2022-06-03, 22:02
Medlem
På ett av mina föregående jobb så blev jag en smula bekant med gubben vattnade alla blommor på kontoret. Han pratade ofta om att det finns mängder med pengar pelargon-marknaden. Vissa är tydligen benägna att betala stora belopp för att få en viss sort till sin samling. Det finns tydligen hur många olika sorter som helst.

Jag har faktiskt tagit sticklingar på olika sorters chili med mycket gott resultat. Med handen på hjärtat så har några av sticklingarna tagits utan ägarens vetskap.
Citera
2022-06-04, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Lycka till!

För ett par år sen hade kommunen dekorerat centrum med ett spektakulärt vackert gräs. När hösten kom frågade jag om jag kunde få köpa en tuva men fick svaret att de inte var till salu. De slängde allt på soptippen. Jag borde ha tagit gräset utan att fråga.
Jag gick förbi min lokala myndighet och tog lite murgröna ikväll. Inte för att jag behöver det, utan mest för att känna på konceptet. Kändes bra. Ska skänka sticklingarna till bättre behövande när de har fått rötter.

Stat och kommun ska man inte be om lov (oavsett sammanhang), det är bara att ta och glädjas över sin gärning.
Citera
2022-06-05, 10:36
Medlem
Bylwes avatar
Att få plocka sticklingar borde egentligen inte ens ses som stöld, kan jag tycka..
Man skadar ju inte växten nämnvärt ändå!
Citera
2022-06-05, 13:18
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Att få plocka sticklingar borde egentligen inte ens ses som stöld, kan jag tycka..

Nej, men nu är vi extremt svenska och frågar alltid innan vi gör något.

Hur mycket material behövs egentligen för en stickling? Mikro förökning kräver ju bara några celler.
Citera
2022-06-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Kanske inte just stöld juridisk mening men det är helt klart omoraliskt att ta av en annans egendom. Det som räddar oss gröna riddare från fördärvet är just vår livsbejakande inställning och fiendens gnidna ondska.

Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Nej, men nu är vi extremt svenska och frågar alltid innan vi gör något.

Hur mycket material behövs egentligen för en stickling? Mikro förökning kräver ju bara några celler.
Man kan lyckas med väldigt lite, men desto mindre material man har desto svårare är det. Jag förlorade precis en palettbladstickling på kanske 5mm efter att jag glömde väta den en kväll. En större stickling hade klarat sig utan vatten lite längre.
Citera
2022-06-08, 14:25
Medlem
Lysenko haha Tja vad ska man säga om honom - stilig Karl enl wiki -

https://en.wikipedia.org/wiki/Trofim_Lysenko

Skillnaden mellan biologi och lysenkoism - har beskrivits med att Sovjetunionen blev ca 30-50 år efter inom riktig dvs vetenskapen biologi.

OK "ympa" låter sig ju iofs göras hmmmmmm

Mendelianska kraften var ej stor.
Senast redigerad av Tokarev 2022-06-08 kl. 14:28.
Citera
2022-06-11, 08:14
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Kanske inte just stöld juridisk mening men det är helt klart omoraliskt att ta av en annans egendom. Det som räddar oss gröna riddare från fördärvet är just vår livsbejakande inställning och fiendens gnidna ondska.

Man kan lyckas med väldigt lite, men desto mindre material man har desto svårare är det. Jag förlorade precis en palettbladstickling på kanske 5mm efter att jag glömde väta den en kväll. En större stickling hade klarat sig utan vatten lite längre.

Att det är omoraliskt, visst.
Så kan man väl se det..
Men jag anser att den sjuka hajpen kring sticklingar på nätet som TS nämner och som har drivit upp priserna därefter, är minst lika omoraliskt.
Rättfärdigar detta mig att "stjäla" sticklingar?
Nej, inte nödvändigtvis.
Jag har klipper av en stickling eller två från en kommunalt planterad buske ändå, oavsett..
Citera
2022-06-11, 08:22
Medlem
Inte just sticklingar kanske men jag kan sällan motstå att norpa en fröpod om det sitter en på nån liten kaktus när jag är i en blomsterbutik.

Nått blad från ett jade träd kan också ha fått fökjamed hem när jag tänker efter.
Citera
2022-06-11, 08:26
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salle3000
jag går lite i samma tankar, fast vill ha ett cacao träd. köpt hormonen för att stimulera och väntar bara på ett bra tillfälle att gå in och ta några blad.

Hormon behövs inte..Prova ett avkok på vide (sälg) fungerar underbart bra och är mer eller mindre gratis. Just videsorten med de mjuka knopparna på har fungerat bra men de flesta vide arter lär fungera vad jag förstått så även pilträd bör fungera då det är en av vide arterna.

Skott kan man nypa lite varstans ex. sjukhusen. Urin från havande kvinnor är rena dopingen för växter och får dem att växa otroligt bra.(något med hormonerna i deras urin)

Jag använder enbart rotningsmedel till vedartade växter som ex. syre'n, kaprifol, jasmin och liknande.
Inneväxter räcker det med ett glas vatten eller direkt ner i våt sand/jord beroende på växt.
St Paula är en enkel växt att börja med.. räcker att stoppa ner ett halvt blad i fuktig jord så är det på gång.

Det är några saker jag dock misslyckats helt med

1 att få en köpe orkide' att blomma igen
2 att få en Julstjärna att bli röd och fin igen..

Så har ni bra fungerande tips på detta så läser jag det gärna.
Citera
2022-08-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag har hallon, tomater, blå vindruva, paprika, jordgubbar, majs, potatis och experimenterar med Flaskkurbits och Mango

Gick förbi Plantagen här om dagen och om jag minns rätt tog de 79kr för en jordgubb- och 149 för en hallonplanta??

Vad av ovan kan man spara ifrån och sätta själv nästa år? Hur fixar man stickling från vindruvastammen?

Hallon och jordgubbar sprider sig ju som ogräs och från Flaskkurbits får man många fröer som jag förväntar mig att kunna använda. Mangon är skit samma det blir nog inga frukter men kanske ett fint träd.

Det här året träffade jag på en riktigt god sort av jordgubbar, såna riktigt söta (nästan syrliga) svenska jordgubbar. Så jag torkade skinnet på jordgubben och skrapade sedan av fröna när allting blivit torrt. Nu ligger dom i en ren och fräsch snusdosa och väntar på att det ska bli vår.
Hittade världens godaste vattenmelon på en marknad som jag sparade fröna ifrån.
Och för att svara på din fråga: du kan mer eller mindre spara och odla vad som helst som du köpt, sålänge det finns frön i frukten.
Citera
2022-10-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Bergianska trädgården i Stockholm och liknande ställen borde vara perfekta för att hitta lite mer ovanliga växter.

Jag har inte stulit några sticklingar än, men nu blev jag inspirerad!

Så länge man inte skadar växterna känns det helt okej.

Det borde vara dödstraff på folk som stjäl växter och sticklingar på botaniska trädgårdar. Det är redan som det är ett grovt brott och en lärarinna blev dömd för stölder på botaniska trädgården i Göteborg. Hon var välkänd bland trädgårdsfantaster i Sverige. Det visade sig att hon stulit friskt bland andra privata växstsamlare också. Utöver statens straff så blev hon även straffad genom att hennes namn och bild skickades ut till varenda trädgårdsförening i Sverige så hon är portad på livstid från samtliga föreningar och är inte välkommen på privata trädgårdsvisningar. Hon blev en social piraya i den hobby som hela hennes liv kretsade runt.
Citera
2022-10-08, 11:59
Medlem
Vill stjäla sticklingar på elefantöra från min mor, men har aldrig rotat ett sånt blad innan. Tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in