• 4
  • 5
2022-06-02, 16:26
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Haha, tack för rådet. :-) För 10-15 år sedan tjänade jag en blygsam lön och höll på med aktier i liten skala. Då drömde man om en Lambo, medans man nu har barn och drömmer om något sportigt fast med fyra dörrar. Oavsett kanske det får vara "färdigdrömt" nu. Många år har ju redan passerat sedan den tiden, och väntar man på ännu bättre tider så kan man få vänta tills man dör.

Prioriteringar och smak ändras över tid, så är det ju, oavsett så köp dig något fint om du känner att du behöver det.

Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Detta! Dagens Fb garv. Men håller med i sak. =)

Plötsligt händer det!
Citera
2022-06-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Var ju väldigt blygsamt bilköp för den inkomsten, typ 3-4 månadslöner...

Klart du ska köpa det om du har ett bilintresse, du har ju gott om kapital ändå.

Jag köpte min drömbil nyss, kostade nästan en årslön, och har inte i närheten av de summorna på sparkontot eller den lönen. Tömde nästan sparkontot och lånade resten på huset.

Så sjukt värt det!

Du märker väl att TS är sjukligt snål till den grad att jag inte undrar om han återanvänder sitt toalettpapper

Nej skämt åsido - helt rätt att göra det. TS har förtjänat det med hårt jobb. Jag skulle hålla kontantinsatsen till minimum och använda de pengarna till investeringar.
Senast redigerad av BillClintonsCigarr 2022-06-02 kl. 17:30.
Citera
2022-06-02, 17:20
Medlem
Triremers avatar
Du har en fruga redan. Spara pengarna och investera istället. Investera i hälsa om du inte redan gör det.
Citera
2022-06-02, 18:05
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Jag står inför ett dilemma. Jag gillar att spara pengar och har väldigt svårt för att unna mig saker. Ett exempel är att jag gillar bilar, men fortfarande kör runt i en 20 år gammal bil som jag har haft i 8 år. Min ekonomiska situation är dock en helt annan idag än den var för 8 år sedan:

Ålder: runt 40 år
Sparat kapital: lite över 1,5 miljoner
Tjänar: Runt 190 000 kr/mån

Jag har börjat tjäna väldigt mycket mer pengar de senaste åren vilket gör att jag och frugan kan spara närmare 1 miljon per år. Nu när jag väl har kommit till en riktigt bra ekonomisk situation (som lär fortsätta eller till och med förbättras ytterligare) så har jag ändå svårt för att spendera pengar på något dyrt.

Jag tittar på att äntligen köpa en fin bil efter 8 år med en gammal häck, och tittar då i prisklassen 500-800 000 kr. Trots att det tar mig 6-10 mån att spara ihop de pengarna så bär det emot att spendera.

Kärnan i dilemmat är nog att jag känner att pengarna gör sig bäst på börsen där de kan växa. Efter årets kraftiga nedgångar så är det potentiellt ett väldigt bra ingångsläge under året vilket skulle kunna bli väldigt fördelaktigt på 3-5 års sikt. Problemet är dock att då får jag fortsätta att köra runt i någon billigare bil ytterligare 3-5 år innan jag (eventuellt) kan unna mig något riktigt kul.

Jag antar att frågan är om det är värt att vänta så länge ytterligare eller om man bara ska skaffa det man vill ha nu när man har råd. Min tankebanor är "spelar det verkligen någon roll om jag har 6 miljoner eller 7 miljoner sparat om 5 år". Kanske man då med facit i hand önskar att man hellre hade unnat sig något fem år tidigare?

Ursäkta ett långt inlägg. Säg gärna hur ni hade gjort.

Tror det är en inbyggt Svensk mentalitet som sitter inom dig. För dig är exempelvis 20 000 kr fortfarande mycket pengar, medans det för andra är fickpengar för en helg. Du behöver ut i världen och vidga dina vyer, åk till Monaco, Cannes och se hur folk lever.

Ju mer du unnar dig, desto mer kommer du att växa vilket kommer att inbringa högre inkomster.
Citera
2022-06-02, 20:26
Medlem
Min dase är 23 cm.
Jag behöver inte göra en tråd om det.
Men köp bilen såklart.
Citera
2022-06-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ja, detta har jag kollat en del på. Enda osäkerheten är väl att räntorna är på väg upp. Redan idag verkar det vara runt 5% ränta på ett billån (om man inte köper en Tesla med DNB-finansiering, de verkar ha betydligt lägre ränta av någon anledning).

Men ja, oavsett om räntan går upp så är det säkert bättre rent ekonomiskt att ta ett lån med bilen som säkerhet och investera pengarna på börsen istället.

Vad kostar en Tesla att köpa med DNB finansiering, vad är räntan? Aldrig hört talas om det men verkar intressant.
Citera
2022-06-02, 21:20
Medlem
Varför matar ni trollet?

Ingen med personligheten av en supertrött töntig ekonomisk dumbom kommer upp i 190k i lön.

Sluta mata
Citera
2022-06-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Hade jobbat hårt i 3 år till och sedan pensionerat mig i förtid i din sits. Men älskar du gå upp 6 på morgonen för att göra grejer du inte hade gjort utan betalt så go ahead. Dock kanske dina levnadskostnader är sådana att det inte funkar. Bara vad jag hade gjort. Köpa dyr plåtlåda för att vara frän för grannar som inte bryr sig ett skit om dig gör ingen glad. Kostar bilen 1 miljon så betyder det 1 år hårt arbete för att betala skräpet. Lägg till 50% pga driftkostnader på exklusivare bilar. 1 och ett halvt år arbete för plåtlådan alltså.

Att du kallar en bil för "dyr plåtlåda" tyder på att du inte förstår att har man ett bilintresse så är en bil ingen plåtlåda som enbart är ett transportmedel, utan något så mycket mer. Och man köper definitivt inte det för att imponera på några grannar, för precis som du säger, de bryr sig inte i vilket fall.

Att du även tror att bilen kostar 500 000 i driftskostnad per år visar ju att du kan noll och intet om fordon!
Citera
2022-06-03, 19:38
Medlem
tjallepetters avatar
Förstår folk inte att TS enbart vill visa hur gott ställt han har det för flashbacks fattighjon.

Ingen idé att uppmana denna clown att vare sig unna sig eller spara. Han tar alla era råd och stoppar upp i arslet.
Citera
2022-06-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Förstår folk inte att TS enbart vill visa hur gott ställt han har det för flashbacks fattighjon.

Ingen idé att uppmana denna clown att vare sig unna sig eller spara. Han tar alla era råd och stoppar upp i arslet.

Och skiter ut... glömde du tillägga.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in