2022-06-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hur många barn och hur gamla?

Både arvsskatt och gåvoskatt avskaffades 2005.
Vore jag dej och som läget är just nu på börsen dkulle jag endast lägga pengarna på ett sparkonto även om räntan inte är speciell hög ca 1%.
Ligg lågt tills det vänder.
Skippa fonder och aktier just nu.
Citera
2022-06-05, 00:15
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Vad beträffar dina barn så hade jag satt in 2/3 på ett konto med högsta ränta och låsa de på årsbasis.

Jag hade först gett de pengarna när det är dags för insats / bilda familj och hållit käften tills dess, annars går det till kläder, resor och annat onödigt. Unga vill inte spara, de vill slösa och leva livet liksom.

Den sista 1/3 hade jag försökt pricka någorlunda rätt i kvalitétsbolag, globalfonder m.m. men marknaden är nog bananas ett bra tag till så det är lite lurigt att veta när botten är nådd men då de är i tonåren så är det minst en sparhorisont på 10+ år så det ordnar sig långsiktigt.

Låsa pengarna i räntekonto? Du borde inte ge råd med så pass dålig insikt i investeringar. Självklart är indexfonder, ex Spiltan, Globala etc det ENDA valet på långsikt. Den dipp vi ser just nu betyder ju endast REA pris om TS kan vara utan pengarna i +10 år.
Citera
2022-06-05, 07:47
Medlem
Ge inte pengar till barnen nu.. Lägg en viss del i fonder som dom sen kan få när dom behöver botad alt bildar familj... Får dom. Pengar nu. Slösar dom bort allt eller vänta ett tag att placera i fonder. Nu är det skakigt med placeringar... Men ge för tusan inga pengar till ungarna
Senast redigerad av bea67 2022-06-05 kl. 07:51.
Citera
2022-06-05, 08:27
Medlem
verkar som du väntar arv men inte vill ta emot det varför då ?
ge inga pengar till barnen nu ,kände en kille vars föräldrar dog i en trafikolycka när han var runt 10 år sen när han fyllde 18 fick han tillgång till försäkringspengarna några miljoner ,ock killen blev alkis ock dog själv i en trafikolycka
Citera
2022-06-05, 10:16
Medlem
Suffleurens avatar
Pengar korrumperar och skall behandlas med varsam hand. En annan hade aldrig någon aning om hur föräldrarnas ekonomiska situation såg ut. Fast det var en lögn för aningar har man alltid, men när de gick bort fick man veta på riktigt och det var bra att insikten inte kom tidigare för då kanske jag hade blivit en annan person än jag är. Håll i slantarna och göm dem bakom rök och ridåer. Spekulera inte men skydda dem från Inflationen. Vårda dem ömt (men inte för ömt) och dela med dig när tiden är inne.
Citera
2022-06-05, 10:56
Medlem
Med tanke på att det finns en risk att arvs- och gåvoskatten återinförs inom de kommande åren så bör du föra över dem så att de står i barnens namn men att du sköter förvaltningen åt dem. Du kan bestämma en framtida ålder när de får ta över förvaltningen.
Citera
2022-06-05, 12:02
Medlem
Timoteuss avatar
Som andra redan sagt: ingen peng till någon som inte är gammal nog att ha kontakt med sin frontallob, den delen av hjärnan som styr konsekvenstänkandet. Det sker vid ca 25 års ålder.

Däremot kan du ju dela ut motsvarande studielånen så länge de studerar och tar poäng.

Ska de få en klumpsumma som unga vuxna: se till att den är skyddad från dem som kan tänkas vilja profitera på dina barns arv. Tex: ställ som villkor att de inte ska gå i borgen för någon. Press från vänner eller partners som har en "helt säker affärsidé", om de ska hyra lägenhet ihop med någon som inte uppfyller hyresvärdens inkomstkrav etc, kan vara svårt att stå emot som ung vuxen.

Du kan också ge det på villkor att det är sk enskild egendom, DVS att det inte räknas med i boet om de blir gifta och sedan skilda.
Citera
2022-06-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
verkar som du väntar arv men inte vill ta emot det varför då ?
ge inga pengar till barnen nu ,kände en kille vars föräldrar dog i en trafikolycka när han var runt 10 år sen när han fyllde 18 fick han tillgång till försäkringspengarna några miljoner ,ock killen blev alkis ock dog själv i en trafikolycka

Jag vill visst ta emot det, däremot vill jag dela med mig när så är lämpligt. Inte efter min egen död.
Citera
2022-06-05, 16:48
Medlem
Tack för alla svar, de känner redan till arvet, då det gäller en nära släkting vars sjukdomsbild gör att hela familjen har insyn i personens ekonomi. Däremot är de vettiga unga personer som är vana att klara sig på lite pengar. Det kan ju såklart bli en tväromvändning om de en gång får möjlighet att bränna pengar, men jag tror faktiskt inte det. Den ena verkar vilja spara till eget boende, den andra vill inte ha pengarna förrän han har en stabil inkomst själv. Nu kommer jag antagligen att behålla pengarna i ett antal år själv efter att ha funderat lite.
Citera
2022-06-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Med tanke på att det finns en risk att arvs- och gåvoskatten återinförs inom de kommande åren så bör du föra över dem så att de står i barnens namn men att du sköter förvaltningen åt dem. Du kan bestämma en framtida ålder när de får ta över förvaltningen.

Varför tror du att den risken finns?
Citera
2022-06-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Varför tror du att den risken finns?

staten vill ha in pengar så de kan ge bort de till div konstiga vansinniga saker
Citera
2022-06-06, 01:33
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen

Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag vet att jag inom ganska kort tid kommer att ärva, handlar om lite mer än en miljon kronor. Jag vill ge mina barn lika stor del som jag själv behåller, men vet inte vad som gäller, måste man betala skatt på bortskänkta pengar? Vad är det bästa sättet annars att få pengarna att växa? Jag skulle ju kunna behålla dem tills barnen blir äldre också och ge till dem då.

Jag har ingen koll alls som ni ser. Har aldrig haft särskilt mycket pengar och vill inte bara kasta bort dem.

Håller med! Det är stor risk för att gåvoskatt och "dödsskatt" återinförs efter valet. Sossarna pratar om det.

Skriv ett gåvobrev och låt bevittna det! Kalla din gåva till barnen ett förskott på ett framtida arv. Poängtera också att det är enskild egendom, så att det inte blir giftorättsgods ifall något av barnen gifter och sedan skiljer sig.

Slutligen skriv i gåvobrevet att du avser att förvalta gåvan för barnen till de fyllt 25 år eller du avlider.

Aktier med bra andel direktavkastning, dvs. utdelning varje år är nog den bästa lösningen för pengarna på långs sikt. Krigsmaterialaktier kanske? Alternativt köpa en skogsfastighet eller något annat som ökar i värde lika mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in