2022-07-30, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Håller med! Det är stor risk för att gåvoskatt och "dödsskatt" återinförs efter valet. Sossarna pratar om det.

Skriv ett gåvobrev och låt bevittna det! Kalla din gåva till barnen ett förskott på ett framtida arv. Poängtera också att det är enskild egendom, så att det inte blir giftorättsgods ifall något av barnen gifter och sedan skiljer sig.

Slutligen skriv i gåvobrevet att du avser att förvalta gåvan för barnen till de fyllt 25 år eller du avlider.

Aktier med bra andel direktavkastning, dvs. utdelning varje år är nog den bästa lösningen för pengarna på långs sikt. Krigsmaterialaktier kanske? Alternativt köpa en skogsfastighet eller något annat som ökar i värde lika mycket!

En skogsfastighet finns också som kommer ärvas utöver pengarna. Den är nog värd en hel del också.

Tack för tipsen, uppskattas.
Citera
2022-07-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag vet att jag inom ganska kort tid kommer att ärva, handlar om lite mer än en miljon kronor. Jag vill ge mina barn lika stor del som jag själv behåller, men vet inte vad som gäller, måste man betala skatt på bortskänkta pengar? Vad är det bästa sättet annars att få pengarna att växa? Jag skulle ju kunna behålla dem tills barnen blir äldre också och ge till dem då.

Jag har ingen koll alls som ni ser. Har aldrig haft särskilt mycket pengar och vill inte bara kasta bort dem.
Första rådet: börjar folk kontakta dig direkt på nätet med investeringstips efter att du startat denna tråd så ignorera.
Senast redigerad av Ugbug 2022-07-30 kl. 20:59.
Citera
2022-07-30, 21:15
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det fetade.
Investera långsiktigt. Sprid riskerna. Fördela pengarna i 3-6 olika investeringar. Exempelvis räntepapper, aktieportfölj, råvarucertifikat osv. Jaga inte snabba klipp. Börja med att öppna ett konto på avanza eller nordnet.

Ge inte barnen pengar idag. Berätta helst inte om pengarna. Ge dom pengar efter behov och förmåga när dom är större. Om inte annat så kommer dom att ärva dig en dag.

Barnen ärver självklart men är han gift och det inte finns något skrivet och han skiljer sig så har hon rätt till hälften av dessa pengar om inte person som han ärver ifrån har skrivit att pengarna ska vara hans enskilda egendom. Inte många som tänker på detta.
Citera
2022-07-30, 21:24
Medlem
Bara att skicka en 250 000 var på ett varsitt ISK-konto till ungarna.
Lyssna inte på snacket att du ska förvalta pengarna och hålla det hemligt.
Bättre de lär sig själva hur man investerar och får ett intresse för det.
Ju förr desto bättre.
Citera
2022-12-07, 09:00
Avstängd
KungPungPats avatar
jag får väl vara lite annorlunda och föreslå botadsrätter med renoveringsbehov åt barnen.
Du kan få en sån för 20 000 kronor i en stad där fräsha bostadsrätter säljs för minst 100 000 kr.
Då kan dina barn renovera i lugn och ro medans dom har 100 000 kronor att röra sig med.. den dagen dom vill sälja.
Detta är ett bra sätt att lära barnen hur man gör en liten hög med pengar fem gånger större.. då det handlar om att öka värdet på saker om man vill öka storleken på högar av pengar.

Inflation är dessutom lagligt vilket betyder att värdet stiger i allt annat än de värdelösa pengarna som ett värde mäts med.
Citera
2022-12-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag vet att jag inom ganska kort tid kommer att ärva, handlar om lite mer än en miljon kronor. Jag vill ge mina barn lika stor del som jag själv behåller, men vet inte vad som gäller, måste man betala skatt på bortskänkta pengar? Vad är det bästa sättet annars att få pengarna att växa? Jag skulle ju kunna behålla dem tills barnen blir äldre också och ge till dem då.

Jag har ingen koll alls som ni ser. Har aldrig haft särskilt mycket pengar och vill inte bara kasta bort dem.

Det är förståeligt att du är orolig för att inte veta vad som gäller i ditt ärende. Skatter och investeringar är komplexa områden och det är lämpligt att du söker rådgivning från en kompetent person, såsom en skatterevisor eller en finansiell rådgivare.

När det gäller skatter på bortskänkta pengar, så finns det ingen allmän skatt på gåvor i Sverige, men det kan finnas viss skatt på gåvor som överstiger vissa belopp. Det är dock bäst att du söker rådgivning för att få en exakt beskrivning av hur detta fungerar i ditt fall.

När det gäller att växa pengarna, så finns det många olika alternativ. Det beror på hur mycket risk du är beredd att ta och hur lång tid du har på dig att investera. En finansiell rådgivare kan hjälpa dig att identifiera de bästa investeringsmöjligheterna för dig och dina barn.

I allmänhet, om du vill vara säker på att få så stor avkastning som möjligt på dina pengar, så är det bäst att investera på lång sikt. Detta kan innebära att du behåller pengarna tills barnen blir äldre, så att de kan få en större del av pengarna när de är i behov av dem.

Sammantaget är det viktigt att du söker rådgivning för att få korrekt information om skatter och investeringar. Det är också viktigt att du väljer en investeringsstrategi som passar dina behov och mål.
Citera
2022-12-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
jag får väl vara lite annorlunda och föreslå botadsrätter med renoveringsbehov åt barnen.
Du kan få en sån för 20 000 kronor i en stad där fräsha bostadsrätter säljs för minst 100 000 kr.
Då kan dina barn renovera i lugn och ro medans dom har 100 000 kronor att röra sig med.. den dagen dom vill sälja.
Detta är ett bra sätt att lära barnen hur man gör en liten hög med pengar fem gånger större.. då det handlar om att öka värdet på saker om man vill öka storleken på högar av pengar.

Inflation är dessutom lagligt vilket betyder att värdet stiger i allt annat än de värdelösa pengarna som ett värde mäts med.

Nu blev jag nyfiken vad det är för orter man kan köpa en bostadsrätt för dom pengarna?
Måste ju vara små samhällen som ej växer något?
Citera
2022-12-08, 00:36
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Nu blev jag nyfiken vad det är för orter man kan köpa en bostadsrätt för dom pengarna?
Måste ju vara små samhällen som ej växer något?

Jag såg en nära Jönköping för 25 000.. Med bubbelbad och fräsht badrum men köket och övriga rum var orenoverade sen 60 talet.
Såg även en för 60 000 kr i Örebro mitt i centrum.. Orenoverad sen 60 talet den också.
Avesta och Fagersta har billigast men visst är det små städer men bostäder säljs ändå såklart.

Nytt klinkergolv lägger man ju enkelt på en dag.
Måla väggar gör man också på en dag iaf grundmålning.

Det höjer värdet rejält om man bara gör det men kök och toa är såklart viktigast men en ny toa får man ju för en tusenlapp.

Folk som harr insett hur profitabelt denna affärs strategi kan vara har väl skapat en av världens största bostadsbubblor här i Sverige.

Se bara Ebba Busch som lura en gubbe på hans hus för att en renovering troligen kan generera några miljoner i vinst.
Citera
2022-12-08, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag såg en nära Jönköping för 25 000.. Med bubbelbad och fräsht badrum men köket och övriga rum var orenoverade sen 60 talet.
Såg även en för 60 000 kr i Örebro mitt i centrum.. Orenoverad sen 60 talet den också.
Avesta och Fagersta har billigast men visst är det små städer men bostäder säljs ändå såklart.

Nytt klinkergolv lägger man ju enkelt på en dag.
Måla väggar gör man också på en dag iaf grundmålning.

Det höjer värdet rejält om man bara gör det men kök och toa är såklart viktigast men en ny toa får man ju för en tusenlapp.

Folk som harr insett hur profitabelt denna affärs strategi kan vara har väl skapat en av världens största bostadsbubblor här i Sverige.

Se bara Ebba Busch som lura en gubbe på hans hus för att en renovering troligen kan generera några miljoner i vinst.

Intressant med dessa priser för mig som bor i Stockholm kanske man i framtiden ska flytta till en liten ort, för någon som äger en kåk i Stockholm för 5-6 miljoner så blir den direkt ekonomiskt oberoende om man flyttar in i något så billigt

Vet att när jag köpte min lägenhet i Stockholm för ett par år sedan så tog jag in en firma som fick renovera efter dom var klara erbjöd dom mig 100k utöver priset jag gav för o få köpa lägenheten utav mig haha galet när man tänker på det och helt ohållbart i längden.
Citera
2022-12-08, 09:23
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Intressant med dessa priser för mig som bor i Stockholm kanske man i framtiden ska flytta till en liten ort, för någon som äger en kåk i Stockholm för 5-6 miljoner så blir den direkt ekonomiskt oberoende om man flyttar in i något så billigt

Vet att när jag köpte min lägenhet i Stockholm för ett par år sedan så tog jag in en firma som fick renovera efter dom var klara erbjöd dom mig 100k utöver priset jag gav för o få köpa lägenheten utav mig haha galet när man tänker på det och helt ohållbart i längden.

Ja små orter är underskattade med bostäder som är undervärderade medans Stockholm är motsatsen till underskattat och undervärderat.
Värdet rasar nog rejält i Stockholm när bostadsbubblan spricker.

Byggarna visste vilken saftig summa dom kunde få om du tog 100k i vinst.

Renoverar man så stiger värdet så extremt att byggarna borde skämmas för att dom inte jobbar privat med renovering och återförsäljning av bostadsrätter över hela Sverige.. Och nöjer sig med en fjuttig lön istället medans nån arbetsgivare blir rik utan att lyfta ett finger.
Citera
2022-12-08, 09:58
Medlem
Du sparar pengarna till dig själv

Fonder och aktier

Sen lär du dina barn att spara
Sparar de varje månad på banken från och med idag så kommer de ha ett fint sparkonto runt 30 års åldern
Du kan även lära dem vid 18 års åldern att spara i fonder .

Igenom att du sparar själv så kan du ju alltid hjälpa familjen om något skulle hända
Eller du känner i framtiden att unna dig något

Så länge du lär barnen i tidig ålder att spara och att pengar är viktigt . Inte slösa dem. Så kommer de klara sig ekonomiskt.
Citera
2022-12-08, 16:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Vad beträffar dina barn så hade jag satt in 2/3 på ett konto med högsta ränta och låsa de på årsbasis.

Jag hade först gett de pengarna när det är dags för insats / bilda familj och hållit käften tills dess, annars går det till kläder, resor och annat onödigt. Unga vill inte spara, de vill slösa och leva livet liksom.

Den sista 1/3 hade jag försökt pricka någorlunda rätt i kvalitétsbolag, globalfonder m.m. men marknaden är nog bananas ett bra tag till så det är lite lurigt att veta när botten är nådd men då de är i tonåren så är det minst en sparhorisont på 10+ år så det ordnar sig långsiktigt.

Räntan på sparkontot är max 3% och inflationen runt 10%, bättre då att placera allt på börsen, det är sannolikt bra läge att gå in där nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in