Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
När det finns en standard blir det billigare att hålla sig till den än att snickra ihop sin egen lösning. Jag har skäggtrimmer inköpt för många år sedan som har en proprietär kontakt, men min massagepistol inköpt nyligen har USB-C.
Skäggtrimmer 4,3v proprietär kontakt, hårtrimmer 5,9v proprietär kontakt. Jag hatar skiten...

Må EU slå på alla tillverkare så de skärper sig.
Jag håller med innerst inne men när frågan gäller att låsa upp sig vid en 10år gammal teknik blir det galet. Det vore isåfall bättre att lagstifta att tillverkare i framtiden ska samarbeta för en gemensam standard vilket i sig också är galet. Vad blir nästa steg kring vilka standarder som ska gälla enligt lag? Vad händer med konkurrensen?
Att kablarna ska passa till befintlig infrastruktur som vägguttag är en sak men det är väl ingen tillverkare agerandes på svensk marknad som plötsligt skulle utforma kontakter som inte passar svenska vägguttag? Nej, låt konsumenterna fortsatt avgöra men arbeta för frivillig standardisering och ge bidrag till de bolag som accepterar att inte vidareutveckla men straffa fan inte de som kommer med nya smartare lösningar.
När jag började jobba fanns knappt mobiltelefoner och jag var med på den tiden man kunde ta ”datorkörkort” och köpa statligt subventionerade datorer, jävlar vad trevligt om man redan då lagstiftat om en standard.