• 1
  • 2
2022-06-02, 17:45
Medlem
Tjänar ca 35.000kr i månaden och har 400.000kr att använda som kontantinsats. Skulle behöva något med två sovrum i relativ närhet till centrala Stockholm och BRA kollektivtrafik, speciellt natt och kvällstid.

I nuläget verkar sådana lägenheter gå för ca 2,5 miljon och utbudet är inte jättestort. Jag tror att min ekonomi max skulle klara ett köp på runt 2 miljoner.

Men priserna är på väg ner, kanske någon säger. Jo, men mitt låneutrymme sjunker ju i takt med priserna. När lägenheterna som funkar för mig har sjunkit till 2 miljoner då kommer banken inte längre låna ut tillräckligt mycket utan då blir min budget 1,5 - 1,75 miljon och räcker fortfarande inte till.

När banken börjar låna ut mer igen så är det för priserna stigit och då min lön troligtvis inte stiger i takt med bostadspriserna så kommer jag fortfarande inte få något läge.

Betalar i nuläget ca 10.000kr i kallhyra för en tvåa på 60kvm i Farsta.

Vad är det jag behöver göra? Höja lönen kraftigt eller spara ihop typ en miljon eller mer i kontantinsats? Det känns som att jag har slagit i mitt ekonomiska tak och aldrig kommer ta mig vidare boendemässigt.
Citera
2022-06-02, 18:07
Medlem
maxatdunders avatar
Tramsig trådstart, självklart kan du få ett vettigt boende, sen att du har överdrivna önskemål som att bo centralt eller ha två sovrum är upp till dig.

Lär dig spara, vad lägger du ens dina resterande pengar på?
Citera
2022-06-02, 18:10
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Bo i ghettot min vän!

Du har snabb access till droger våld och mjukisbyxor, vad i detta kan man göra annat än att älska?
Citera
2022-06-02, 18:10
Medlem
feemaxxxs avatar
Tåget har gått för de som inte redan har lägenhet/hus som "inbyte" eller har föräldrar som snart somnar in och överlämnar lägenhet/hus.

De där 400.000 som du sparat ihop.... lägenheterna har gått upp med mer än pengarna som du sparat under tiden. Den som sparade förlorade. Sorgligt men sant.
Citera
2022-06-02, 18:18
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Tjänar ca 35.000kr i månaden och har 400.000kr att använda som kontantinsats. Skulle behöva något med två sovrum i relativ närhet till centrala Stockholm och BRA kollektivtrafik, speciellt natt och kvällstid.

I nuläget verkar sådana lägenheter gå för ca 2,5 miljon och utbudet är inte jättestort. Jag tror att min ekonomi max skulle klara ett köp på runt 2 miljoner.

Men priserna är på väg ner, kanske någon säger. Jo, men mitt låneutrymme sjunker ju i takt med priserna. När lägenheterna som funkar för mig har sjunkit till 2 miljoner då kommer banken inte längre låna ut tillräckligt mycket utan då blir min budget 1,5 - 1,75 miljon och räcker fortfarande inte till.

När banken börjar låna ut mer igen så är det för priserna stigit och då min lön troligtvis inte stiger i takt med bostadspriserna så kommer jag fortfarande inte få något läge.

Betalar i nuläget ca 10.000kr i kallhyra för en tvåa på 60kvm i Farsta.

Vad är det jag behöver göra? Höja lönen kraftigt eller spara ihop typ en miljon eller mer i kontantinsats? Det känns som att jag har slagit i mitt ekonomiska tak och aldrig kommer ta mig vidare boendemässigt.

Med 35 000 lön så bör du runt 2,1 MSEK lån + kontantinsats. Du kan alltså redan imorgon köpa en bostad för 2,5 miljoner. Saknas det pengar så tar du ett privatlån, alltid bättre att äga sitt boende än att slänga bort hyrespengar i sjön.
Citera
2022-06-02, 18:19
Medlem
D45Ks avatar
2.2 mil. 2800 hyra.
330k handpenning
~12k/mån vid 8% ränta

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...14795#brf-info
Citera
2022-06-02, 18:27
Medlem
Stackars mig.
Har en hyreslägenhet mitt i hipstergeggan på Södermalm.
Nog så dyr - men säker månadskostnad.
Överhuvudtaget är det omöjligt att köpa en lgh i innerstan utan föräldrars hjälp...
Väl?
Citera
2022-06-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Tramsig trådstart, självklart kan du få ett vettigt boende, sen att du har överdrivna önskemål som att bo centralt eller ha två sovrum är upp till dig.

Lär dig spara, vad lägger du ens dina resterande pengar på?

Tycker du Farsta är centralt? Jag jobbar centralt och det är anledningen till att jag behöver bo inom rimligt avstånd från arbetsplatsen. Jag behöver två sovrum eftersom jag vill att min dotter ska kunna ha ett eget rum.

Det går ingen nöd på mig i dagsläget men jag vill ju så klart förbättra min livskvalité över tid. Jag tycker jag sliter på rätt bra, klarar att lägga undan ca 100.000kr om året i nuvarande takt, du verka tro att jag badar i pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Tåget har gått för de som inte redan har lägenhet/hus som "inbyte" eller har föräldrar som snart somnar in och överlämnar lägenhet/hus.

De där 400.000 som du sparat ihop.... lägenheterna har gått upp med mer än pengarna som du sparat under tiden. Den som sparade förlorade. Sorgligt men sant.

Det är den här insikten som börjar sjunka in. Min ekonomi kommer aldrig att växa ikapp bostadsmarknaden vilket betyder att jag aldrig kommer att kunna bo bättre än vad jag gör i dagsläget.

Vi vanliga knegare kommer att få hyra för resten av livet.

Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Med 35 000 lön så bör du runt 2,1 MSEK lån + kontantinsats. Du kan alltså redan imorgon köpa en bostad för 2,5 miljoner. Saknas det pengar så tar du ett privatlån, alltid bättre att äga sitt boende än att slänga bort hyrespengar i sjön.

2,1 miljon på min lön? Jag tror att någon bank har pratat om typ 1,8 miljoner så jag tror taket ligger på kanske 2 miljoner under perfekta förhållanden. Det är ett lån som jag kan hantera men inte om räntan går upp allt för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av D45K
2.2 mil. 2800 hyra.
330k handpenning
~12k/mån vid 8% ränta

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...14795#brf-info

Inte en chans att den där kommer gå för 2,2 miljoner!

Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Stackars mig.
Har en hyreslägenhet mitt i hipstergeggan på Södermalm.
Nog så dyr - men säker månadskostnad.
Överhuvudtaget är det omöjligt att köpa en lgh i innerstan utan föräldrars hjälp...
Väl?

Innerstaden? Det är typ omöjligt ens i ytterförorter!
Citera
2022-06-02, 18:57
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:

Det är den här insikten som börjar sjunka in. Min ekonomi kommer aldrig att växa ikapp bostadsmarknaden vilket betyder att jag aldrig kommer att kunna bo bättre än vad jag gör i dagsläget.

Vi vanliga knegare kommer att få hyra för resten av livet.

Hittar hur många bostäder som helst runt 2 miljoner i Farsta med samma eller störe bostadyta, jag tror inte du har sökt ordentligt, du vet att du kan filtrera på Hemnet efter kommuner och pris?

10k på i sjön är något som du borde priorterat till dotter istället, så istället för att bo komfortabelt får du bo en bit utanför om så krävs, mycket rimligt att åka/pendla in tilll jobbet 1h om det så krävs av en asvarsfull fader!

Ps. Skandia ger högt lånlöfte, de gick 400k över andra banker för mig.
Senast redigerad av maxatdunder 2022-06-02 kl. 19:00.
Citera
2022-06-02, 18:58
Medlem
dandylines avatar
Citat:

2,1 miljon på min lön? Jag tror att någon bank har pratat om typ 1,8 miljoner så jag tror taket ligger på kanske 2 miljoner under perfekta förhållanden. Det är ett lån som jag kan hantera men inte om räntan går upp allt för mycket.

Någon bank? Ja, du får ju kolla med flera banker. Alla är olika.

Bara att räkna:

https://seb.se/privat/lana/bolan-och...t-far-jag-lana

Med 35 000 kr i lön och 400k insats så kan du köpa för totalt 2 645 000 kr hos SEB, förutsatt att du inte har några andra lån.
Citera
2022-06-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hittar hur många bostäder som helst runt 2 miljoner i Farsta med samma eller störe bostadyta, jag tror inte du har sökt ordentligt, du vet att du kan filtrera på Hemnet efter kommuner och pris?

10k på i sjön är något som du borde priorterat till dotter istället, så istället för att bo komfortabelt får du bo en bit utanför om så krävs, mycket rimligt att åka/pendla in tilll jobbet 1h om det så krävs av en asvarsfull fader!

Ps. Skandia ger högt lånlöfte, de gick 400k över andra banker för mig.

Hur många som helst? Jag hittar 3st, samtliga i Fagersjö som i princip helt saknar kollektivtrafik. Mitt problem med pendlingen är inte tiden utan att jag jobbar mycket natt och behöver kunna åka kollektivt även utanför kontorstider. Ska dock kolla Skandiabanken!

Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Någon bank? Ja, du får ju kolla med flera banker. Alla är olika.

Bara att räkna:

https://seb.se/privat/lana/bolan-och...t-far-jag-lana

Med 35 000 kr i lön och 400k insats så kan du köpa för totalt 2 645 000 kr hos SEB, förutsatt att du inte har några andra lån.

Fast hur ska min ekonomi klara 2.245.000kr i lån? Jag tror det är någon slags glädjekalkyl från SEB. Räcker ju med 4% i ränta så sticker det iväg rejält i månadskostnad!

Edit: Kollade länken och fick fram 2,035 miljoner vilket väl är mer i linje vad jag brukar komma fram till.
Senast redigerad av Tobiaslundin 2022-06-02 kl. 19:20.
Citera
2022-06-02, 19:53
Medlem
Kanske är det så. Alla som vill bo centralt i Stockholm kommer aldrig att kunna göra det då det är fysiskt omöjligt.

Frågan är då hur man väljer ut dem som skall få chansen.

Klart man kan ha lottning, förtur till knarkare och sådant så att några fattiga får chansen men det blir ju ingen riktig rättvisa av det. De flesta får bo i förorten. De är knappast gladare av att någon annan fattig får bo centralt.

Ibland tycker jag det blir lite konstiga ideer av typen "Bostadspriserna måste bli lägre så fler har råd att köpa en bostad".
Såvida man håller sig till normala naturlagar så kan inte fler människor få en bostad om inte antalet bostäder ökar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in