Citat:
Ursprungligen postat av
Yamman
Jag står inför ett dilemma. Jag gillar att spara pengar och har väldigt svårt för att unna mig saker. Ett exempel är att jag gillar bilar, men fortfarande kör runt i en 20 år gammal bil som jag har haft i 8 år. Min ekonomiska situation är dock en helt annan idag än den var för 8 år sedan:
Ålder: runt 40 år
Sparat kapital: lite över 1,5 miljoner
Tjänar: Runt 190 000 kr/mån
Jag har börjat tjäna väldigt mycket mer pengar de senaste åren vilket gör att jag och frugan kan spara närmare 1 miljon per år. Nu när jag väl har kommit till en riktigt bra ekonomisk situation (som lär fortsätta eller till och med förbättras ytterligare) så har jag ändå svårt för att spendera pengar på något dyrt.
Jag tittar på att äntligen köpa en fin bil efter 8 år med en gammal häck, och tittar då i prisklassen 500-800 000 kr. Trots att det tar mig 6-10 mån att spara ihop de pengarna så bär det emot att spendera.
Kärnan i dilemmat är nog att jag känner att pengarna gör sig bäst på börsen där de kan växa. Efter årets kraftiga nedgångar så är det potentiellt ett väldigt bra ingångsläge under året vilket skulle kunna bli väldigt fördelaktigt på 3-5 års sikt. Problemet är dock att då får jag fortsätta att köra runt i någon billigare bil ytterligare 3-5 år innan jag (eventuellt) kan unna mig något riktigt kul.
Jag antar att frågan är om det är värt att vänta så länge ytterligare eller om man bara ska skaffa det man vill ha nu när man har råd. Min tankebanor är "spelar det verkligen någon roll om jag har 6 miljoner eller 7 miljoner sparat om 5 år". Kanske man då med facit i hand önskar att man hellre hade unnat sig något fem år tidigare?
Ursäkta ett långt inlägg. Säg gärna hur ni hade gjort.
Tror det är en inbyggt Svensk mentalitet som sitter inom dig. För dig är exempelvis 20 000 kr fortfarande mycket pengar, medans det för andra är fickpengar för en helg. Du behöver ut i världen och vidga dina vyer, åk till Monaco, Cannes och se hur folk lever.
Ju mer du unnar dig, desto mer kommer du att växa vilket kommer att inbringa högre inkomster.