Citat:
Ursprungligen postat av
Drogon761
Det finns en missuppfattning kring sjukersättning som jag lika gärna kan försöka reda ut. Om man har sjukersättning enligt de nya reglerna från 2008 så finns det inget egentligt inkomsttak för hur mycket man får tjäna men ändå behålla sjukersättningen. Det är istället så att man har rätt till att arbeta inom den så kallade åttondelen när man har hel sjukersättning, dvs. en åttondel av en heltid. Har man hel sjukersättning som Dumbo, så har man alltså rätt att arbeta fem timmar i veckan oavsett vad lönen är. Det viktiga är dock att skilja mellan arbete inom åttondelen och aktiviter som inte kan likställas med arbetsförmåga. Om någon lägger ner mer tid än vad som ryms inom åttondelen, men detta ändå inte kan likställas med en arbetsförmåga så saknas det grund för att dra in sjukersättningen. Det Dumbo har gjort med att tjäna pengar på OF kan under vissa förhållanden likställas med aktivitetsförmåga som även innebär en arbetsförmåga. I just hennes fall är det dock tveksamt om förmågan att ladda upp bilder och filmer på könet mot betalning kan likställas med arbetsförmåga. Om slutsatsen blir att inkomsten från OF inte är ett resultat av arbetsförmåga, så saknar det helt enkelt betydelse hur mycket hon drar in. Det finns beloppsgränser som jag har sett förekomma, men de gäller endast för beslut om sjukersättning som har fattats enligt de äldre reglerna före 2008.
Inkomster som är inte är ett resultat av arbetsförmåga påverkar alltså inte rätten till sjukersättning i form av garantiersättning. Typexemplet är inkomst av kapital om själva förvaltningen inte kan likställas som en arbetsförmåga inom kapitalförvaltning. Aktivitetsförmåga som kan innebära arbetsförmåga på grund av hög aktivitet i sociala media har dock blivit ett vanligare förekommande skäl för indrag av sjukersättning. Alla fall är dock inte lika och man måste göra en bedömning från fall till fall.
Exakt👌 och FK gjorde ju en utredning på ett par (3 om jag ej minns fel) månader och kom fram till att hennes ”bisysslor” likställdes gott och väl med ett kontorsjobb. Och att hon därmed var arbetsför och inte berättigad bidrag.
Läkarna gjorde även ett utlåtande att hon var i så pass bra skick i sin sjukdomsbild att hon var kapabel att utföra ett arbete.
Sen så fick hon Josefin ( 1:a förvaltaren ) och hon drog i sina kontakter på fk samt höll i möte med dumbis läkare och helt plötsligt kom ett nytt utlåtande, Den nya utredningen gick förvånansvärts fort och hon blev berättigad bidraget igen.
Spel&pillertorsk är inte en legit anledning kan jag tycka.