2022-06-05, 20:43
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Beror på hur stort man vill se det, i universum har vi lika mycket värde som mångrus. I vårt hem, bland vänner och familj har vi ett större värde. Bland bakterier, celler och andra mikroorganismer, ett ännu större värde etc
Du vill tro att det är så, men allt saknar värde i oändligheten...
Citera
2022-06-05, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Det är bara du som vill att det ska vara så.
Men sanningen är att ingenting som någonsin hänt på vår planet spelar någon roll...
Ja.. We were brought here from pure chance, evolved by natural selection. The universe will die a heat death and that's it.

Oändligheten... Du har den bakom och framför dig i all evighet och står just nu precis som alltid mitt i den. "Du är lika meningslös." I det stora hela totalt utspilld men inte för flugan sidan om mig som äter mina matrester...
Senast redigerad av Cockpitten 2022-06-05 kl. 20:48.
Citera
Medlem
Om jag saknade ett värde skulle det inte finnas någon mening eller värde med att tala om det för mig.

Det faktum att du loggat in på ett internetforum och tagit dig tiden för att skriva så åt mig är ju snarare en stark indikation på hur mycket jag betyder.

Att ens framföra detta argument är en paradox i sig självt.
Citera
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Alla är inte lika mycket värda. För om det inte var så skulle jag vara lika mycket värd som Carl XVI Gustaf av Sverige och det är jag inte.
Det är sant, du är lika meningslös.
Citera
2022-06-05, 20:45
Medlem
Citat:
Tänkte bara poängtera att vi alla saknar värde...trots allt jävla tjafs kring "allas lika värde" och annat trams,
vi alla lika meningslösa, med andra ord så saknar vi alla ett värde.
Vad vi än gör så spelar det ingen roll,
einstein, musk, gates, beethoven muhammed, jesus...spelar ingen roll...
Vi saknar alla värde.
Frågor eller kommentarer kring detta faktum ?
Sant. All värde är relativt ett subjektivt antagande.

Det är upp till dig vad du värderar i din existens.
Citera
2022-06-05, 20:45
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Det är sant, du är lika meningslös.
Nej det stämmer inte. Kungen har ett mycket större värde än jag.
Citera
2022-06-05, 20:47
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
FNs deklaration om mänskliga rättigheter pratar om dignity, dvs värdighet. Att det har översatts märkligt och skapat en filosofisk svensk diskussion är översättarens fel. Jag tycker kanske det är konstigt att sätta ett monetärt värde på folk, men ser gärna att alla ska ha rätt till samma värdighet.
FN är lika meningslöst som allt annat trams som försöker sätta värde på vår existens...
Citera
2022-06-05, 20:49
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Om jag saknade ett värde skulle det inte finnas någon mening eller värde med att tala om det för mig.

Det faktum att du loggat in på ett internetforum och tagit dig tiden för att skriva så åt mig är ju snarare en stark indikation på hur mycket jag betyder.

Att ens framföra detta argument är en paradox i sig självt.
Och allt det du skrev saknar betydelse.
Citera
2022-06-05, 20:50
Moderator
Psilosophers avatar
Hur mäter man?

mvh
Citera
2022-06-05, 20:51
Medlem
Citat:
Och allt det du skrev saknar betydelse.

Om det gjorde det, varför svarar du ens på det då? Betydde det inte någonting skulle det ju inte finnas någon anledning att skriva ditt inlägg ovan.
Citera
2022-06-05, 20:51
Medlem
TheGretaResets avatar
Om alla hade samma värde skulle det vara meningslöst att tex göra en god gärning, man kan lika gärna stjäla och döda andra människor.

Men det här är inget idioter tänkt på som använder "allas lika värde". Inte fan behandlar dom trump och putin som de behandlar andra. Det här är bara idiologisk ordbajseri de aldrig funderat över utan bara vräker ur sig.
Citera
2022-06-05, 20:54
Medlem
Citat:
Det är bara du som vill att det ska vara så.
Men sanningen är att ingenting som någonsin hänt på vår planet spelar någon roll...

Det beror på hur man definierar mening... utifrån en mer övergripande synvinkel är det ju ingenting som egentligen gör någon jättestor skillnad på planeten jorden, det rullar på liksom. För dig själv dock som subjektiv upplevare är ju saker och ting definitivt meningsfulla för att inte säga fullständigt omvälvande. Ehm, ja det är hur man väljer att se på saker helt enkelt och det är ju så smidigt då också att man kan finetuna sin inställning för att på olika vis uthärda och modulera och reglera sitt psyke över tid, vilket ger stora möjligheter till utveckling och en ökad förståelse. Fråga en 90-åring vad den finner/funnit meingsfullt och jämför svaren med en 15-årings, det är en rätt monumental skillnad som äger rum, båda valid perspektiv men bara ett av dem baserat på faktisk erfarenhet över tid. Vi får väl se efter att du dött, om du tycker likadant då... skulle starkt tvivla på det. Om vi ponerar att medvetande är fundamentalt och att vi som små aktörer är odödliga och liksom deltagare i en process av erfarenhetsskapande som fria tänkare i ett hav av medvetande, då är ingenting öht meningslöst iaf. Och mycket forskning inom bland annat näradödenupplevelser mm styrker det perspektivet.
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-06-05 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in