2022-06-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin

Vad är det jag behöver göra? Höja lönen kraftigt eller spara ihop typ en miljon eller mer i kontantinsats? Det känns som att jag har slagit i mitt ekonomiska tak och aldrig kommer ta mig vidare boendemässigt.
Kolla på områden längs pendeltågstationerna. Finns massor av alternativ och du är inne i centrala sthlm på en grisblink. Skulle rekommendera norra sidan för att slippa stråk med slödder på södra sidan av stan
Citera
2022-06-03, 10:44
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Du verkar se fler nackdelar än fördelar. Ett tips, sluta vara så nojig och kör bara. 4% ränta kommer inte hända.

Jo.

Marknaden prisar bokstavligen in 4% boränta om 1-2 år just nu. Det ska TS räkna med, åtminstone i perioder.
Citera
2022-06-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja för att lyckas hitta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Stockholm och ett tak över huvudet till sig själv och sin dotter är ju verkligen "noll och ingenting". Det står bara 674.000 svenskar och väntar på sin tur att få göra det.

Ja, det kostar pengar man inte får tillbaka att hyra men det är bättre än att bo på gatan och bättre än att inte bo i Stockholm alls, om man vill bo där.

De flesta som står i bostadskön i Stockholm, inklusive mig själv har självklart redan ett boende.

Man står i kön så att man lagom till pensionen kan ta en central fin lägenhet med onaturligt låg hyra. Då kan man och samtidigt ha kvar landstället och köpa sig en fin lägenhet i Spanien och leva gott på vinsten från sitt tidigare boende.

Till TS så byggs tunnelbanan ut på flera platser, kanske finns det fynd att göra nära de nya stationslägena om man klarar att vänta några år på den.
Citera
2022-06-03, 11:14
Medlem
Att läsa den här tråden är lite som att läsa trådar om framgångsrika crypto-scams, samma totala förvirring. Med samma slutsats: svenskar förtjänar verkligen en fullständigt kapitulerad ekonomi.
Citera
2022-06-03, 11:33
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Känns det rimligt för dig att någon ska bo på Göran Perssons Väg?
Han var väl en av de sista og-sossarna vi hade? Så viss cred till det
Citera
2022-06-03, 11:35
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jo.

Marknaden prisar bokstavligen in 4% boränta om 1-2 år just nu. Det ska TS räkna med, åtminstone i perioder.
Jag hade räknat på 8% ränta. Vilket är 12-13k/mån för 2.5 mil. Med en lön på 35k brutto så är det goda marginaler.
Citera
2022-06-03, 13:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tjänar ca 35.000kr i månaden och har 400.000kr att använda som kontantinsats. Skulle behöva något med två sovrum i relativ närhet till centrala Stockholm och BRA kollektivtrafik, speciellt natt och kvällstid.

I nuläget verkar sådana lägenheter gå för ca 2,5 miljon och utbudet är inte jättestort. Jag tror att min ekonomi max skulle klara ett köp på runt 2 miljoner.

Men priserna är på väg ner, kanske någon säger. Jo, men mitt låneutrymme sjunker ju i takt med priserna. När lägenheterna som funkar för mig har sjunkit till 2 miljoner då kommer banken inte längre låna ut tillräckligt mycket utan då blir min budget 1,5 - 1,75 miljon och räcker fortfarande inte till.

När banken börjar låna ut mer igen så är det för priserna stigit och då min lön troligtvis inte stiger i takt med bostadspriserna så kommer jag fortfarande inte få något läge.

Betalar i nuläget ca 10.000kr i kallhyra för en tvåa på 60kvm i Farsta.

Vad är det jag behöver göra? Höja lönen kraftigt eller spara ihop typ en miljon eller mer i kontantinsats? Det känns som att jag har slagit i mitt ekonomiska tak och aldrig kommer ta mig vidare boendemässigt.

Du har ju en budget på ca 2.3 mkr givet att du lånar till 4.5x årsinkomsten (35*12*4,5 + 400) så det är ju en helt ok start om du tittar på t.ex. Årsta/Johanneshov, i Farsta där du bor nu är det ännu billigare. En tvåa bör du kunna hitta iallafall.

Om du träffar en partner och ni är två blir ju dessutom läget helt annorlunda.
Citera
2022-06-03, 13:23
Medlem
Va glad att du bor i Stockholm. Jag bodde tidigare i Peking och en lägenhet som du hyr nu hade kostat 20.000 SEK med betydligt sämre standard dessutom.
Citera
2022-06-03, 13:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Tjänar ca 35.000kr i månaden och har 400.000kr att använda som kontantinsats. Skulle behöva något med två sovrum i relativ närhet till centrala Stockholm och BRA kollektivtrafik, speciellt natt och kvällstid.

I nuläget verkar sådana lägenheter gå för ca 2,5 miljon och utbudet är inte jättestort. Jag tror att min ekonomi max skulle klara ett köp på runt 2 miljoner.

Men priserna är på väg ner, kanske någon säger. Jo, men mitt låneutrymme sjunker ju i takt med priserna. När lägenheterna som funkar för mig har sjunkit till 2 miljoner då kommer banken inte längre låna ut tillräckligt mycket utan då blir min budget 1,5 - 1,75 miljon och räcker fortfarande inte till.

När banken börjar låna ut mer igen så är det för priserna stigit och då min lön troligtvis inte stiger i takt med bostadspriserna så kommer jag fortfarande inte få något läge.

Betalar i nuläget ca 10.000kr i kallhyra för en tvåa på 60kvm i Farsta.

Börja med att ändra inställning så kanske det går bättre. Ger man sig fan på något så kan man förändra allt. Men ger man upp redan från början, ja då blir det var man själv gör det till.
Citera
2022-06-03, 14:46
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vad ont det måste göra att betala 120 000:- om året för egentligen noll och ingenting. Kunde varit ett tält.
Allt medan fastighetsägaren håvar in.

.
Trams. Han betalar ju för tak över huvudet. Att ha ett lån på 2 miljoner med 2-4% ränta gör att minst mycket pengar går åt till "noll och ingenting". Eller ser du räntan som ett "sparande till sig själv" också? Extra bra sparande blir det om priserna går ner, räntorna går upp och kontantinsatsen går upp i rök.
Citera
2022-06-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Trams. Han betalar ju för tak över huvudet. Att ha ett lån på 2 miljoner med 2-4% ränta gör att minst mycket pengar går åt till "noll och ingenting". Eller ser du räntan som ett "sparande till sig själv" också? Extra bra sparande blir det om priserna går ner, räntorna går upp och kontantinsatsen går upp i rök.

Vänligen citera hela inlägget om du vill få någon relevans i ditt inlägg.
Att betala för tak över huvudet är inte fel alls. Men i relation till att betala samma summa, 120 000:- om året, där ett ägande finns med, blir det något annat.

Räntan är direkt personlig, och är svår att spekulera kring. Den kommer med ett avdrag om 30%.
Den ska naturligtvis beräknas in i en boendekostnad, men det ska sättas i relation till mycket. Kan räntan vara värd pengen att du får välja var du vill bo? Kanske.
Kan räntan vara värd att du med stor sannolikt köper ett objekt med ett stigande värde. Kanske.

Jag är väl insatt i marknaden då jag köpte min första bostad ca 2008 och har sålt två bostadsrätter efter det och nu bor i villa köpt för ca 4 år sedan, i bättre villaområde strax utanför Gbg.
Jag har varit "med i matchen" så att säga. Var i en försäljning precis under dippen 2017. Var du med då? "Bostadskrach" stod på löpsedlarna. För fem år sen. Kommer någon ihåg det? Det var inte med glädje jag lade ut min bostad till försäljning då, även om jag fick bra betalt och mer därtill.

Hur gammal är du? Hur många bostäder har du sålt och köpt de sista 15+ åren?
Citera
2022-06-03, 18:01
Medlem
Flytta till Avesta eller Borås!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här