2026-09-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Bortse från det utan koncentrera dig på hennes berättelse. Är den av sådan kvalitet att du skulle kunna säga att den uppfyller alla de kriterier som HD kommit fram till att den ska göra för att tillsammans med "stödvittnen" alltså kompisar hon berättat för kunna räcka till fällande dom?

Tveksamt. Fast i en rättegång prövas den samalagda bevisningen.

Och vad har det egentligen att göra med övriga fall? Varje fall testas ju individuellt.
Citera
2026-09-03, 20:42
Medlem
Citat:
Vi säger ju det att det är godtyckligt och ett lotteri. Samtidigt kan jag förstå att man ibland kan och bör ta hänsyn till sådana saker. Låt säga att man faktiskt skulle kunna tro att hon är 17 år vilket inte är helt orimligt så vore det väl hårt att döma någon rakt av. Det är väl för fan ingen som frågar om leg när man ska ha sex? Sedan kan man tycka vad man vill om att han är bland det klientelet och hittar ligg. Man kan också tycka och tänka kring uppgiften att den 13 åriga tjejen ska ha haft sexuell kontakt med 24 personer!!!!!!! Hon kanske framstår so mycket äldre än vad hon är. Hur kan en 13 åring ha så många huvuden redan?????? Om det nu är en korrekt uppgift.

Uppgiften om att hon skulle ha varit med 24 personer kommer från en av MGNs 16 åriga vänner som vittnat till MGMs fördel. För övrigt är det en irrelevant uppgift då det inte har något med fallet att göra.

Det som skulle prövas var om MGM visste att flickan var underårig. Och som det framstår så har ju MGM uppgett att flickan sagt att hon var 14.

Ärendet gällande våkdtäkt av barn (fallet som prövats där MGM med samtycke finnerpullat flickan) kom fram i ett ärende där flickan anmälde en regelrätt våldtäkt där han bland annat strypt henne. Vilket intygas i ett läkarintyg där även skador i flickans underliv dokumenterats. Dock andågs inte den regelrätta våldtäkten inte tillräckligt bevisad för att väcka åtal.

Troligen kommer pedofilen bli dömd i hovrätten.

Dock håller jag inte med om, som även du tycker att man ska ta hänsyn till hur gammal nämndemännen tycker att barnet ser ut. Det är ytterst subjektivt. Och faktum är att de allra flesta tjejer i den åldern utvecklat bröst och så vidare.

Juristdomaren var av skiljaktig åsikt på goda grunder.

Du som gillar P1 Kaliber. Vad tänker du om avslöjandet att en person (juristdomare) dömd för sexualbrott får sitta och döma i sexualmål?
Senast redigerad av Humbug69 2026-09-03 kl. 20:47.
Citera
2026-09-03, 20:51
Medlem
Citat:
Du är nog den mest falska individen av alla i den är tråden. Jag har inte slingrat mig eller skrivit något konstigt alls.

Nu ber jag dig för sista gången att visa i vilket inlägg jag skrivit att våld förekommit!!!!!!!!!???????

Herregud Jocke, du har fått både citat och nummer på inlägget. Du skriver att inga skador finns då inget våld, hotfull eller utsatt situation förekommit. Med andra ord påstår du att skador måste finnas för att en hotfull eller utsatt situation skall ha förekommit.
Citera
2026-09-03, 20:53
Medlem
Citat:
Tjejen som pratade är jurist och frilansjournalist. Hon har ju granskat massor av domar.

Jag vet att du vet att du har fel och det är därför som du håller på och töntar dig med att jag ska plocka fram domar.

Antagligen anser du att hon i videon som sitter och håller föredrag om sin granskning i ett riksdagsseminarie säger som hon gör för att hon vill kunna skita i vad den andra parten säger och fara fram med sin sexuella lust och göra precis som hon vill utan att bry sig om den andre parten.
Dt måste ju vara därför hon gör det och så sitter hon bara och hittar på allting och har egentligen inte gjort någon studie av massor av domar.

Nej, jag säger bara att hon inte heller visat upp en endaste dom.

Varför har hon inte gjort det tror du?
Citera
2026-09-03, 22:10
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69

Ingen är skyldig att jaga domar till dig.

Genvägen är att förlita sig på rimliga källor såsom BRÅ eller legitima journalister och jurister som faktiskt jobbar med att gå igenom olika domar. Det duger som källa för alla utom dig.

Om alla höll din standard så skulle inga diskussioner föras öht. Ingen skulle kunna diskutera ett lagförslag utan att ha läst en hel statlig utredning på tusen sidor. Inte ens en bok skulle kunna diskuteras om man inte läst alla källhänvisningar.

Jag vet att du vet att jag vet att du har fel. Jag har sett det flera gånger förut, en äldre herre kommer hit med hög svansföring och grötmyndig ton och ska förklara hur det ligger till. Men i takt med att du blir överbevisad och inser att du inte hade så bra koll som du trodde så ändras tonen till personangrepp och tidsslösande trams. Stavfelen blir fler och fler för att du sitter på skithuset och skriver och är livrädd för att du ska avslöjas med att ha fel, på ett anonymt jävla nätforum. Det är patetiskt.
Citera
2026-09-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Ingen är skyldig att jaga domar till dig.

Genvägen är att förlita sig på rimliga källor såsom BRÅ eller legitima journalister och jurister som faktiskt jobbar med att gå igenom olika domar. Det duger som källa för alla utom dig.

Om alla höll din standard så skulle inga diskussioner föras öht. Ingen skulle kunna diskutera ett lagförslag utan att ha läst en hel statlig utredning på tusen sidor. Inte ens en bok skulle kunna diskuteras om man inte läst alla källhänvisningar.

Jag vet att du vet att jag vet att du har fel. Jag har sett det flera gånger förut, en äldre herre kommer hit med hög svansföring och grötmyndig ton och ska förklara hur det ligger till. Men i takt med att du blir överbevisad och inser att du inte hade så bra koll som du trodde så ändras tonen till personangrepp och tidsslösande trams. Stavfelen blir fler och fler för att du sitter på skithuset och skriver och är livrädd för att du ska avslöjas med att ha fel, på ett anonymt jävla nätforum. Det är patetiskt.

Fast har jag fel? Visst finns det problem med samtyckeslagen. Men inga domar på de premisser som anges här finns.
Citera
2026-09-04, 00:02
Medlem
Citat:
Nu ställer jag en fråga som inte har med ovanstående att göra för jag tror inte att du svarat på den tidigare.

Om en kille har fått ett ja på att få ha vaginalt sex med en tjej, är det konstigt ifall killen även då uppfattar det som att tjejen även är med på att han ger henne oral stimulans? Eller är det en för långtgående slutsats att dra av att man fått ja till vaginalt sex?

I sånt fall.....om du säger ja till att få en avsugning, är du då automatiskt med på noterna om nån vill köra in en kuk i ditt anus?
Är väl självklart att har någon sagt jag till A. så betyder inte det automatiskt att man går med på B. .C. och D. eller what ever som den andre har lust på.
Det kan tom vara så att mitt i den avsugning som du nyss sagt ja till, så upptäcker du att det var bland de mest avtändande du varit med om, alltså du ändrar dig mitt i och säger nej det räcker så.

Kontentan är att i alla sexuella sammanhang så måste man numera lyssna in på sin motpart.

Och problemet med detta om man har en traditionell patriarkal sexualsyn, där det sexuella subjektet alltid är en man medan kvinnan är ett stycke kött...ett verktyg ...en åker...mm. av alla sunkiga metaforer som skapats genom tiderna...är ju uppenbart.

Ska man hantera samtyckeslagen, så får man lära sig tänka om.
Citera
2026-09-04, 07:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Vi börjar så här.

1. Kan du erkänna att hon, juristen och journalisten som granskat många domar säger att för en fällande dom i våldtäktsmål räcker det med en berättelse från målsägaren och "stödbevisning" i form av ett par kompisar som kan återberätta det målsägaren har sagt till dem? Att det är en specialregel för våldtäktsmål.

2. Får jag fråga dig vad hennes agenda är i sådana fall när hon påstår att hon gått igenom massor av fall och kommit fram till det hon säger i riksdagsseminariet om det är som du säger att hon inte har gjort det? Är hon ett svin som vill kunna våldföra sig på unga killar/tjejer och göra vad hon vill och inte behöva försäkra sig om samtycke?
Citera
2026-09-04, 08:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Herregud Jocke, du har fått både citat och nummer på inlägget. Du skriver att inga skador finns då inget våld, hotfull eller utsatt situation förekommit. Med andra ord påstår du att skador måste finnas för att en hotfull eller utsatt situation skall ha förekommit.

Nej det skriver jag inte alls. Det är din tolkning av vad jag skrev. Jag skrev att i dessa fall finns inga skador på målsägaren. Skador skulle ju kunna vara ett bevis för att en våldtäkt har genomförts. Det jag frågade dig från början var vad ska dessa läkarundersökningar bidra med som bevisning i dessa fall då de inte påvisar några skador? Varför ska de anses som bevisning när de inte visar någonting?

Dessutom har jag förklarat varför jag tog med hela uttrycket.

Läkarintygen kan bevisa någonting i de fall där den åtalade säger att de inte haft sex fast i de allra allra flesta fallen så medges det ju att de haft sex.
Citera
2026-09-04, 08:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Uppgiften om att hon skulle ha varit med 24 personer kommer från en av MGNs 16 åriga vänner som vittnat till MGMs fördel. För övrigt är det en irrelevant uppgift då det inte har något med fallet att göra.

Det som skulle prövas var om MGM visste att flickan var underårig. Och som det framstår så har ju MGM uppgett att flickan sagt att hon var 14.

Ärendet gällande våkdtäkt av barn (fallet som prövats där MGM med samtycke finnerpullat flickan) kom fram i ett ärende där flickan anmälde en regelrätt våldtäkt där han bland annat strypt henne. Vilket intygas i ett läkarintyg där även skador i flickans underliv dokumenterats. Dock andågs inte den regelrätta våldtäkten inte tillräckligt bevisad för att väcka åtal.

Troligen kommer pedofilen bli dömd i hovrätten.

Dock håller jag inte med om, som även du tycker att man ska ta hänsyn till hur gammal nämndemännen tycker att barnet ser ut. Det är ytterst subjektivt. Och faktum är att de allra flesta tjejer i den åldern utvecklat bröst och så vidare.

Juristdomaren var av skiljaktig åsikt på goda grunder.

Du som gillar P1 Kaliber. Vad tänker du om avslöjandet att en person (juristdomare) dömd för sexualbrott får sitta och döma i sexualmål?

Det är bra att du i det här fallet inser att domar avkunnas utifrån ytterst subjektiva bedömningar och det är väldigt talande för din syn/agenda att du bara inser eller vill se det i de fall domen blir positiv för killen och negativ för tjejen.

Får jag fråga varför du tycker det är helt irrelevant att den 13 åriga tjejen haft sexuella kontakter med 24 olika personer tidigare?

Det är naturligtvis inte bra om det är så. Vad är din mening med att ställa den frågan? Har du fått intrycket av att jag tycker det verkar som att domare och nämndemän fäller korrekta domar hela tiden? Är det jag som hela tiden skrivit att det av advokater beskrivs som ett lotteri hur ett mål ska bedömas i rätten?
Citera
2026-09-04, 08:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tveksamt. Fast i en rättegång prövas den samalagda bevisningen.

Och vad har det egentligen att göra med övriga fall? Varje fall testas ju individuellt.

Absolut men det är inte första gången jag läser en sådan här typ av berättelse. Verkligen inte detaljrik, verkligen inte lång, verkligen inte konsekvent då det finns många saker de svarat på att de inte minns och det lustiga är att det nästan uteslutande rör detaljer som skulle kunna tala till killens fördel medans detaljer som talar till tjejens fördel de minns de oftast tydligt.
Citera
2026-09-04, 08:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
I sånt fall.....om du säger ja till att få en avsugning, är du då automatiskt med på noterna om nån vill köra in en kuk i ditt anus?
Är väl självklart att har någon sagt jag till A. så betyder inte det automatiskt att man går med på B. .C. och D. eller what ever som den andre har lust på.
Det kan tom vara så att mitt i den avsugning som du nyss sagt ja till, så upptäcker du att det var bland de mest avtändande du varit med om, alltså du ändrar dig mitt i och säger nej det räcker så.

Kontentan är att i alla sexuella sammanhang så måste man numera lyssna in på sin motpart.

Och problemet med detta om man har en traditionell patriarkal sexualsyn, där det sexuella subjektet alltid är en man medan kvinnan är ett stycke kött...ett verktyg ...en åker...mm. av alla sunkiga metaforer som skapats genom tiderna...är ju uppenbart.

Ska man hantera samtyckeslagen, så får man lära sig tänka om.

Tänk att ni aldrig kan svara på frågan tydligt.

Du vänder på det och tar en "mildare" sexuell handling till en grövre medans mitt exempel var tvärtom.
Åtminstone i mitt tycke. jag skulle tycka att det är en "grövre (vet inte vilket ord jag ska använda) sexuell handling ifall någon kör in kuken i anus jämfört med att få en avsugning.

Frågan löd att om man fått samtycke till vaginalt sex är det då långsökt att tro att tjejen även är OK med att bli slickad?

Kan man ställa frågan -"Vill du ha sex med mig?"
Om svaret då blir ja vet man någonting vad som är OK då överhuvud taget eller är en sådan fråga helt onödig och säger ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in