• 4
  • 5
2022-10-10, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fairwayruby
Vill stjäla sticklingar på elefantöra från min mor, men har aldrig rotat ett sånt blad innan. Tips?
Du behöver mer än ett blad, ta några centimeter stam och 3-4 blad för bäst resultat. Elefantöra är en väldigt tacksam växt så det borde inte vara några problem. Har hon en äldre planta har den antagligen skickat ut rotskott, gräver du upp och klipper loss en sådan får du rötterna på köpet och den är redo att planteras direkt.
Citera
2022-10-10, 17:34
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Lycka till!

För ett par år sen hade kommunen dekorerat centrum med ett spektakulärt vackert gräs. När hösten kom frågade jag om jag kunde få köpa en tuva men fick svaret att de inte var till salu. De slängde allt på soptippen. Jag borde ha tagit gräset utan att fråga.

detta är ju för jäkligt! dom kunde väl sänkt bort det.
Och så snackas det om miljön och återvinning....

Topic: Sticklingar tycker jag kan vara svårt få skott på eller så gör jag fel.
Gällande affärernas växter , åtminstone dom stora så köper dom oftast in växter som har drivits upp hårt för kunna säljas snabbt, dessa brukar sällan hålla länge .
skall man ta sticklingar (fråga!)skall det vara hos bekanta som har drivit upp växtkraftiga exemplar
Citera
2022-10-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangojanne112
Det här året träffade jag på en riktigt god sort av jordgubbar, såna riktigt söta (nästan syrliga) svenska jordgubbar. Så jag torkade skinnet på jordgubben och skrapade sedan av fröna när allting blivit torrt. Nu ligger dom i en ren och fräsch snusdosa och väntar på att det ska bli vår.
Frön från jordgubbar är väl sällan sortäkta? Revor ska man ta om man vill vara säker på att få samma sorts jordgubbar som "originalplantan".

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
detta är ju för jäkligt! dom kunde väl sänkt bort det.
Och så snackas det om miljön och återvinning....

Topic: Sticklingar tycker jag kan vara svårt få skott på eller så gör jag fel.
Gällande affärernas växter , åtminstone dom stora så köper dom oftast in växter som har drivits upp hårt för kunna säljas snabbt, dessa brukar sällan hålla länge .
skall man ta sticklingar (fråga!)skall det vara hos bekanta som har drivit upp växtkraftiga exemplar
Ja, vissa sticklingar är kluriga - att få dem att rota sig kan ta lång tid medan andra är hur enkla som helst. Kämpar lite med en åbrodd just nu. Väldigt segt.
Citera
2023-01-03, 21:59
Medlem
mer tjuvande av sticklingar. sist jag var på mitt favoritcafe tog jag en bit monstera monkey mask mellan fingrarna och knipsade av. råkade få ögonkontakt med en dömande lattemamma med bebis i samma stund varpå jag utbrast "DET BETYDER OTUR ATT FRÅGA OM LOV". hon sa inget.
Citera
2023-01-04, 06:56
Medlem
deerejohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungfjaert
mer tjuvande av sticklingar. sist jag var på mitt favoritcafe tog jag en bit monstera monkey mask mellan fingrarna och knipsade av. råkade få ögonkontakt med en dömande lattemamma med bebis i samma stund varpå jag utbrast "DET BETYDER OTUR ATT FRÅGA OM LOV". hon sa inget.

Genialt!!!
Citera
2023-01-04, 07:12
Medlem
Min enda växtstöld var motsatsen till att knipsa av en liten kvist.
Snodde i tonåren en stor jäkla palm med kruka och allt från femmanhuset i gbg.
Betalade sen lite extra och tryckte in den i framsätet i en svarttaxi.
Babbeluringen som körde såg knappt ut genom vindrutan för alla stora palmblad.

Men ska nog pröva mig på ett sticklingsbryt efter att ha läst denna tråd nu på morgonkvisten.
Citera
2023-01-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Ja, vissa sticklingar är kluriga - att få dem att rota sig kan ta lång tid medan andra är hur enkla som helst. Kämpar lite med en åbrodd just nu. Väldigt segt.
Planerade precis en klätterfikus jag knipsade i somras. Tog ett jäkla tag för den rackaren att slå rot.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungfjaert
Väl rutet! Lattemammor är en folkgrupp som bör hållas kort.

Citat:
Ursprungligen postat av casii
Min enda växtstöld var motsatsen till att knipsa av en liten kvist.
Snodde i tonåren en stor jäkla palm med kruka och allt från femmanhuset i gbg.
Betalade sen lite extra och tryckte in den i framsätet i en svarttaxi.
Babbeluringen som körde såg knappt ut genom vindrutan för alla stora palmblad.

Men ska nog pröva mig på ett sticklingsbryt efter att ha läst denna tråd nu på morgonkvisten.
Din palmstöld hamnar ändå utanför min moraliska kompass. Men å andra sidan, väldigt rolig historia och vem var inte lätt kriminell under tonåren?
Citera
2023-04-10, 14:42
Medlem
Jag tar ofta sticklingar utomlands, för att de ska klara sig så petar jag ner dom i en tom plastflaska med lite vatten, väl hemma så får man klippa sönder flaskan för att få ut dom, fungerar jättebra
Citera
2023-04-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Jag tar ofta sticklingar utomlands, för att de ska klara sig så petar jag ner dom i en tom plastflaska med lite vatten, väl hemma så får man klippa sönder flaskan för att få ut dom, fungerar jättebra
Får man göra det? Kan inte tullen beslagta?
Citera
2023-04-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Får man göra det? Kan inte tullen beslagta?
Dels har det varit inom EU, dels så är det ju sticklingar, ingen jord, utan bara några blad
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in