Citat:
Ursprungligen postat av
purplesparrow
Jag söker personligen sjukersättning då jag bokstavligen inte överlever på sjukpenning. I mitt fall har jag svår ångestproblematik som jag jobbar på. Jag har jobbat innan denna smäll från helvetet kom. Jag kommer även att jobba igen. Sjukersättning är inte längre sjukpension som förr. Dumbi fick det när det fortfarande var det, därför gäller de gamla reglerna henne och de är väldigt svåra att avbryta. Idag är det näst intill omöjligt att få sjukersättning för att allt för många utnyttjar systemet. På sjukpenning får du ingen hjälp, endast arbetsträning som är obligatoriskt 2h per dag 4 dagar i veckan. Med sjukersättning får du mycket mer hjälp med aktivering, vilket jag verkligen vill ha. Dumbi vill inte jobba hon är för lat. Hon är arbetsför på t.ex Samhall, det kan vem som helst se. Hon BEHÖVER aktivering men vägrar och blir då sämre. Då hon är registrerad som förtidspensionär kan fkassan i princip inte tvinga henne, som sagt de gamla reglerna.
Jag tror inte alls jag kommer få sjukersättning vilket också kommer förlänga min sjukdom, tyvärr.
Jag förstår inte de som njuter av att sitta hemma hela dagarna. Jag älskade att jobba och saknar det. Gäller bara att hitta jobb man verkligen trivs med för motivationen. Men just nu är jag farlig på en arbetsplats då ångesten resulterar i självskada men ska banne mig ta mig ur detta!
Dumbi vet att de gamla reglerna gäller för henne, det har garanterat Jossan sett till att hon vet. Hade hon utvärderats idag hade hon aldrig fått sjukersättning. Inte en chans. Hon behöver även medicineras korrekt, stabiliserande medicin då hon har manier vilket gör hennes schizofreni värre. En hjärna som inte får sömn fungerar sämre. Jag tror dock hon även är autistisk, förr kallat mer Aspergers bland annat pga hennes oförmåga att läsa av människor.
Förlåt för babbel, denna hjärna behöver sömn med xD
Man kan inte bli beviljad sjukersättning för att man inte överlever på sjukpenningen.
De senaste åren får den som beviljas sjukersättning, behålla ersättningen tills man får ålderspension.
Tidigare omprövades vart 4:de år, men nu omprövas den nästan aldrig.
Det skulle väl vara i fall som Bumbi, som faktiskt skulle kunna jobba på något dagcenter med den energin och orken hon har.
Det är enormt svårt att få sjukersättning i dagens läge.
Det är endast om man ALDRIG NÅGONSIN anses kunna utföra något arbete.
Sen om man blir frisk och börjar jobba, så stoppar ju inte FK personen, FK säger.man kan ha sjukersättningen vilande, men vem skulle lita på dem.