• 1
  • 2
2022-06-02, 09:04
Medlem
Jag står inför ett dilemma. Jag gillar att spara pengar och har väldigt svårt för att unna mig saker. Ett exempel är att jag gillar bilar, men fortfarande kör runt i en 20 år gammal bil som jag har haft i 8 år. Min ekonomiska situation är dock en helt annan idag än den var för 8 år sedan:

Ålder: runt 40 år
Sparat kapital: lite över 1,5 miljoner
Tjänar: Runt 190 000 kr/mån

Jag har börjat tjäna väldigt mycket mer pengar de senaste åren vilket gör att jag och frugan kan spara närmare 1 miljon per år. Nu när jag väl har kommit till en riktigt bra ekonomisk situation (som lär fortsätta eller till och med förbättras ytterligare) så har jag ändå svårt för att spendera pengar på något dyrt.

Jag tittar på att äntligen köpa en fin bil efter 8 år med en gammal häck, och tittar då i prisklassen 500-800 000 kr. Trots att det tar mig 6-10 mån att spara ihop de pengarna så bär det emot att spendera.

Kärnan i dilemmat är nog att jag känner att pengarna gör sig bäst på börsen där de kan växa. Efter årets kraftiga nedgångar så är det potentiellt ett väldigt bra ingångsläge under året vilket skulle kunna bli väldigt fördelaktigt på 3-5 års sikt. Problemet är dock att då får jag fortsätta att köra runt i någon billigare bil ytterligare 3-5 år innan jag (eventuellt) kan unna mig något riktigt kul.

Jag antar att frågan är om det är värt att vänta så länge ytterligare eller om man bara ska skaffa det man vill ha nu när man har råd. Min tankebanor är "spelar det verkligen någon roll om jag har 6 miljoner eller 7 miljoner sparat om 5 år". Kanske man då med facit i hand önskar att man hellre hade unnat sig något fem år tidigare?

Ursäkta ett långt inlägg. Säg gärna hur ni hade gjort.
Citera
2022-06-02, 09:09
Medlem
Masingas avatar
Om det stämmer att du tjänar så pass bra så är det rimligt att unna sig. Vad är meningen med att ha så mycket pengar om man inte unnar sig något. Spara är givetvis viktigt men i ditt fall så är det bara köra på. Tycker der läggs för mycket fokus på sparande.
Citera
2022-06-02, 09:09
Medlem
Emellies avatar
Jag förstår din känsla. Men i din ekonomiska sits och med tanke på att du har en äldre bil idag så hade jag unnat mig en ny med gott samvete.
Citera
2022-06-02, 09:13
Bannlyst
Unna dig saker och resor, jag själv har varit alldeles för snål emot mig själv det ångrar jag.
Citera
2022-06-02, 09:15
Medlem
Bilen ger dig minnen och glädje, börsen är på lång sikt och det lär inte spela någon roll i ditt liv om du har 6 eller 7 miljoner om några år. Köp bilen, annars kommer du ångra dig.
Citera
2022-06-02, 09:17
Medlem
Jag hade skaffat mig ett större sparkapital i din sits, om du nu faktiskt gillar att investera. Att lägga halva sitt likvida kapital på ett fordon som garanterat kommer ha negativ avkastning låter mycket oansvarigt. Kan du förövrigt veta med säkerhet att du i fortsättningen kommer ha 190k i lön, eller finns det risk för en oförutsedd löneminskning/arbetslöshet?
Citera
2022-06-02, 09:23
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Jag står inför ett dilemma. Jag gillar att spara pengar och har väldigt svårt för att unna mig saker. Ett exempel är att jag gillar bilar, men fortfarande kör runt i en 20 år gammal bil som jag har haft i 8 år. Min ekonomiska situation är dock en helt annan idag än den var för 8 år sedan:

Jag har börjat tjäna väldigt mycket mer pengar de senaste åren vilket gör att jag och frugan kan spara närmare 1 miljon per år. Nu när jag väl har kommit till en riktigt bra ekonomisk situation (som lär fortsätta eller till och med förbättras ytterligare) så har jag ändå svårt för att spendera pengar på något dyrt.

Jag tittar på att äntligen köpa en fin bil efter 8 år med en gammal häck, och tittar då i prisklassen 500-800 000 kr. Trots att det tar mig 6-10 mån att spara ihop de pengarna så bär det emot att spendera.

Kärnan i dilemmat är nog att jag känner att pengarna gör sig bäst på börsen där de kan växa. Efter årets kraftiga nedgångar så är det potentiellt ett väldigt bra ingångsläge under året vilket skulle kunna bli väldigt fördelaktigt på 3-5 års sikt. Problemet är dock att då får jag fortsätta att köra runt i någon billigare bil ytterligare 3-5 år innan jag (eventuellt) kan unna mig något riktigt kul.

Jag antar att frågan är om det är värt att vänta så länge ytterligare eller om man bara ska skaffa det man vill ha nu när man har råd. Min tankebanor är "spelar det verkligen någon roll om jag har 6 miljoner eller 7 miljoner sparat om 5 år". Kanske man då med facit i hand önskar att man hellre hade unnat sig något fem år tidigare?

Nu köper du dig precis den biljävel du vill människa annars kommer jag hem till dig och ger dig en lavett!

Spara är något fantastiskt bra i sig men du måste kunna leva lite med.
Citera
2022-06-02, 09:23
Medlem
libbens avatar
Köp bil på avbetalning. Betala tills du byter ut bilen.

Se det som en månadskostnad istället för att en totalkostnad. Så unna dig en ny bil och låt dina pengar som du drar in arbeta på börsen för dig.

Sedan 2-3 år senare så löser du in bilen mot en nyare bil. Rinse repeat. Alltid ha ny bil för ungefärlig samma månadskostnad medans dina riktiga pengar arbetar för dig.

Detta läge ska du inte snåla. Förlorar du inkomsten eller inte har det lika bra ställt och bara tjänar runt 40k ifall något händer eller arbetslös. Sälj bilen då och köp något billigare om du inte vill äta den månadskostnaden då.

I detta läge ska du absolut inte snåla och absolut inte betala bilen på ett bräde då totalsumman gör ett bättre jobb på börsen än att betala lite ränta på ett lån.
Citera
2022-06-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman

Om du tjänar 190k per månad men bara har 1,5 miljoner sparat måste du redan nu unna dig massa saker annars hade du haft betydligt mer sparkapital.

Bortsett från det känns det väldigt onödigt att låsa upp 800k i en bil. Kolla på att hyra/leasa istället.
Citera
2022-06-02, 09:35
Medlem
Var ju väldigt blygsamt bilköp för den inkomsten, typ 3-4 månadslöner...

Klart du ska köpa det om du har ett bilintresse, du har ju gott om kapital ändå.

Jag köpte min drömbil nyss, kostade nästan en årslön, och har inte i närheten av de summorna på sparkontot eller den lönen. Tömde nästan sparkontot och lånade resten på huset.

Så sjukt värt det!
Citera
2022-06-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Om du tjänar 190k per månad men bara har 1,5 miljoner sparat måste du redan nu unna dig massa saker annars hade du haft betydligt mer sparkapital.

Bortsett från det känns det väldigt onödigt att låsa upp 800k i en bil. Kolla på att hyra/leasa istället.
Min lön har som sagt ökat väldigt mycket senaste åren:

2020: 60 000 kr/mån
2021: 100 000 kr/mån

Vi har även gjort vissa renoveringar efter husköp osv, därav att det sparade kapitalet ännu inte är större. Men som sagt, nu har vi nått en ny punkt nu (som inte ser ut att försämras de närmsta fem åren i alla fall).
Citera
2022-06-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Köp bil på avbetalning. Betala tills du byter ut bilen.

Se det som en månadskostnad istället för att en totalkostnad. Så unna dig en ny bil och låt dina pengar som du drar in arbeta på börsen för dig.

Sedan 2-3 år senare så löser du in bilen mot en nyare bil. Rinse repeat. Alltid ha ny bil för ungefärlig samma månadskostnad medans dina riktiga pengar arbetar för dig.

Detta läge ska du inte snåla. Förlorar du inkomsten eller inte har det lika bra ställt och bara tjänar runt 40k ifall något händer eller arbetslös. Sälj bilen då och köp något billigare om du inte vill äta den månadskostnaden då.

I detta läge ska du absolut inte snåla och absolut inte betala bilen på ett bräde då totalsumman gör ett bättre jobb på börsen än att betala lite ränta på ett lån.
Ja, detta har jag kollat en del på. Enda osäkerheten är väl att räntorna är på väg upp. Redan idag verkar det vara runt 5% ränta på ett billån (om man inte köper en Tesla med DNB-finansiering, de verkar ha betydligt lägre ränta av någon anledning).

Men ja, oavsett om räntan går upp så är det säkert bättre rent ekonomiskt att ta ett lån med bilen som säkerhet och investera pengarna på börsen istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in