Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-02, 18:19
  #1
Medlem
Om man inte har tänkt att gå klart juristprogrammet eller arbeta med det, hur användbart är då juridikkunskaper, för låt säga någon som jobbar med it/forskning/som apotekare till vardagen. Syftet blir alltså "bara" att plugga 1-2 terminer för att bli mer allmänbildad och därmed kunna ta bättre beslut i livets alla möjliga sammanhang. Är det ens värt det eller tror ni att man ändå glömmer bort allting något år senare?

Mvh
Citera
2022-06-02, 18:33
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magikarpp
Om man inte har tänkt att gå klart juristprogrammet eller arbeta med det, hur användbart är då juridikkunskaper, för låt säga någon som jobbar med it/forskning/som apotekare till vardagen. Syftet blir alltså "bara" att plugga 1-2 terminer för att bli mer allmänbildad och därmed kunna ta bättre beslut i livets alla möjliga sammanhang. Är det ens värt det eller tror ni att man ändå glömmer bort allting något år senare?

Mvh

Allmänbildning är aldrig fel.
Det har man nytta av hela livet.

Däremot enskilda tentagrejor (hittar på nu) "enligt femtioelfte oavtalslagen tretitoåttonde så stpipuleras det att folk med plattfot ej lagligen kan gå enbenta över ohävd mark". Sådan skit kan stå i så kallade "lagar och paragrafer", som du inte kommer få någon nytta av alls. "Såvida du inte är plattfotad och promenerar över ohävd mark"..
Citera
2022-06-02, 18:39
  #3
Medlem
Milton.Millss avatar
Det finns ingen nytta egentligen, men som sagt all kunskap är bra och sitter inte i vägen.

Den juridik man behöver kunna som apotekare, läkare, psykolog eller ingenjör får man lära sig ändå i utbildningen eller i arbetslivet.
Citera
2022-06-02, 19:00
  #4
Medlem
Jonnen899s avatar
Jag har haft nytta av JÖKEN en gång när jag skulle reklamera min mobiltelefon. Jag trodde att om garantin på två år hade förfallit innebar det i princip att man inte gå få mobilen reparerad gratis. Men enligt konsumentköplagen har man alltid rätt att reklamera varan i tre år om det inte är köparen som har orsakat skadan.

Det visste jag inte före jag läste kursen. Det ledde till att jag kunde stå på mig mot killen i kassan och fick det reparerad gratis. Så visst kan det det vara användbart.

Edit: Även en grundläggande förståelse för tryckfrihetsordningen kan vara användbart i livet när man önskar få ut information.
__________________
Senast redigerad av Jonnen899 2022-06-02 kl. 19:06.
Citera
2022-06-02, 19:01
  #5
Medlem
Det du har nytta av är inte specifika lagar i sig själv - de ändras efter hand - utan snarare att lära sig ”juridisk metod”. Hur du tolkar författningstext och hur du går tillväga för att använda den. Till stor del kommer man ganska långt med JÖKen som ger grundläggande insikt i hur juridiken fungerar.
Citera
2022-06-02, 19:24
  #6
Avstängd
Det finns väl inget annat ämne som är mer lätt-ggoglat är just juridik? Så om man inte har en examen känns det rätt meningslöst att plugga för att blir allmänbildad.
Citera
2022-06-02, 21:22
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magikarpp
Om man inte har tänkt att gå klart juristprogrammet eller arbeta med det, hur användbart är då juridikkunskaper, för låt säga någon som jobbar med it/forskning/som apotekare till vardagen. Syftet blir alltså "bara" att plugga 1-2 terminer för att bli mer allmänbildad och därmed kunna ta bättre beslut i livets alla möjliga sammanhang. Är det ens värt det eller tror ni att man ändå glömmer bort allting något år senare?

Mvh

Det avgör ju lite om "vardagen" inkluderar även ditt liv utanför de jobb du nämner. I privatlivet har du ju utan tvivel stor nytta av juridikkunskaper (bostadsköp, banklån, arbetsrätt, försäkringar, e-handel, etc.). I de jobbområden du nämner (IT/forskning/apotekare) har du inte jättestor nytta av (djupa) juridikkunskaper, om det inte rör sig om en IT-roll som GDPR-konsult eller dylikt.
Citera
2022-06-02, 21:23
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det finns väl inget annat ämne som är mer lätt-ggoglat är just juridik? Så om man inte har en examen känns det rätt meningslöst att plugga för att blir allmänbildad.

Samtidigt vill man ju gärna ha korrekta svar om det gäller juridiska frågor, vilket man kanske alltid får om man googlar och samtidigt är okunnig i ämnet.
Citera
2022-06-03, 18:43
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Samtidigt vill man ju gärna ha korrekta svar om det gäller juridiska frågor, vilket man kanske alltid får om man googlar och samtidigt är okunnig i ämnet.

Läs ditt inlägg en gång till juristen
Citera
2022-06-03, 18:45
  #10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magikarpp
Om man inte har tänkt att gå klart juristprogrammet eller arbeta med det, hur användbart är då juridikkunskaper, för låt säga någon som jobbar med it/forskning/som apotekare till vardagen. Syftet blir alltså "bara" att plugga 1-2 terminer för att bli mer allmänbildad och därmed kunna ta bättre beslut i livets alla möjliga sammanhang. Är det ens värt det eller tror ni att man ändå glömmer bort allting något år senare?

Mvh
Inte särskilt användbart. När du bara har ett par terminer kvar har du i stort sett redan lärt dig allt från juristprogrammet du skulle ha användning av i vardagen, och mer därtill.
Citera
2022-06-03, 19:46
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Läs ditt inlägg en gång till juristen

ser nu
Citera
2022-06-05, 06:12
  #12
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Juridik tror jag man har nytta av om man ska gå sin egen väg.
Tex om man ska starta eget företag, och då kanske speciellt inom brancher där det finns mycket krav på papper och dokumentation, kanske inom transport.
Har man lite bättre kunskaper kanske man kan hitta hål i sustemet som gör att man kan frakta in 10 tusen nikeskor från kina superbilligt och sen sälja med 3 x vinst.

Som vanlig arbetande löneslav hade iaf inte jag speciellt mycket kontakt med lagen.
Jag arbetade och gjorde som jag blev tillsagd helt enkelt.

Jag startade mitt eget företag 2009 och tycker absolut att det man lärt sig om saker juridiskt har hjälpt en mycket. Finns saker som jag vet som andra utan kunskap inte tror är lagligt eller möjligt.

Precis som de rika hittar sätt att undvika skatt kan man som egen företagare hitta sätt att tjäna mer pengar snabbare än andra i samma branch.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback