• 4
  • 5
2022-06-03, 18:07
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vänligen citera hela inlägget om du vill få någon relevans i ditt inlägg.
Att betala för tak över huvudet är inte fel alls. Men i relation till att betala samma summa, 120 000:- om året, där ett ägande finns med, blir det något annat.

Räntan är direkt personlig, och är svår att spekulera kring. Den kommer med ett avdrag om 30%.
Den ska naturligtvis beräknas in i en boendekostnad, men det ska sättas i relation till mycket. Kan räntan vara värd pengen att du får välja var du vill bo? Kanske.
Kan räntan vara värd att du med stor sannolikt köper ett objekt med ett stigande värde. Kanske.

Jag är väl insatt i marknaden då jag köpte min första bostad ca 2008 och har sålt två bostadsrätter efter det och nu bor i villa köpt för ca 4 år sedan, i bättre villaområde strax utanför Gbg.
Jag har varit "med i matchen" så att säga. Var i en försäljning precis under dippen 2017. Var du med då? "Bostadskrach" stod på löpsedlarna. För fem år sen. Kommer någon ihåg det? Det var inte med glädje jag lade ut min bostad till försäljning då, även om jag fick bra betalt och mer därtill.

Hur gammal är du? Hur många bostäder har du sålt och köpt de sista 15+ åren?
Jag citerade inte hela inlägget för att jag ville inte citera en hel novell men du får som du vill. Din situation är inte jämförbar med TS och har du ridit på värdeökningsvågen sedan 2008 kan inte dippen 2017 jämföras på något sätt med hur det är att gå in med (eventuellt) alla sina besparingar i dagens marknad. Att riskera 10% av en värdeökning på 200% fattar väl till och med du, som verkar vara ett bostadskarriärsess sedan 2008, att det är noll oro jämfört med att förlora 50% av ens kontantinsats i sitt första bostadsköp.

Och räntan i TS situation blir ju inte att han får välja att bo där han vill utan tvingas kompromissa väldigt mycket bara för att kunna köpa något. Du tar in din egen situation för mycket för att vara till hjälp för TS.
Senast redigerad av Scapula 2022-06-03 kl. 18:09.
Citera
2022-06-03, 18:21
Finns ju massor med lägenheter i bra områden, typ runt Tyresö, Bergshamra osv för 2-3 miljoner för du helt ok standard och storlek.

Sluta gnäll och jobba mer istället så du har råd.
Citera
2022-06-03, 19:26
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin

Betalar i nuläget ca 10.000kr i kallhyra för en tvåa på 60kvm i Farsta.

Kallhyra i Farsta, det låter intressant. Hyr du ett litet hus eller möjligen en lägenhet i en villa?
Citera
2022-06-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Du verkar se fler nackdelar än fördelar. Ett tips, sluta vara så nojig och kör bara. 4% ränta kommer inte hända. Även om det händer så kostar det ändå mer att bo i hyresrätt, jämfört med ränta och avgift.

Din försiktighet har satt dig i denna sits, hade du köpt en lägenhet för 10 år sedan så skulle du ligga minst 1 miljon plus.
Binder man bolånet idag så ligger den 10-åriga räntan på 4,24% hos Swedbank.
Tror nog att den kommer öka ännu mer än så i år.
Ligger säkerligen på 7% innan året är slut.

Man behöver ha rika föräldrar eller vinna på lotto för att kunna köpa sig något vettigt i storstäderna idag. Finns snart knappt en arbetare som kommer ha råd med något i de större städerna.
Citera
2022-06-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Finns ju massor med lägenheter i bra områden, typ runt Tyresö, Bergshamra osv för 2-3 miljoner för du helt ok standard och storlek.

Sluta gnäll och jobba mer istället så du har råd.

På Hemnet finns en 3:a i Tyresö som skulle rymmas inom min budget, ett renoveringsobjekt. I Solna finns noll 3r som skulle rymmas inom min budget.

Hela min poäng går i övrigt ut på att det inte kommer spela någon större roll hur mycket jag än jobbar. Om vi säger att jag lyckas höja min lön till 50.000kr och min kontantinsats till 1 miljon kronor under de närmaste fem åren, en riktig glädjekalkyl med andra ord.

Under de förutsättningarna skulle jag kanske kunna köpa något för 4 miljoner. Men om fem år kommer dagens 3 miljoner motsvara 5 miljoner och jag kommer fortfarande vara en bit ifrån att kunna köpa.

Ser du hur ökande bostadspriser helt enkelt rör sig fortare än min egen ekonomi?
Citera
2022-06-03, 19:46
Medlem
Sonny00s avatar
Ja, ensamstående med medelmåttig lön och litet sparande får nog nöja sig med boende några mil från innerstaden. Ett tips är att köpa i närheten av en pendeltågsstation om du har jobbet i innerstan. Då går resorna förhållandevis snabbt.
Citera
2022-06-03, 19:47
Citat:
På Hemnet finns en 3:a i Tyresö som skulle rymmas inom min budget, ett renoveringsobjekt. I Solna finns noll 3r som skulle rymmas inom min budget.

Hela min poäng går i övrigt ut på att det inte kommer spela någon större roll hur mycket jag än jobbar. Om vi säger att jag lyckas höja min lön till 50.000kr och min kontantinsats till 1 miljon kronor under de närmaste fem åren, en riktig glädjekalkyl med andra ord.

Under de förutsättningarna skulle jag kanske kunna köpa något för 4 miljoner. Men om fem år kommer dagens 3 miljoner motsvara 5 miljoner och jag kommer fortfarande vara en bit ifrån att kunna köpa.

Ser du hur ökande bostadspriser helt enkelt rör sig fortare än min egen ekonomi?

Poängen med bostadsmarknaden är att man aldrig ska hålla på att vänta i tron om att det ska bli gunstigare att köpa. Köp så fort du kan så bra du kan även om det är ”för dyrt”.

Inflationen kommer äta upp lånet och om 10 år är ditt lån en baggis. Då får du hellre leva lite snålt de första åren.

Få personer ångrar bostadsköp och det brukar även vara folks bästa investeringar.

Vänta inte för länge.
Citera
2022-06-03, 19:50
Medlem
Citat:
Tjänar ca 35.000kr i månaden och har 400.000kr att använda som kontantinsats. Skulle behöva något med två sovrum i relativ närhet till centrala Stockholm och BRA kollektivtrafik, speciellt natt och kvällstid.

I nuläget verkar sådana lägenheter gå för ca 2,5 miljon och utbudet är inte jättestort. Jag tror att min ekonomi max skulle klara ett köp på runt 2 miljoner.

Men priserna är på väg ner, kanske någon säger. Jo, men mitt låneutrymme sjunker ju i takt med priserna. När lägenheterna som funkar för mig har sjunkit till 2 miljoner då kommer banken inte längre låna ut tillräckligt mycket utan då blir min budget 1,5 - 1,75 miljon och räcker fortfarande inte till.

När banken börjar låna ut mer igen så är det för priserna stigit och då min lön troligtvis inte stiger i takt med bostadspriserna så kommer jag fortfarande inte få något läge.

Betalar i nuläget ca 10.000kr i kallhyra för en tvåa på 60kvm i Farsta.

Vad är det jag behöver göra? Höja lönen kraftigt eller spara ihop typ en miljon eller mer i kontantinsats? Det känns som att jag har slagit i mitt ekonomiska tak och aldrig kommer ta mig vidare boendemässigt.

Om du inte klurat ut det själv än, så finns det massor med människor som använder pengar, tid, renoveringar/värdeökningar/köpbilligtsäljdyrt, och sunt förnuft till att köpa upp sig, steg för steg.

Det finns t.o.m böcker i ämnet har jag för mig.

Jag känner 2-3st (i Sthlm) som börjar på 1,5mille och jobbat sig upp till 4-5 miljonersklassen. Nån tjänar mer än sig och åtminstone en tjänar ungefär som du.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2022-06-03 kl. 19:54.
Citera
2022-06-03, 20:45
Medlem
smellslikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Stackars mig.
Har en hyreslägenhet mitt i hipstergeggan på Södermalm.
Nog så dyr - men säker månadskostnad.
Överhuvudtaget är det omöjligt att köpa en lgh i innerstan utan föräldrars hjälp...
Väl?
Fy fan, det är hårt! Vad var det för brott du begick för att behöva bo där?
Citera
2022-06-03, 23:07
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, ensamstående med medelmåttig lön och litet sparande får nog nöja sig med boende några mil från innerstaden. Ett tips är att köpa i närheten av en pendeltågsstation om du har jobbet i innerstan. Då går resorna förhållandevis snabbt.
Överdriv inte. Som de allra flesta stockholmare kan han väl bo trångt även med sitt barn. Och då inte Hamna så långt ut.
Citera
2022-06-03, 23:41
Medlem
Hur viktig är ny större bostad? Hur lång tid tog det att spara ihop de 400k du redan har?

Spontant känns det ju som att spara ihop ytterligare kontantinsats är en lösning om du inte kan öka din inkomst.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in