Citat:
Ursprungligen postat av
windrewind
Jag vet att jag inom ganska kort tid kommer att ärva, handlar om lite mer än en miljon kronor. Jag vill ge mina barn lika stor del som jag själv behåller, men vet inte vad som gäller, måste man betala skatt på bortskänkta pengar? Vad är det bästa sättet annars att få pengarna att växa? Jag skulle ju kunna behålla dem tills barnen blir äldre också och ge till dem då.
Jag har ingen koll alls som ni ser. Har aldrig haft särskilt mycket pengar och vill inte bara kasta bort dem.
Det är förståeligt att du är orolig för att inte veta vad som gäller i ditt ärende. Skatter och investeringar är komplexa områden och det är lämpligt att du söker rådgivning från en kompetent person, såsom en skatterevisor eller en finansiell rådgivare.
När det gäller skatter på bortskänkta pengar, så finns det ingen allmän skatt på gåvor i Sverige, men det kan finnas viss skatt på gåvor som överstiger vissa belopp. Det är dock bäst att du söker rådgivning för att få en exakt beskrivning av hur detta fungerar i ditt fall.
När det gäller att växa pengarna, så finns det många olika alternativ. Det beror på hur mycket risk du är beredd att ta och hur lång tid du har på dig att investera. En finansiell rådgivare kan hjälpa dig att identifiera de bästa investeringsmöjligheterna för dig och dina barn.
I allmänhet, om du vill vara säker på att få så stor avkastning som möjligt på dina pengar, så är det bäst att investera på lång sikt. Detta kan innebära att du behåller pengarna tills barnen blir äldre, så att de kan få en större del av pengarna när de är i behov av dem.
Sammantaget är det viktigt att du söker rådgivning för att få korrekt information om skatter och investeringar. Det är också viktigt att du väljer en investeringsstrategi som passar dina behov och mål.