10-19, 19:46
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne
Induktionsladdning funkar ju skit idag! Har en sån platta i bilen, laddar långsamt som fan och avbryts när mobilen flyttar på sig (i kurvor t ex)
Jag har en relativt ny samsung laddplatta, för att det är bekvämt att ladda telefon och lurar på, men det går nästan dubbelt så fort att ladda telefonen om jag pluggar in laddkabeln i telefonen i stället för laddplattan
Laddarna blir bättre och bättre så man vill förstås ändå ha en ny efterhand.
Varför har de inte också bestämt att alla apparater med usb-c laddport ska kunna laddas med alla laddare? Ska minst kunna ge 20-30 V.
Citera
2022-10-20, 09:28
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Allt detta snack om elektronikskrot. Inte så långt bort avfyras våra raketer mot ryssarna, korallreven dör och vi börjar elda kol för att elen är för dyr. Flygtrafiken är igång efter pandemin, men dessa kablar måste vi stoppa genast!

Skillnaden mot dina exempel är att det här handlar om en massa 'dataskrot' som redan finns hos privatpersoner och butiker, där argumentet är dels att det är rätt enkelt att undvika, men framför allt att folk inte gillar att tvingas slänga sina egna grejer de tycker funkar, byta ut allt hemma etc.
Citera
2022-10-20, 11:00
  #358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Skillnaden mot dina exempel är att det här handlar om en massa 'dataskrot' som redan finns hos privatpersoner och butiker, där argumentet är dels att det är rätt enkelt att undvika, men framför allt att folk inte gillar att tvingas slänga sina egna grejer de tycker funkar, byta ut allt hemma etc.

Jo, det var delvis ett skämt, men även ett sätt att såga ett skitargument. Nu måste jag ju garnterat skrota alla mina lightningkablar.

Kablar hamnar väl på återvinningen? Finns det data på hur mycket skrot laddarna genererar, eller har man bara valt detta fokus lite på känsla? Borde man inte börja med att strypa det som förorenar mest?

Ärligt talat, hur kan man begränsa någon från att sälja en egenutvecklad, harmlös och ganska bra produkt?

Jag kanske är korkad, men jag ger mig fan på att det handlar om att politikerna blir less när de har fel laddare med sig på tjänsteresorna. Alternativt någon beef med apple på högre nivå.

Skulle man vara en riktig foliehatt så skulle man kunna tolka detta som en direkt attack mot apple, kanske för ett bristande samarbete med div myndigheter.
Citera
2022-10-20, 11:51
  #359
Medlem
När jag tänker efter så inför man ju standarder i andra branscher också, det var nog bara en överreaktion från min sida.
Citera
2023-03-22, 12:41
  #360
Medlem
Jag är insatt i och med mitt jobb, var med och beredde frågan.

Sveriges hållning, kom överens om att rösta NEJ när det röstades om detta i EU. Sverige var det enda landet som röstade nej i hela EU.

Varför?

Därför att Sverige var det enda landet som verkligen beredde frågan grundligt och tog kontakt med branschen.

Anledningen till nejet från Sverige var att allt blir trådlöst eller magnetisk kontakt ändå inom kort. Apple menade att Lightning eller USB C spelar ingen roll eftersom de ändå kommer att göra telefonerna helt utan stickuttag.

Omröstingen låg flera år efter sin tid menade vi. Tex magnetiska kontakter kan vara olika för olika fabrikat. Vi borde röstat om den standarden istället.

Tänk om EU kunde syssla med något vettigare?
Vad har detta kostat EU?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback