2022-06-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Tjänar ca 35.000kr i månaden och har 400.000kr att använda som kontantinsats. Skulle behöva något med två sovrum i relativ närhet till centrala Stockholm och BRA kollektivtrafik, speciellt natt och kvällstid.

I nuläget verkar sådana lägenheter gå för ca 2,5 miljon och utbudet är inte jättestort. Jag tror att min ekonomi max skulle klara ett köp på runt 2 miljoner.

Men priserna är på väg ner, kanske någon säger. Jo, men mitt låneutrymme sjunker ju i takt med priserna. När lägenheterna som funkar för mig har sjunkit till 2 miljoner då kommer banken inte längre låna ut tillräckligt mycket utan då blir min budget 1,5 - 1,75 miljon och räcker fortfarande inte till.

När banken börjar låna ut mer igen så är det för priserna stigit och då min lön troligtvis inte stiger i takt med bostadspriserna så kommer jag fortfarande inte få något läge.

Betalar i nuläget ca 10.000kr i kallhyra för en tvåa på 60kvm i Farsta.

Vad är det jag behöver göra? Höja lönen kraftigt eller spara ihop typ en miljon eller mer i kontantinsats? Det känns som att jag har slagit i mitt ekonomiska tak och aldrig kommer ta mig vidare boendemässigt.

Varför behöver du som ensamstående två sovrum?
Citera
2022-06-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja för att lyckas hitta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Stockholm och ett tak över huvudet till sig själv och sin dotter är ju verkligen "noll och ingenting". Det står bara 674.000 svenskar och väntar på sin tur att få göra det.

Ja, det kostar pengar man inte får tillbaka att hyra men det är bättre än att bo på gatan och bättre än att inte bo i Stockholm alls, om man vill bo där.

Nåja. Man kan alltid läsa något som man själv önskar det.
Men för den som kan lägga ihop ett resonemang på lågstadienivå förstår vad som avses, alltså det ekonomiska. För ja, då blir det noll och ingenting.
Kunde du inte citerat det övriga jag skrev gällande själva sakfrågan? Vad säger du om tipsen? Har du något att addera?
TS vill ju uppenbarligen köpa något. Det gör man inte genom hyresrätt. Eller hur går ditt eget resonemang kring TS frågeställning?
Senast redigerad av M.J.A 2022-06-02 kl. 23:45.
Citera
2022-06-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja för att lyckas hitta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i Stockholm och ett tak över huvudet till sig själv och sin dotter är ju verkligen "noll och ingenting". Det står bara 674.000 svenskar och väntar på sin tur att få göra det.

Ja, det kostar pengar man inte får tillbaka att hyra men det är bättre än att bo på gatan och bättre än att inte bo i Stockholm alls, om man vill bo där.

Jag hade hellre bott i husvagn än att betala 10k i hyra tills jag kunnat köpa något eget och fått ner kostnaden något.
Citera
2022-06-02, 23:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Tjänar ca 35.000kr i månaden och har 400.000kr att använda som kontantinsats. Skulle behöva något med två sovrum i relativ närhet till centrala Stockholm och BRA kollektivtrafik, speciellt natt och kvällstid.

I nuläget verkar sådana lägenheter gå för ca 2,5 miljon och utbudet är inte jättestort. Jag tror att min ekonomi max skulle klara ett köp på runt 2 miljoner.

Men priserna är på väg ner, kanske någon säger. Jo, men mitt låneutrymme sjunker ju i takt med priserna. När lägenheterna som funkar för mig har sjunkit till 2 miljoner då kommer banken inte längre låna ut tillräckligt mycket utan då blir min budget 1,5 - 1,75 miljon och räcker fortfarande inte till.

När banken börjar låna ut mer igen så är det för priserna stigit och då min lön troligtvis inte stiger i takt med bostadspriserna så kommer jag fortfarande inte få något läge.

Vad är det jag behöver göra? Höja lönen kraftigt eller spara ihop typ en miljon eller mer i kontantinsats? Det känns som att jag har slagit i mitt ekonomiska tak och aldrig kommer ta mig vidare boendemässigt.

Avvakta till efter jul så tror jag du har bättre chans. Idiotiskt att köpa nu.
Citera
2022-06-02, 23:54
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Kanske är det så. Alla som vill bo centralt i Stockholm kommer aldrig att kunna göra det då det är fysiskt omöjligt.

Frågan är då hur man väljer ut dem som skall få chansen.

Klart man kan ha lottning, förtur till knarkare och sådant så att några fattiga får chansen men det blir ju ingen riktig rättvisa av det. De flesta får bo i förorten. De är knappast gladare av att någon annan fattig får bo centralt.

Ibland tycker jag det blir lite konstiga ideer av typen "Bostadspriserna måste bli lägre så fler har råd att köpa en bostad".
Såvida man håller sig till normala naturlagar så kan inte fler människor få en bostad om inte antalet bostäder ökar.

Jag ser problemet att "socialt svaga som lever på staten" får lov att bo kvar i relativt attraktiva områden och hyran betalas av staten. Personer som inte jobbar på orten, eller har en historia att bo där helt enkelt kan bosätta sig där och vi betalar.

Skyffla ut alla i Stockholm som inte haft ett inkomst de senaste tre åren till någon norrlänsk håla och lämna boenden till de som verkligen jobbar i Stockholm och behöver en lägenhet där.

Även i småstäder så hamnar flyktingfamiljer i nybyggen där arbetarfamiljer inte har råd att flytta in.

Skevt som fan...
Citera
2022-06-03, 00:09
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:

Du kan redan ge upp nu, Klabbe och gänget har "penetrerat zee cabinnette" i sverige så att säga så de arbetas hård och läggs mycket skattepengar nu på att konvertera den så kallade medelklassen (såna dom du och jag) ned ditt botten så är i total beroendeställning till staten och dess bidrag. Detta kallar de för "hållbarhet och jämnställdhet". Det skall serveras hamburgare gjorda av krossade insekter till oss och vi skall inte kunna äga något år 2030, det är det du har att se fram emot. Börja leva livet nu, dina pengar är inget värda snart
Citera
2022-06-03, 00:19
Medlem
Dynamiks avatar
Mata in pengarna i valfri index-fond eller ETF med lätt 1.5-2x hävstång under det kommande året och glöm bostadsrätter. Bostadspriserna i Stockholm kommer ner med tiden, för det första ska räntorna upp 2-3% för att ha någon som helst chans att få bukt på inflationen, för det andra, vad fan är framtiden i Stockholm? Hur attraktiv är den staden om 10-20 år? Snälla, the writing's on the wall.
Citera
2022-06-03, 00:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det är den här insikten som börjar sjunka in. Min ekonomi kommer aldrig att växa ikapp bostadsmarknaden vilket betyder att jag aldrig kommer att kunna bo bättre än vad jag gör i dagsläget.

Vi vanliga knegare kommer att få hyra för resten av livet.
Sluta gnäll, fortsätt spara och se till att ligga på bankerna och du kommer snart att ha fått löst pengarna som behövs.

Sedan är det väl lite så också att som ensamstående med endast en medelmåttig lön så kommer det svida ekonomiskt att bo centralt i en attraktiv storstad, efterfrågan är helt enkelt betydligt större än utbudet.
Citera
2022-06-03, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
2.2 mil. 2800 hyra.
330k handpenning
~12k/mån vid 8% ränta

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...14795#brf-info

Känns det rimligt för dig att någon ska bo på Göran Perssons Väg?
Citera
2022-06-03, 07:11
Medlem
Se dej om. Hur ser det ut i världen ? Hur många "Vanliga" tror du kan få ett "Vettig" centralt boende i London, Paris, NewYork, Rom etc. Där pendlar folk 2 timmar en riktning till jobbet.
Citera
2022-06-03, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nåja. Man kan alltid läsa något som man själv önskar det.
Men för den som kan lägga ihop ett resonemang på lågstadienivå förstår vad som avses, alltså det ekonomiska. För ja, då blir det noll och ingenting.
Kunde du inte citerat det övriga jag skrev gällande själva sakfrågan? Vad säger du om tipsen? Har du något att addera?
TS vill ju uppenbarligen köpa något. Det gör man inte genom hyresrätt. Eller hur går ditt eget resonemang kring TS frågeställning?

Nja, inte helt korret.

Köper du så betalar du fortfarande en avgift varje månad + ränta på lånet, så beroende på hur hög avgiften och räntan är så betalar du ju också in pengar varje månad.

Visst, du får värdeökningen på bostaden, men pengarna du lägger på bostaden hade du kunnat lägga in på börsen och få liknande avkastning.

Det verkliga värdet folk har fått ut när de köpt bostad att de använt det billiga bolånet som hävstång för värdeökning på lägenheten.

Men att säga att hyra är att kasta pengar i sjön vs. att köpa är att inte se hela bilden.
Citera
2022-06-03, 08:36
Medlem
Nej du kommer aldrig ha råd med någonting vettigt i Stockholm om du inte skaffar mer kapital… att höja din lön kommer enbart ge marginell effekt då du har så liten kontantinsats

Men varför Stockholm? Nu bor jag själv i Stockholm men i hus med relativt låg driftkostnad. Skulle jag hamna i din ekonomiska situation hade jag aldrig ens tänkt tanken på att flytta till Stockholm precis som att jag aldrig ens tänker tanken på att flytta till Paris, London eller New York då jag inte skulle kunna få ett drägligt liv där med det kapitalet jag har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in