2022-06-02, 00:34
Medlem
Botaniska trädgårdar brukar ha växthus med tropiska växter där kan man ta en stickling lite oskyldigt.
Citera
2022-06-02, 01:59
Medlem
Mandingos avatar
Har korpat ett par kaktusar på fyllan ur en park som hade dem ute på sommaren, de lever fortfarande efter 15ish år... stod i krukor nergrävda i jorden, så var bara att lyfta upp och stoppa i en pappkasse... annars kommer många av mina sticklingar från publika miljöer, typ gallerior och hotell, inte en käft har brytt sig när jag klippt ett toppskott på en philodendron, gullranka eller annan grönväxt... på en krog hade de nån skamfilad monsterea och ett par palettblad som inte fått vatten på länge, frågade hovisen som sa att de skulle slänga dem och köpa nya, ville jag ha dem var de bara glada eftersom de slapp slänga dem...
Citera
2022-06-02, 05:27
Medlem
Har klippt från porslinsblomma och fredskalla och tagit hem från ett kontor. Växer på bra. Paletter har jag haft så många egensådda och tycker oftast dom i butik eller hemma hos andra är så tråkiga.
Citera
2022-06-02, 08:43
Medlem
Gingers avatar
Sen när är det en konst att stoppa några blad i fickan?

Stjäl på. Ingen bryr sig
Citera
2022-06-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Att ta från staten kan ju knappast räknas som stöd, växterna är ju köpta för dina pengar! Ska springa förbi min lokala myndighet i helgen och se om där finns något att befria!

Det där låter ju som ett riktigt skurkaktigt och destruktivt beteende.

Det är Zigenar beteende - Det var väl samma gäng som stal fåglar i Universeum och försökte sälja på nätet.

Slutade med att polisen fick hämta hem olyckliga papegojor från SydAmerika i badrum i V. Frölunda - och en fågel hittades på MacDonalds! Nej det var en sällsynt liten och ovanlig APA man hittade på MacDonalds

Haha dessa upptåg
Citera
2022-06-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Har korpat ett par kaktusar på fyllan ur en park som hade dem ute på sommaren, de lever fortfarande efter 15ish år... stod i krukor nergrävda i jorden, så var bara att lyfta upp och stoppa i en pappkasse... annars kommer många av mina sticklingar från publika miljöer, typ gallerior och hotell, inte en käft har brytt sig när jag klippt ett toppskott på en philodendron, gullranka eller annan grönväxt... på en krog hade de nån skamfilad monsterea och ett par palettblad som inte fått vatten på länge, frågade hovisen som sa att de skulle slänga dem och köpa nya, ville jag ha dem var de bara glada eftersom de slapp slänga dem...
Hotell och gallerior är bra platser att lägga till listan över lämpliga publika platser. Blomlådor, statliga myndigheter, restauranger, hotell, gallerior, botaniska trädgårdar osv. Även kyrkogårdar brukar prunka med växter. Man får dock akta sig så att man inte råkar på brott mot griftefriden eller gravplundring, men blomlådor och rabatter borde vara fritt fram!

Citat:
Ursprungligen postat av Ginger

Stjäl på. Ingen bryr sig
Allt kan bli en konst med rätt inställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Det är Zigenar beteende - Det var väl samma gäng som stal fåglar i Universeum och försökte sälja på nätet.

Slutade med att polisen fick hämta hem olyckliga papegojor från SydAmerika i badrum i V. Frölunda - och en fågel hittades på MacDonalds! Nej det var en sällsynt liten och ovanlig APA man hittade på MacDonalds

Haha dessa upptåg
Haha, att stjäla en apa och dumpa på Donken må vara ytterst omoraliskt men ack så underhållande historia. Den löpsedeln hade jag gärna läst.
Citera
2022-06-03, 16:22
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/s...alds-1.7950512

Till Tjänst
Senast redigerad av Tokarev 2022-06-03 kl. 16:25.
Citera
2022-06-03, 17:30
Medlem
Citat:

Stjäl på. Ingen bryr sig

Att norpa blad och utskott är ju själva växten ide om att sprida sin avkomma - så det är alltid ok Att göra fröets uppgift att sprida sig självt är ju grönt
Citera
2022-06-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Att ta från staten kan ju knappast räknas som stöld, växterna är ju köpta för dina pengar! Ska springa förbi min lokala myndighet i helgen och se om där finns något att befria!
Lycka till!

För ett par år sen hade kommunen dekorerat centrum med ett spektakulärt vackert gräs. När hösten kom frågade jag om jag kunde få köpa en tuva men fick svaret att de inte var till salu. De slängde allt på soptippen. Jag borde ha tagit gräset utan att fråga.
Citera
2022-06-03, 19:19
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Att norpa blad och utskott är ju själva växten ide om att sprida sin avkomma - så det är alltid ok Att göra fröets uppgift att sprida sig självt är ju grönt

Din flummare.

Tar du blad eller liknande så blir det ingen avkomma. Det blir en klon då.

Fröet är avkomman men det är sällan du ser det i handelsträdgård
Citera
2022-06-03, 20:34
Medlem
Citat:
Din flummare.

Tar du blad eller liknande så blir det ingen avkomma. Det blir en klon då.

Fröet är avkomman men det är sällan du ser det i handelsträdgård
Ja skulle PRECIS börja diskutera Lysenkoism jmf med vanlig biologi - tankeläsare där
Citera
2022-06-03, 21:50
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ja skulle PRECIS börja diskutera Lysenkoism jmf med vanlig biologi - tankeläsare där

Kör hårt? Skillnaden mellan Lysenkoism och vanlig biologi är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in