Citat:
Ursprungligen postat av
maxatdunder
Tramsig trådstart, självklart kan du få ett vettigt boende, sen att du har överdrivna önskemål som att bo centralt eller ha två sovrum är upp till dig.
Lär dig spara, vad lägger du ens dina resterande pengar på?
Tycker du Farsta är centralt? Jag jobbar centralt och det är anledningen till att jag behöver bo inom rimligt avstånd från arbetsplatsen. Jag behöver två sovrum eftersom jag vill att min dotter ska kunna ha ett eget rum.
Det går ingen nöd på mig i dagsläget men jag vill ju så klart förbättra min livskvalité över tid. Jag tycker jag sliter på rätt bra, klarar att lägga undan ca 100.000kr om året i nuvarande takt, du verka tro att jag badar i pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av
feemaxxx
Tåget har gått för de som inte redan har lägenhet/hus som "inbyte" eller har föräldrar som snart somnar in och överlämnar lägenhet/hus.
De där 400.000 som du sparat ihop.... lägenheterna har gått upp med mer än pengarna som du sparat under tiden. Den som sparade förlorade. Sorgligt men sant.
Det är den här insikten som börjar sjunka in. Min ekonomi kommer aldrig att växa ikapp bostadsmarknaden vilket betyder att jag aldrig kommer att kunna bo bättre än vad jag gör i dagsläget.
Vi vanliga knegare kommer att få hyra för resten av livet.
Citat:
Ursprungligen postat av
dandyline
Med 35 000 lön så bör du runt 2,1 MSEK lån + kontantinsats. Du kan alltså redan imorgon köpa en bostad för 2,5 miljoner. Saknas det pengar så tar du ett privatlån, alltid bättre att äga sitt boende än att slänga bort hyrespengar i sjön.
2,1 miljon på min lön? Jag tror att någon bank har pratat om typ 1,8 miljoner så jag tror taket ligger på kanske 2 miljoner under perfekta förhållanden. Det är ett lån som jag kan hantera men inte om räntan går upp allt för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
D45K
2.2 mil. 2800 hyra.
330k handpenning
~12k/mån vid 8% ränta
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...14795#brf-info
Inte en chans att den där kommer gå för 2,2 miljoner!
Citat:
Ursprungligen postat av
GalenIPersilja
Stackars mig.
Har en hyreslägenhet mitt i hipstergeggan på Södermalm.
Nog så dyr - men säker månadskostnad.
Överhuvudtaget är det omöjligt att köpa en lgh i innerstan utan föräldrars hjälp...
Väl?
Innerstaden? Det är typ omöjligt ens i ytterförorter!