2022-06-07, 18:05
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Vad menar du med usel effektivitet? Tycker fruns trådlösa budgetladdare laddar upp iphonen sanslöst fort

Tror Apple efter detta kommer att spola uttag helt, bara köra trådlöst. Kanske med liknande lösning som iwatch har?
Effektiviteten är sämre när man laddar trådlöst, det kostar lite i överföringen. Mer el går åt helt enkelt. Hastigheten på laddningen påverkas inte.

Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Trådlös laddning kan väl knappast vara bra för miljön?

Obegripligt att det är tillåtet, när samhället försöker bli mer energieffektiva....
Håller med.
Citera
2022-06-07, 18:05
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det kommer nog inte att gynna dem. Jag laddar ofta min mobil i bilen. Det är en Samsung och detta gör att jag ännu mindre vill byta till en Apple-telefon.

Fast ”trådlös” laddning med en liten adapter med magnet som klockan blir ju i praktiken samma sak som en vanlig
Citera
2022-06-07, 18:07
Medlem
Citat:
Fast ”trådlös” laddning med en liten adapter med magnet som klockan blir ju i praktiken samma sak som en vanlig
Ja men det ger inget mervärde. Snarare tvärtom.
Citera
2022-06-07, 18:13
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ja men det ger inget mervärde. Snarare tvärtom.

Varken eller skulle jag säga, med tanke på att det är olika laddare redan nu
Citera
2022-06-07, 18:24
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Jag tycker det är bra med standardisering men är jäkligt osäker på om det är något det ska lagstiftas om i det här fallet. Om fler produkter omfattades av lagen så visst. Men om jag ändå tvingas ha en mängd olika kontakter till exempelvis mina hörapparater, bärbara högtalare, hörlurar, skäggtrimmer, rakapparat osv känns det som att det kvittar vilken typ av laddare min telefon eller laptop har. Det blir lite som en piss i Mississippi i det stora hela och vad händer när någon tillverkare kommer på något riktigt smart? Ska de då tvingas ha två ingångar för laddning av deras enheter eller kommer de av praktiska skäl hålla sig till USB-c?

Nej, inför istället incitament för de olika tillverkarna att samarbeta isåfall istället för att lagstifta om 10år gammal teknik.
Citera
2022-06-07, 18:25
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Trådlös laddning kan väl knappast vara bra för miljön?

Obegripligt att det är tillåtet, när samhället försöker bli mer energieffektiva....
Jag håller med dig.

EU fokuserar istället på alla sugrör!
Citera
2022-06-07, 18:28
Medlem
Citat:
Varken eller skulle jag säga, med tanke på att det är olika laddare redan nu
Jag skulle säga att det är ett mindrevärde att jag tvingas skaffa en extra manick för att ladda moben.
Citera
2022-06-07, 18:34
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jag tycker det är bra med standardisering men är jäkligt osäker på om det är något det ska lagstiftas om i det här fallet. Om fler produkter omfattades av lagen så visst. Men om jag ändå tvingas ha en mängd olika kontakter till exempelvis mina hörapparater, bärbara högtalare, hörlurar, skäggtrimmer, rakapparat osv känns det som att det kvittar vilken typ av laddare min telefon eller laptop har. Det blir lite som en piss i Mississippi i det stora hela och vad händer när någon tillverkare kommer på något riktigt smart? Ska de då tvingas ha två ingångar för laddning av deras enheter eller kommer de av praktiska skäl hålla sig till USB-c?

Nej, inför istället incitament för de olika tillverkarna att samarbeta isåfall istället för att lagstifta om 10år gammal teknik.
När det finns en standard blir det billigare att hålla sig till den än att snickra ihop sin egen lösning. Jag har skäggtrimmer inköpt för många år sedan som har en proprietär kontakt, men min massagepistol inköpt nyligen har USB-C.

Skäggtrimmer 4,3v proprietär kontakt, hårtrimmer 5,9v proprietär kontakt. Jag hatar skiten... Må EU slå på alla tillverkare så de skärper sig.
Senast redigerad av BackToHegel 2022-06-07 kl. 18:37.
Citera
2022-06-07, 19:00
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
När det finns en standard blir det billigare att hålla sig till den än att snickra ihop sin egen lösning. Jag har skäggtrimmer inköpt för många år sedan som har en proprietär kontakt, men min massagepistol inköpt nyligen har USB-C.

Skäggtrimmer 4,3v proprietär kontakt, hårtrimmer 5,9v proprietär kontakt. Jag hatar skiten... Må EU slå på alla tillverkare så de skärper sig.

Jag håller med innerst inne men när frågan gäller att låsa upp sig vid en 10år gammal teknik blir det galet. Det vore isåfall bättre att lagstifta att tillverkare i framtiden ska samarbeta för en gemensam standard vilket i sig också är galet. Vad blir nästa steg kring vilka standarder som ska gälla enligt lag? Vad händer med konkurrensen?

Att kablarna ska passa till befintlig infrastruktur som vägguttag är en sak men det är väl ingen tillverkare agerandes på svensk marknad som plötsligt skulle utforma kontakter som inte passar svenska vägguttag? Nej, låt konsumenterna fortsatt avgöra men arbeta för frivillig standardisering och ge bidrag till de bolag som accepterar att inte vidareutveckla men straffa fan inte de som kommer med nya smartare lösningar.

När jag började jobba fanns knappt mobiltelefoner och jag var med på den tiden man kunde ta ”datorkörkort” och köpa statligt subventionerade datorer, jävlar vad trevligt om man redan då lagstiftat om en standard.
Citera
2022-06-07, 19:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Så då kommer man inte att kunna ladda Apples produkter i bilen?

Du får köpa en trådlös laddplatta till bilen från Apple, givetvis ansluts den via lightningkontakten.
Citera
2022-06-07, 19:08
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel

Branschen brukar själv lyssna på sina konsumenter utan lagstiftning, förväntar mig lag på strömslukare och munstycken med, mobiltelefon är udda utvalt exempel
Blir få framsteg om inget bolag får innovera tyvärr
Citera
2022-06-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du får köpa en trådlös laddplatta till bilen från Apple, givetvis ansluts den via lightningkontakten.
Ja. Jag skulle alltså tvingas att köpa en extra manick. Nu räcker det ju med en USB-C-kabel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in