2024-05-17, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Ja aktivitetsersättning kan hon ha haft sen 19. Men inte som sagt sjukersättning enligt gamla reglerna som gäller från juli 2008.
Nä men aktivitetsersättning kan vara ett förstadie till just sjukersättning, o den fick hon när de gamla reglerna gälde plus att det tog många år innan sjukersättningens krav och bedömningar i praktiken ser ut som den gör idag.
2024-05-17, 02:16
Medlem
Det finns liksom inget att diskutera, Bumbi har åkt på en räkmacka ifrån första början och är egentligen inte berättigad sjukersättning. Vi som vet vi vet PUNKT.
2024-05-17, 06:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avantgarde19
Nä men aktivitetsersättning kan vara ett förstadie till just sjukersättning, o den fick hon när de gamla reglerna gälde plus att det tog många år innan sjukersättningens krav och bedömningar i praktiken ser ut som den gör idag.

Men det är ju just detta.
Bumbi är nästan 40 år.
Hon blev "förtidspensionär" flera år innan regeringen Reinfeldt 1 kom och skärpte reglerna.
2024-05-17, 09:46
Medlem
Citat:
Vadå ointelligent? Hon är ju med i Mensa!
Iof så har hon ju lite problem med meningarna så det var kanske "jag har Mens" hon menade 🤣

🤣🤣🤣🤣den va bra, ja mensa är hon långt ifrån.
2024-05-17, 10:20
Avslutad
Citat:
Ingen av dem i sig kvalificerar sig in som orsak till sjukersättning utan en arbetsutredning vilket jag aldrig har sett eller hört henne prata om. Plus om en handläggare hade följt Bumbi under en vecka dygnet runt så hade den nog haft svårt att stå bakom en beviljad sjukersättning utan en rekommenderad arbetsprövning alt arbetsutredning.
Praktisk arbetsutredning kan vara: bygga en fågelholk, sy en duk, plantera fröer, baka scones, träffa fysioterapeut
Teoretisk arbetsutredning kan vara: kopiera en text, söka upp vissa svar på internet, gå igenom ett frågeformulär med en arbetsterapeut
Det har jag svårt att tro att Bumbi har fått göra.
Ingen diagnos ger i sig rätt till sjukersättning. Utan det är ju en individuell bedömning och det är likaså individuellt vilka åtgärder som behöver genomgås innan man anses uppfylla villkoren.
2024-05-17, 10:29
Avslutad
Citat:
Även om man hade aktivitetsersättning före 1 juli 2008 så gäller nuvarande system för de som fick sjukersättning efter den tidpunkten. B kan ha haft sjukersättning sen 2016 men inte tidigare och nuvarande system var definitivt implementerat även i praktiken då.
Små justeringar har gjorts succesivt, bl a har arbetsförmågebegreppet förtydligats, men grunden gäller alltså sen juli 2008.

I och med nuvarande system så är det bl a mycket märkligt att hon fick tillbaka sin ersättning nyligen och inte heller blev återbetalningsskyldig med tanke på att hennes inkomst från ”bisysslan” (vilket är tveksamt i sig) rimligen bör ha uppgått till mer än vad som är okej enligt regelverket och att hon dessutom tycks ha mörkat den.
2024-05-17, 11:17
Avslutad
Ni som antagligen följt Bumbi längre än jag … har nån nånsinn haft ett betalt samarbete på sina sociala medier? T o m folk med betydligt färre tittare än hon får såna erbjudanden om än säkert inte så välbetalda men hon som är så ”känd” borde väl kunna få en hyfsad slant samtidigt som det kunnat ses som en bisyssla inom ”5 h/vecka”-ramen som kan vara okej utan att minska sjukersättningen. Nu är det ju bara bra om inget företag vill nyttja henne och fullt förståligt med 😉 men har det varit på tapeten ö h t? Och har hon sagt nåt om det?
2024-05-17, 11:32
Avslutad
Citat:
Precis vad jag har sagt. Bumbi har aldrig haft ett riktigt jobb som hon har trivts med det är därför hon tror att det är bättre att "slippa göra nånting" annars skulle hon aldrig ha fällt kommentaren "åå vad jobbigt" när det var en som skrev "jag ska jobba" i hennes chatt. Det är många som älskar sitt jobb och får panik av att bara gå hemma.
Mellan det att Bumbi blev av med sjukersättningen och beslutet efter överklagandet borde det ha gjorts en ordentlig utredning.
Vet inte din bakgrund men jag jobbar med människor i just din sits.
3 grundläggande tips: att acceptera sitt mående, det måste få ta tid och motivation så kommer det att gå galant för dig
Jobba mycket med orsak och verkan, varför gick det så här, varför mår jag så här, förebyggande insatser. 💪

Finns nog inga jobb som hon kunde trivas med, inte något som är svårare än att trycka på REC och svamla tokigheter. Hon har inte den intellektuella eller kognitiva kapacitet för att göra något som kräver lite tankeverksamhet, självständighet och som en arbetsgivare skulle vilja betala lön för. Daglig verksamhet borde hon vara på.
2024-05-17, 12:28
Medlem
Det finns en missuppfattning kring sjukersättning som jag lika gärna kan försöka reda ut. Om man har sjukersättning enligt de nya reglerna från 2008 så finns det inget egentligt inkomsttak för hur mycket man får tjäna men ändå behålla sjukersättningen. Det är istället så att man har rätt till att arbeta inom den så kallade åttondelen när man har hel sjukersättning, dvs. en åttondel av en heltid. Har man hel sjukersättning som Dumbo, så har man alltså rätt att arbeta fem timmar i veckan oavsett vad lönen är. Det viktiga är dock att skilja mellan arbete inom åttondelen och aktiviter som inte kan likställas med arbetsförmåga. Om någon lägger ner mer tid än vad som ryms inom åttondelen, men detta ändå inte kan likställas med en arbetsförmåga så saknas det grund för att dra in sjukersättningen. Det Dumbo har gjort med att tjäna pengar på OF kan under vissa förhållanden likställas med aktivitetsförmåga som även innebär en arbetsförmåga. I just hennes fall är det dock tveksamt om förmågan att ladda upp bilder och filmer på könet mot betalning kan likställas med arbetsförmåga. Om slutsatsen blir att inkomsten från OF inte är ett resultat av arbetsförmåga, så saknar det helt enkelt betydelse hur mycket hon drar in. Det finns beloppsgränser som jag har sett förekomma, men de gäller endast för beslut om sjukersättning som har fattats enligt de äldre reglerna före 2008.

Inkomster som är inte är ett resultat av arbetsförmåga påverkar alltså inte rätten till sjukersättning i form av garantiersättning. Typexemplet är inkomst av kapital om själva förvaltningen inte kan likställas som en arbetsförmåga inom kapitalförvaltning. Aktivitetsförmåga som kan innebära arbetsförmåga på grund av hög aktivitet i sociala media har dock blivit ett vanligare förekommande skäl för indrag av sjukersättning. Alla fall är dock inte lika och man måste göra en bedömning från fall till fall.
2024-05-17, 12:40
Medlem
Von.griss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drogon761
Det finns en missuppfattning kring sjukersättning som jag lika gärna kan försöka reda ut. Om man har sjukersättning enligt de nya reglerna från 2008 så finns det inget egentligt inkomsttak för hur mycket man får tjäna men ändå behålla sjukersättningen. Det är istället så att man har rätt till att arbeta inom den så kallade åttondelen när man har hel sjukersättning, dvs. en åttondel av en heltid. Har man hel sjukersättning som Dumbo, så har man alltså rätt att arbeta fem timmar i veckan oavsett vad lönen är. Det viktiga är dock att skilja mellan arbete inom åttondelen och aktiviter som inte kan likställas med arbetsförmåga. Om någon lägger ner mer tid än vad som ryms inom åttondelen, men detta ändå inte kan likställas med en arbetsförmåga så saknas det grund för att dra in sjukersättningen. Det Dumbo har gjort med att tjäna pengar på OF kan under vissa förhållanden likställas med aktivitetsförmåga som även innebär en arbetsförmåga. I just hennes fall är det dock tveksamt om förmågan att ladda upp bilder och filmer på könet mot betalning kan likställas med arbetsförmåga. Om slutsatsen blir att inkomsten från OF inte är ett resultat av arbetsförmåga, så saknar det helt enkelt betydelse hur mycket hon drar in. Det finns beloppsgränser som jag har sett förekomma, men de gäller endast för beslut om sjukersättning som har fattats enligt de äldre reglerna före 2008.

Inkomster som är inte är ett resultat av arbetsförmåga påverkar alltså inte rätten till sjukersättning i form av garantiersättning. Typexemplet är inkomst av kapital om själva förvaltningen inte kan likställas som en arbetsförmåga inom kapitalförvaltning. Aktivitetsförmåga som kan innebära arbetsförmåga på grund av hög aktivitet i sociala media har dock blivit ett vanligare förekommande skäl för indrag av sjukersättning. Alla fall är dock inte lika och man måste göra en bedömning från fall till fall.

Exakt👌 och FK gjorde ju en utredning på ett par (3 om jag ej minns fel) månader och kom fram till att hennes ”bisysslor” likställdes gott och väl med ett kontorsjobb. Och att hon därmed var arbetsför och inte berättigad bidrag.
Läkarna gjorde även ett utlåtande att hon var i så pass bra skick i sin sjukdomsbild att hon var kapabel att utföra ett arbete.

Sen så fick hon Josefin ( 1:a förvaltaren ) och hon drog i sina kontakter på fk samt höll i möte med dumbis läkare och helt plötsligt kom ett nytt utlåtande, Den nya utredningen gick förvånansvärts fort och hon blev berättigad bidraget igen.
Spel&pillertorsk är inte en legit anledning kan jag tycka.
2024-05-17, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Drogon761

Om det är en bisyssla som inte utförs på ett sätt som kan jämställas med förvärvsarbete, det kan vara t ex föreningsarbete, politiskt engagemang eller hobbyverksamhet, ska inkomsten från den inte överstiga mer än en åttondel av den normala inkomsten för motsvarande arbete på heltid. Det är alltså ingen bestämd summa i kronor, utan det bygger på en bedömning av vad motsvarande normal inkomst är.

Sen oavsett vad ”åttondelssysslan” består av så ska det stämmas av med FK innan då de ska göra en bedömning om det ryms inom åttondelen eller ej. Det gäller alltså vare sig det är jämställt med förvärvsarbete och därmed inte omfattas av ovanstående eller ej. Så gjordes vad jag kan förstå inte.
2024-05-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Om det är en bisyssla som inte utförs på ett sätt som kan jämställas med förvärvsarbete, det kan vara t ex föreningsarbete, politiskt engagemang eller hobbyverksamhet, ska inkomsten från den inte överstiga mer än en åttondel av den normala inkomsten för motsvarande arbete på heltid. Det är alltså ingen bestämd summa i kronor, utan det bygger på en bedömning av vad motsvarande normal inkomst är.

Sen oavsett vad ”åttondelssysslan” består av så ska det stämmas av med FK innan då de ska göra en bedömning om det ryms inom åttondelen eller ej. Det gäller alltså vare sig det är jämställt med förvärvsarbete och därmed inte omfattas av ovanstående eller ej. Så gjordes vad jag kan förstå inte.

Korrekt. Dock är det med att inte höra med kassan först om åttondelen inte något som i sig kan leda till indrag av sjukersättning. Att höra med kassan först handlar mer om att skydda den som har sjukersättning från att i oförstånd förlora rätten till ersättning. Men detta med aktivitet i sociala media och streaming är något som kommer leda till allt fler indragningar. Att dra in på grund av OF kommer nog kassan dock vara mycket försiktiga med att ens röra med en tiokilometer lång tång. Det är politiskt mycket känsligt att jämföra snippvisande mot betalning med arbetsförmåga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in