• 1
  • 2
2022-06-05, 20:25
Medlem
lossnuss avatar
Tänkte bara poängtera att vi alla saknar värde...trots allt jävla tjafs kring "allas lika värde" och annat trams,
vi alla lika meningslösa, med andra ord så saknar vi alla ett värde.
Vad vi än gör så spelar det ingen roll,
einstein, musk, gates, beethoven muhammed, jesus...spelar ingen roll...
Vi saknar alla värde.
Frågor eller kommentarer kring detta faktum ?
Citera
2022-06-05, 20:28
Medlem
a-mortals avatar
Men, jag har ett värde.
Citera
2022-06-05, 20:31
Medlem
particulum1s avatar
En rimlig fråga torde ju vara varför vi alla saknar ett värde?
Citera
2022-06-05, 20:34
Medlem
LeCastles avatar
Människor som är generösa, empatiska och hjälpsamma har högre värde än t.ex narcissister som bara stjäl glädje och energi från andra.
Citera
2022-06-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Tänkte bara poängtera att vi alla saknar värde...trots allt jävla tjafs kring "allas lika värde" och annat trams,
vi alla lika meningslösa, med andra ord så saknar vi alla ett värde.
Vad vi än gör så spelar det ingen roll,
einstein, musk, gates, beethoven muhammed, jesus...spelar ingen roll...
Vi saknar alla värde.
Frågor eller kommentarer kring detta faktum ?

Jag skulle säga som så att alla har precis lika mycket världe... från alexander den store till den ensamme prostituerade lilla tjackpundaren slumrandes i dyn. Vi är specks of consciousness, här för att lära oss och uppleva saker och som sådana är vi alla helt ovärderliga. Ingenting är meningslöst, allt har mening egentligen. Alltså ärligt, det är min vinkel iaf. Sen om man är lite deppig kan det ju liksom yttra sig som att "glaset är halvtomt", så kan det ju kännas kanske.. men även det har mening. Lite som att säga att ett halvtomt glas skulle vara "meningslöst". Hur exakt är ett halvtomt glas meningslöst, eller för den delen ett tomt glas..? jag vet inte riktigt hur man får ihop det resonemanget ärligt talat men det är väl också det som är lite "tricket", att lära sig inse alla tings djupa meningsfullhet
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-06-05 kl. 20:39.
Citera
2022-06-05, 20:37
Medlem
TheGretaResets avatar
Enligt kristendomen har alla ett intresit okränkbart värde.

Enligt vänsterteori är vi alla utbytbara med samma värde, och ja det värdet är noll. Därför har vänsterideologierna mördat så många också.
Men visst borde vänstern proklamera att "alla är värdelösa" men det låter bättre med alla har samma värde även om det värdet är noll.

Jag har kristen värdegrund.
Citera
2022-06-05, 20:37
Medlem
Jag invänder emot grundpremissen. Alla är inte lika mycket värda, och således är inte alla lika värdelösa.
Citera
2022-06-05, 20:38
Ett eller flera värden kan jag vara utan men något på riktigt meningsfullt att brinna för. Inte för att det vore meningsfullt men för att dryga ut och underlätta tiden fram tom döden.
Citera
2022-06-05, 20:39
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beach2021-TOPPform
Jag skulle väl säga som så att alla har precis lika mycket världe... från alexander den store till den ensamme prostituerade lilla tjackpundaren slumrandes i dyn. Vi är specks of consciousness, här för att lära oss och uppleva saker och som sådana är vi alla helt ovärderliga. Ingenting är meningslöst, allt har mening egentligen. Alltså ärligt. Sen om man är lite deppig, kan det ju liksom yttras som att "glaset är halvtomt", så kan det ju kännas.. men även det har mening. Lite som att säga att ett halvtomt glas skulle vara "meningslöst", hur exakt..? jag vet inte riktigt hur man får ihop det resonemanget ärligt talat
Det är bara du som vill att det ska vara så.
Men sanningen är att ingenting som någonsin hänt på vår planet spelar någon roll...
Citera
2022-06-05, 20:40
Medlem
hockexs avatar
Beror på hur stort man vill se det, i universum har vi lika mycket värde som mångrus. I vårt hem, bland vänner och familj har vi ett större värde. Bland bakterier, celler och andra mikroorganismer, ett ännu större värde etc
Citera
2022-06-05, 20:40
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Jag invänder emot grundpremissen. Alla är inte lika mycket värda, och således är inte alla lika värdelösa.
Alla är inte lika mycket värda. För om det inte var så skulle jag vara lika mycket värd som Carl XVI Gustaf av Sverige och det är jag inte.
Citera
2022-06-05, 20:42
Medlem
FNs deklaration om mänskliga rättigheter pratar om dignity, dvs värdighet. Att det har översatts märkligt och skapat en filosofisk svensk diskussion är översättarens fel. Jag tycker kanske det är konstigt att sätta ett monetärt värde på folk, men ser gärna att alla ska ha rätt till samma värdighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in