2022-06-02, 09:45
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Min lön har som sagt ökat väldigt mycket senaste åren:

2020: 60 000 kr/mån
2021: 100 000 kr/mån

Vi har även gjort vissa renoveringar efter husköp osv, därav att det sparade kapitalet ännu inte är större. Men som sagt, nu har vi nått en ny punkt nu (som inte ser ut att försämras de närmsta fem åren i alla fall).

Citat:
Ursprungligen postat av libben
Köp bil på avbetalning. Betala tills du byter ut bilen.

Se det som en månadskostnad istället för att en totalkostnad. Så unna dig en ny bil och låt dina pengar som du drar in arbeta på börsen för dig.

Sedan 2-3 år senare så löser du in bilen mot en nyare bil. Rinse repeat. Alltid ha ny bil för ungefärlig samma månadskostnad medans dina riktiga pengar arbetar för dig.

Detta läge ska du inte snåla. Förlorar du inkomsten eller inte har det lika bra ställt och bara tjänar runt 40k ifall något händer eller arbetslös. Sälj bilen då och köp något billigare om du inte vill äta den månadskostnaden då.

I detta läge ska du absolut inte snåla och absolut inte betala bilen på ett bräde då totalsumman gör ett bättre jobb på börsen än att betala lite ränta på ett lån.

KBK! Kör Bara KÖR!
Citera
2022-06-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h4ppy
Jag hade skaffat mig ett större sparkapital i din sits, om du nu faktiskt gillar att investera. Att lägga halva sitt likvida kapital på ett fordon som garanterat kommer ha negativ avkastning låter mycket oansvarigt. Kan du förövrigt veta med säkerhet att du i fortsättningen kommer ha 190k i lön, eller finns det risk för en oförutsedd löneminskning/arbetslöshet?
Jag förstår hur du tänker, men det tankesättet (att lägga det halva likvida kapitalet på en bil) hade kanske varit mer relevant om jag sparade mindre än 100 000 kr/år. Som det är nu så sparar jag ihop till en så pass dyr bil på 6-10 månader. Det går aldrig att vara helt säker på framtiden, men som det ser ut så räknar jag snarare med att det kommer att bli ännu bättre de närmsta åren. Man kan säga att lönen som jag tar ut nu är frukten av mer än ett decenniums arbete, så ingen direkt slump utan snarare något som jag räknat med skulle inträffa.
Citera
2022-06-02, 09:51
Medlem
Citat:

Vi har även gjort vissa renoveringar efter husköp osv, därav att det sparade kapitalet ännu inte är större. Men som sagt, nu har vi nått en ny punkt nu (som inte ser ut att försämras de närmsta fem åren i alla fall).

Ok, bra löneutveckling minst sagt.

Jag hyr bil, kontrakt på tre år men kan avsluta när som helst mot en mindre avgift och kan även byta bil när som helst. Allt ingår (försäkring, service mm) förutom bensin och inga i initiala kostnader/restvärden. Jag gillar upplägget och kostnaden är ungefär den samma som att köpa ny bil och äga i tre år med värdeminskning osv.

Enligt min erfarenhet är en ny bil kul första året, andra året funkar det och tredje året vill man byta ändå.
Citera
2022-06-02, 09:56
Medlem
Tror det är bra ha balans. Kan sätta upp en regel för sig själv, ex. spendera 30% av årsavkastningen på ökad livskvalitet och återinvestera 70%. Eller vilken fördelning man vill ha.
Citera
2022-06-02, 09:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Är du anställd med en fast lön kring de nivåerna eller har du eget bolag? Vad jobbar du med? Anledningen till att jag frågor är främst kring hur säkert jobbet/inkomsten är?
Citera
2022-06-02, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Nu köper du dig precis den biljävel du vill människa annars kommer jag hem till dig och ger dig en lavett!

Spara är något fantastiskt bra i sig men du måste kunna leva lite med.
Haha, tack för rådet. :-) För 10-15 år sedan tjänade jag en blygsam lön och höll på med aktier i liten skala. Då drömde man om en Lambo, medans man nu har barn och drömmer om något sportigt fast med fyra dörrar. Oavsett kanske det får vara "färdigdrömt" nu. Många år har ju redan passerat sedan den tiden, och väntar man på ännu bättre tider så kan man få vänta tills man dör.
Citera
2022-06-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är du anställd med en fast lön kring de nivåerna eller har du eget bolag? Vad jobbar du med? Anledningen till att jag frågor är främst kring hur säkert jobbet/inkomsten är?
Eget företag. Det har varit ganska många års utveckling för att ta oss till en punkt där vi nu blivit attraktiva för många kunder. Vi har idag dessutom ganska lätt att hitta nya kunder (B2B) och utvecklingen ser därför ut att peka uppåt. Vi har även en gynnsam kundfördelning med en mängd mindre kunder istället för ett fåtal stora.
Citera
2022-06-02, 10:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Eget företag. Det har varit ganska många års utveckling för att ta oss till en punkt där vi nu blivit attraktiva för många kunder. Vi har idag dessutom ganska lätt att hitta nya kunder (B2B) och utvecklingen ser därför ut att peka uppåt. Vi har även en gynnsam kundfördelning med en mängd mindre kunder istället för ett fåtal stora.

Ja, då förstår jag. Men det förändrar frågeställningen något tycker jag. Jag antar att du har AB (annars bör du ombilda nu) vilket ger dig lite mer valmöjligheter, exempelvis att ta bilen som förmånsbil. Det blir ju betydligt billigare att betala bilen med företagspengar än privata, skattade pengar.
Citera
2022-06-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, då förstår jag. Men det förändrar frågeställningen något tycker jag. Jag antar att du har AB (annars bör du ombilda nu) vilket ger dig lite mer valmöjligheter, exempelvis att ta bilen som förmånsbil. Det blir ju betydligt billigare att betala bilen med företagspengar än privata, skattade pengar.
Ja, jag har kollat lite på det, men frågan är om det är värt det. De bilar jag kollar på har extremt högt förmånsvärde, så det verkar inte löna sig. Jag tänkte dock ta en koll på det igen.
Citera
2022-06-02, 10:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag står inför ett dilemma. Jag gillar att spara pengar och har väldigt svårt för att unna mig saker. Ett exempel är att jag gillar bilar, men fortfarande kör runt i en 20 år gammal bil som jag har haft i 8 år. Min ekonomiska situation är dock en helt annan idag än den var för 8 år sedan:

Ålder: runt 40 år
Sparat kapital: lite över 1,5 miljoner
Tjänar: Runt 190 000 kr/mån

Jag har börjat tjäna väldigt mycket mer pengar de senaste åren vilket gör att jag och frugan kan spara närmare 1 miljon per år. Nu när jag väl har kommit till en riktigt bra ekonomisk situation (som lär fortsätta eller till och med förbättras ytterligare) så har jag ändå svårt för att spendera pengar på något dyrt.

Jag tittar på att äntligen köpa en fin bil efter 8 år med en gammal häck, och tittar då i prisklassen 500-800 000 kr. Trots att det tar mig 6-10 mån att spara ihop de pengarna så bär det emot att spendera.

Kärnan i dilemmat är nog att jag känner att pengarna gör sig bäst på börsen där de kan växa. Efter årets kraftiga nedgångar så är det potentiellt ett väldigt bra ingångsläge under året vilket skulle kunna bli väldigt fördelaktigt på 3-5 års sikt. Problemet är dock att då får jag fortsätta att köra runt i någon billigare bil ytterligare 3-5 år innan jag (eventuellt) kan unna mig något riktigt kul.

Jag antar att frågan är om det är värt att vänta så länge ytterligare eller om man bara ska skaffa det man vill ha nu när man har råd. Min tankebanor är "spelar det verkligen någon roll om jag har 6 miljoner eller 7 miljoner sparat om 5 år". Kanske man då med facit i hand önskar att man hellre hade unnat sig något fem år tidigare?

Ursäkta ett långt inlägg. Säg gärna hur ni hade gjort.

Grattis! Vad roligt att det går bra!

Jag hade köpt drömbilen, du tjänar så bra att du har råd.
Att åka med familjen och skapa minnen är något som kan hända här och nu och en trygg ny bil är mer trafiksäker.

Jag fick min första bil av farfar (en gammal Volvo) som jag hade i flera år men sedan började jag också tjäna mycket pengar och nu har jag en ny bil (utan lån) och är ute på härliga äventyr!

Livet går inte i repris och mormor säger att man ångrar bara det man inte gjorde.
Kör på och lycka till med allt!
Citera
2022-06-02, 10:27
Tycker du tänker helt rätt , man ska inte strö pengar kring sig bara sådär. Det är viktigt att spara och få pengar att växa. Nu tjänar du ju betydligt mer än vad jag gör.

Men om jag vore du så skulle jag ändå unna mig. Du verkar ju ha sparat ett bra tag, du verkar ju också ha råd. Så du kan ju spara ihop de pengarna inom ett år igen.

Samt du verkar ju inte vara slösaktig överlag och verkar ha koll på ekonomi.

Själv spenderar jag ”stora” pengar på resor, Såklart man inte ska vara dumsnål. Man sparar ju pengar inte bara för räkningar och tråkiga utgifter. Ibland måste man köpa något man mår bra av.

Köp dig en bil för fan!
Senast redigerad av americandadfan 2022-06-02 kl. 10:30.
Citera
2022-06-02, 10:37
Medlem
LadyCinderbottom och americandadfan: Tack för era svar! Det känns som att jag är inne på rätt spår efter att ha funderat ett tag på detta. Baserat på svaren jag fått så verkar de flesta tycka samma i alla fall. Som sagt, att spara är kul, men någon gång bör man ju använda pengarna till något också, annars är de inte mycket värda. Buffert har vi så det räcker och blir över och köper jag bilen idag så har vi ändå närmare två miljoner sparat om ett år oavsett. Hälften av det räcker för de husrenoveringar jag planerar för de närmsta tio åren.

Nu måste jag arbeta, så det dröjer nog tills ikväll innan jag kan svara igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in