Citat:
Ursprungligen postat av
godmannen
Med tanke på att det finns en risk att arvs- och gåvoskatten återinförs inom de kommande åren så bör du föra över dem så att de står i barnens namn men att du sköter förvaltningen åt dem. Du kan bestämma en framtida ålder när de får ta över förvaltningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
windrewind
Jag vet att jag inom ganska kort tid kommer att ärva, handlar om lite mer än en miljon kronor. Jag vill ge mina barn lika stor del som jag själv behåller, men vet inte vad som gäller, måste man betala skatt på bortskänkta pengar? Vad är det bästa sättet annars att få pengarna att växa? Jag skulle ju kunna behålla dem tills barnen blir äldre också och ge till dem då.
Jag har ingen koll alls som ni ser. Har aldrig haft särskilt mycket pengar och vill inte bara kasta bort dem.
Håller med! Det är stor risk för att gåvoskatt och "dödsskatt" återinförs efter valet. Sossarna pratar om det.
Skriv ett gåvobrev och låt bevittna det! Kalla din gåva till barnen ett förskott på ett framtida arv. Poängtera också att det är enskild egendom, så att det inte blir giftorättsgods ifall något av barnen gifter och sedan skiljer sig.
Slutligen skriv i gåvobrevet att du avser att förvalta gåvan för barnen till de fyllt 25 år eller du avlider.
Aktier med bra andel direktavkastning, dvs. utdelning varje år är nog den bästa lösningen för pengarna på långs sikt. Krigsmaterialaktier kanske?

Alternativt köpa en skogsfastighet eller något annat som ökar i värde lika mycket!