• 1
  • 2
2022-06-04, 15:09
Medlem
Jag vet att jag inom ganska kort tid kommer att ärva, handlar om lite mer än en miljon kronor. Jag vill ge mina barn lika stor del som jag själv behåller, men vet inte vad som gäller, måste man betala skatt på bortskänkta pengar? Vad är det bästa sättet annars att få pengarna att växa? Jag skulle ju kunna behålla dem tills barnen blir äldre också och ge till dem då.

Jag har ingen koll alls som ni ser. Har aldrig haft särskilt mycket pengar och vill inte bara kasta bort dem.
Citera
2022-06-04, 15:10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag vet att jag inom ganska kort tid kommer att ärva, handlar om lite mer än en miljon kronor. Jag vill ge mina barn lika stor del som jag själv behåller, men vet inte vad som gäller, måste man betala skatt på bortskänkta pengar? Vad är det bästa sättet annars att få pengarna att växa? Jag skulle ju kunna behålla dem tills barnen blir äldre också och ge till dem då.

Jag har ingen koll alls som ni ser. Har aldrig haft särskilt mycket pengar och vill inte bara kasta bort dem.
Hur många barn och hur gamla?

Både arvsskatt och gåvoskatt avskaffades 2005.
Senast redigerad av persona.von.grata 2022-06-04 kl. 15:13.
Citera
2022-06-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Hur många barn och hur gamla?

Två barn, äldre tonåringar.
Citera
2022-06-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Både arvsskatt och gåvoskatt avskaffades 2005.

Okej, du ser, jag har verkligen ingen koll.
Citera
2022-06-04, 15:17
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

Det fetade.
Investera långsiktigt. Sprid riskerna. Fördela pengarna i 3-6 olika investeringar. Exempelvis räntepapper, aktieportfölj, råvarucertifikat osv. Jaga inte snabba klipp. Börja med att öppna ett konto på avanza eller nordnet.

Ge inte barnen pengar idag. Berätta helst inte om pengarna. Ge dom pengar efter behov och förmåga när dom är större. Om inte annat så kommer dom att ärva dig en dag.
Citera
2022-06-04, 15:21
Medlem
Citat:

Som alltid har bästa sätten att få pengar att växa högrisk - en del lyckas o vinner storvinsten
andra har i stort sett bara pengarna kvar o åter andra förlorar det mesta eller allt.

Säkraste sättet att ha pengarna kvar o lite till är bank med bästa räntan o insättargaranti.

Bitcoin har visat sig vara extrembra - o Hennes Mauritz-aktier riktigt bra.

Eniro-aktier har visat sig vara katastrof men kan vara lyftet idag eftersom andra tagit förlusterna
Citera
2022-06-04, 15:40
Medlem
Jag hade behållit pengarna och sagt till kidsen att som hade 250k var att sätta i insatsen till en lägenhet när dom själva sparat ihop resten.

Eftersom dom är äldre tonåren räknar jag med att det kommer ske inom ett par års tid så därför hade jag varit restriktiv med börsen, annars hade en indexfond varit det naturliga valet om dom hade haft närmare 10 år kvar innan pengarna skulle använda.
Citera
2022-06-04, 15:41
Medlem
FutureProofs avatar
Hade jag varit du hade jag nog använt den delen du vill ska gå vidare till dina barn att oavkortat gå till att hjälpa till med finansiering av bostad/kontantinsats.

Ett bra sätt att se till att:
1. Hjälpa dem skaffa bostad
2. Levnadkostnad går ner för dem pga lägre räntekostnader.
3. Riskfritt
4. Se till att de inte använder pengarna till onödig konsumtion som de senare i livet ändrar.
Citera
2022-06-04, 15:53
Medlem
Vad beträffar dina barn så hade jag satt in 2/3 på ett konto med högsta ränta och låsa de på årsbasis.

Jag hade först gett de pengarna när det är dags för insats / bilda familj och hållit käften tills dess, annars går det till kläder, resor och annat onödigt. Unga vill inte spara, de vill slösa och leva livet liksom.

Den sista 1/3 hade jag försökt pricka någorlunda rätt i kvalitétsbolag, globalfonder m.m. men marknaden är nog bananas ett bra tag till så det är lite lurigt att veta när botten är nådd men då de är i tonåren så är det minst en sparhorisont på 10+ år så det ordnar sig långsiktigt.
Citera
2022-06-04, 17:37
Medlem
En tonåring med 250 000 kronor på fickan? Bra idé!
Det kommer gå till pizza och taxiresor till ungens polare.
Spara pengarna åt ungarna. De kan få tillgång till kosingen den dagen de skaffar barn och blir vuxna på riktigt. När de har förstått pengars värde.
Citera
2022-06-04, 17:50
Medlem
Citat:

1. Arvsavstående.
2. Kapitalförsäkringar.
3. Googla.
Citera
2022-06-04, 17:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ge inte pengarna till dina barn förrän du själv känner att de kan handskas med så mycket. Risken finns att ett barn i äldre tonåren bränner pengarna på onödiga saker.

Du behåller pengarna, säg inget. Du sätter in dem på olika fonder och när dina barn sen ska köpa sig ett boende eller annan viktig investering så ger du dem ditt bidrag som förhoppningsvis också växt lite till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in