2026-08-09, 12:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ja nåt av dig påhittat idiotfall där hon säger att hon slutade samtycka men sa berättade inte det utan knullade glatt vidare tills hon började hon samtycka igen.

Håller med om att det är idiotiskt men så kan det mycket väl gå till. Har för mig att Chalmersfallet var ett sådant typ av fall. Och där även den grymma farliga hänsynslösa "våldtäktsmannen" fick sova över hos tjejen och till och med ligga bakom och hålla om henne. Tror även att tjejen kröp ner i bara trosorna bredvid den vidrige "våldtäktsmannen.
Citera
2026-08-09, 12:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja frivillighetsrekvisitet är så vitt jag vet inte dispositivt.

Vad spelar det för roll om du inte frivilligt samtycker till något på grund av något som hänt innan? Samtycke saknas ju hur som hälst där och då.

Eller menar du att den som inte samtycker till sex sakligt motivera varför denne inte samtycker till sex med dig?

Som att jag samtycker till att gå och jobba fast jag egentligen inte har någon lust?

Vad är din poäng? Vart vill du komma?

Tror du missförstått när du svarar det där med dispositivt. Kan en frozenfreigt/fawning reaktion uppstå fastän det i den rådande situationen inte förekommer något våld, hot eller utsatt situation?
Svaret på den frågan är nog definitivt ja och då undrar jag om den personen som är inblandad i den aktuella situationen ska behöva drabbas av något som hänt tidigare?

Det fetade: En ganska så otäck syn av dig. Du menar alltså på allvar att om en tjej samtycker, säger ja eller på annat sätt ger utryck för samtycke så ska det ändå inte gälla om hon inom sig känner att hon egentligen inte vill??? Är det så du menar och tänker. Att killen ska rakt in i fängelse utan att passera gå? Otäckt i sådana fall. Du kan väl inte vara seriös med det synsättet?
Citera
2026-08-09, 12:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Långt inlägg men inga svar.

Du tog upp det gifta/samboparet för att du tyckte att du hade en poäng. Så nej jag fultolkar inget alls.

Du fortsätter med att skriva: "Det var naturligtvis ett exempel på att visa att ett nej till ett förslag långt ifrån alltid behöver betyda ett nej till nästa förslag."

Du ser inga skillnader på om ett gift/sambopar diskuterar att vänta med sex tills att barnen somnat jämfört med ett avvisat raggningsförsök på krogen?

En kyss kan vara en signal för ett ömsesidigt intresse. Om du kysser någon och sedan blir upprepat avvisad vid dina sexuella inviter är det uppenbart att inget ömsesidigt intresse för mer intim aktivitet inte föreligger.

Eller anser du att det påvisar intresse om kyssen inte resulterar i en lavett?

Nu citerar jag dig "Fysiskt leda in henne på toaletten!!!! Leder en pappa fysiskt sin dotter till altaret vid bröllopet?
Om han hårdhänt ledde in henne på toaletten tror åtminstone jag att de bakom i kön skulle reagerat."

I Sverige är det inte tradition att pappan leder sin dotter genom altargången till den väntande brudgummen. Traditionellt går brudparet tillsammans genom kyrkan. Hur är det relevant?

Ja både GM och BO uppger samstämmigt att han leder henne fysiskt till toaletten. Ingen av dem uppger att BO aktivt tagit något som helst initiativ.

Att hon inte vrålar för full hals, slår och sparkar vilt omkring sig påvisar inte på något sätt frivillighet.

Det ät också lett i bevis (genom skärmdumpar) att hon skickat ut förfrågningar om hjälp till flera personer innan våldtäkten var fullbordad.

Vidare kommer du med denna slutkläm: "Tycker du vi ska döma folk för gärningar som inte är olagliga bara för att man inte tycker att de är så moraliskt bra?"

Nej. Vart menar du att jag skulle påstått nått som ens antyder det?

Nedan är dina ord. Du påstår ju totalt felaktigt att min liknelse gällde utsatt situation. Fultolkat av dig.

Citat:
Att du ens gör liknelsen med ett gift/sambopar visar med all önskvärd tydlighet att du inte begriper uttrycket utsatt situation och samtycke. Vad är relevansen enligt dig.

Totalt löjligt av dig angående det där med att pappan inte leder bruden till altaret. Du snackade ju om semantik förut. Att leda någon behöver ju inte ens betyda att det funnits fysisk kontakt. Så ordet leda säger ingenting i det fallet.

Om man har kyssts och om det är så som du påstår att tjejen förstår vad meningen med att gå till toalettkön är och hon följer med utan att säga eller göra något för att visa att hon inte vill följa med är det inte alls långsökt att tro att han tror att det sker frivilligt.

Lett i bevis att hon försöker kalla på hjälp. Hur i helvete skulle det ha hjälpt? (om nu hjälp hade behövts? Var det inte tjejen själv som beskrev att hon var nästan säker på att ´kompisen inte skulle svara/höra av sig eftersom hon jobbade? Mycket enklare hade varit att ta kontakt och få uppmärksamhet från de som stod bakom i kön. Väldigt konstigt att hon inte gjorde det. Hur kan man på ett troligt sätt förklara det?

Du tar ju ideligen upp åldersskillnaden mellan dem. Nu är det så att en 17 åring anses vuxen nog att ha sex med. Vare sig du gillar det eller ej så är det inte olagligt på grund av 10 års åldersskillnad.
Citera
2026-08-09, 12:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vissa försvarsadvokater tycker det. Inte så att det råder ett massivt konsensus i frågan.

För att vissa försvarsadvokater har ett intresse i att "vinna" fall.

Advokater säger många saker. Exempelvis om minskat rättsstöd vid asylärenden. Kring det säger advokatsamfundet att de nya begränsningarna försämrar rättssäkerheten drastiskt eftersom biträdena varken får tillräcklig tid eller full tillgång till handlingar för att sätta sig in i ärendena. I början av juli 2026 uppmanade Advokatsamfundet sina medlemmar att vägra ta sig an uppdrag eller ge rättslig rådgivning under de nya och enligt dem ohållbara formerna.

Varför tror du att advokatsamfundet säger det?

Nej oftast inte.

Om det är 75% av advokaterna som uttrycker det så är det väl ändå en ganska så stor majoritet.

Visst vill de vinna fall. Men de har av erfarenhet upptäckt att just i sexualbrottsmål/våldtäktsfall är det otroligt svårt att förutspå hur ett mål ska sluta.
Det är mycket mer förutsägbart i andra typer av brottmål. Säger en hel del tycker jag i alla fall.
Förstår att du inte lägger någon vikt vid det alls.

Angående asylärendena så anser du väl precis som i våldtäktsmålen att rättssäkerheten står på spel.

Angående hörsägen kanske jag uttryckte mig lite fel. Det får väl antagligen tas upp som bevis men det tas sällan med i den slutliga bevisningen. Förutom i sexualbrottsmål då.
"Används som stöd: Hörsägen kan ibland fungera som svagt stöd (stödbevisning) tillsammans med annan, starkare bevisning. En fällande dom kan sällan eller aldrig enbart grundas på hörsägen."
Citera
2026-08-09, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tror du missförstått när du svarar det där med dispositivt. Kan en frozenfreigt/fawning reaktion uppstå fastän det i den rådande situationen inte förekommer något våld, hot eller utsatt situation?
Svaret på den frågan är nog definitivt ja och då undrar jag om den personen som är inblandad i den aktuella situationen ska behöva drabbas av något som hänt tidigare?

Det fetade: En ganska så otäck syn av dig. Du menar alltså på allvar att om en tjej samtycker, säger ja eller på annat sätt ger utryck för samtycke så ska det ändå inte gälla om hon inom sig känner att hon egentligen inte vill??? Är det så du menar och tänker. Att killen ska rakt in i fängelse utan att passera gå? Otäckt i sådana fall. Du kan väl inte vara seriös med det synsättet?
Men du har själv citerat att det är den yttre handlingen som räknas, inte den inre viljan!!!!

Ge uttryck för samtycke = samtycka!!!
Senast redigerad av Pipsi 2026-08-09 kl. 13:48.
Citera
2026-08-09, 13:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Men du har själv citerat att det är den yttre handlingen som räknas, inte den inre viljan!!!!

Ge uttryck för samtycke = samtycka!!!

Ja och?
Citera
2026-08-09, 14:03
Medlem
Citat:

Vad spelar anledningen till att någon inte vill ha sex för roll? Det som spelar roll är om någon vill ha sex eller ej just nu.

Vad snackar du om i andra stycket?

Vad spelar tidigare upplevelser för roll om någon inte vill nånting här och nu?
Citera
2026-08-09, 14:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vad spelar anledningen till att någon inte vill ha sex för roll? Det som spelar roll är om någon vill ha sex eller ej just nu.

Vad snackar du om i andra stycket?

Vad spelar tidigare upplevelser för roll om någon inte vill nånting här och nu?

Finns det två parter? Problemet är nog att du bara ser att det finns en part i det hela.

Dina frågor tyder på att du inte har någon som helst tankeförmåga eller vilja att tänka dig in i den andre partens situation (den tilltalades).

Om en person säger ja eller ger annat uttryck för frivillighet (samtycke) men inom sig känner att den inte vill, menar du att det inte spelar någon roll?

Jag förstår verkligen inte vad du menar? Har jag verkligen förstått dig rätt då?

Men om någon hamnar i fawning på grund av att något hänt den personen tidigare så ska väl inte det behöva straffa den personen som är inblandad nu? Fawning kan t.ex. uttrycka sig genom att man blir medhjälplig/medgörlig och säger ja till saker som man kanske egentligen inte vill.
Citera
2026-08-09, 14:23
Medlem
Citat:
Nedan är dina ord. Du påstår ju totalt felaktigt att min liknelse gällde utsatt situation. Fultolkat av dig.

Totalt löjligt av dig angående det där med att pappan inte leder bruden till altaret. Du snackade ju om semantik förut. Att leda någon behöver ju inte ens betyda att det funnits fysisk kontakt. Så ordet leda säger ingenting i det fallet.

Om man har kyssts och om det är så som du påstår att tjejen förstår vad meningen med att gå till toalettkön är och hon följer med utan att säga eller göra något för att visa att hon inte vill följa med är det inte alls långsökt att tro att han tror att det sker frivilligt.

Lett i bevis att hon försöker kalla på hjälp. Hur i helvete skulle det ha hjälpt? (om nu hjälp hade behövts? Var det inte tjejen själv som beskrev att hon var nästan säker på att ´kompisen inte skulle svara/höra av sig eftersom hon jobbade? Mycket enklare hade varit att ta kontakt och få uppmärksamhet från de som stod bakom i kön. Väldigt konstigt att hon inte gjorde det. Hur kan man på ett troligt sätt förklara det?

Du tar ju ideligen upp åldersskillnaden mellan dem. Nu är det så att en 17 åring anses vuxen nog att ha sex med. Vare sig du gillar det eller ej så är det inte olagligt på grund av 10 års åldersskillnad.

Nej det är inte fultolkat av mig. Varför tog du ens upp det om du inte ansåg att det var relevant för din argumentation?

Nej inte nödvändigtvis. Men i detta fall säger båda att GM ställer sig bakom BO lägger sina händer på hennes axlar och föser henne framför sig.

Vad får dig att påstå att BO visste att att GM planerade att våldta henne? Enligt bådas samstämmiga utsaga så sade GM att han ville tals med BO på ett lugnare ställe.

När de står vi toadörren börjar GM ta på BO på ett sexuellt sätt varvid BO skickar ut en hjälpförfrågan till flertalet vänner. BO spelar även in en kort video för att ha bevis.

Hur får du det till att BO frivilligt och samtyckande deltar?

Återigen lägger du allt ansvar på ett 17 årigt brottsoffer. BO skall agera rationellet och med knivskarp logik under panik i en extremt hotfull situation.

Att GM skall förstå hennes flertalet nej till sexuella inviter och att hon inte på något sätt visat att hon vill eller på något sätt är aktiv. Borde det då inte vara uppenbart för en normalt funtad individ att BO inte deltar frivilligt och samtyckande. Speciellt av en vuxen person som påstår sig vara mentor inom ungdomsidrott.

Kan det faktum att GM varit både full och påtänd på kokain påverkat att han helt enkelt struntat i hennes vilja?

Du pratar ofta om att något i offrets bakgrund kan påverka hur BO agerar. Är det i din värld helt otänkbart att GM tidigare kommit undan med att strunta i andras vilja? Långt ifrån alla som blivit utsatta för sexuella övergrepp anmäler det.
Citera
2026-08-09, 14:32
Medlem
Citat:
Om det är 75% av advokaterna som uttrycker det så är det väl ändå en ganska så stor majoritet.

Visst vill de vinna fall. Men de har av erfarenhet upptäckt att just i sexualbrottsmål/våldtäktsfall är det otroligt svårt att förutspå hur ett mål ska sluta.
Det är mycket mer förutsägbart i andra typer av brottmål. Säger en hel del tycker jag i alla fall.
Förstår att du inte lägger någon vikt vid det alls.

Angående asylärendena så anser du väl precis som i våldtäktsmålen att rättssäkerheten står på spel.

Angående hörsägen kanske jag uttryckte mig lite fel. Det får väl antagligen tas upp som bevis men det tas sällan med i den slutliga bevisningen. Förutom i sexualbrottsmål då.
"Används som stöd: Hörsägen kan ibland fungera som svagt stöd (stödbevisning) tillsammans med annan, starkare bevisning. En fällande dom kan sällan eller aldrig enbart grundas på hörsägen."

Att som du påstår (ostyrkt) att 75% av alla advokater tycker det är svårt att förutsäga utfallet i en rättegång, är det enligt dig ett bevis på att lagen är felaktig?

Hur stor var andelen andelen advokater pre 2018 som ansåg att det var svårt att förutspå utfallet i våldtäktsrättegångar?

Min poäng är att advokater säger många saker. Det behöver inte nödvändigtvis påvisa att de alltid har totalt rätt.

Eller är advokatkårens åsikter enbart intressanta då de säger nått du sympatiserar med?

Du påstår: "Angående hörsägen kanske jag uttryckte mig lite fel. Det får väl antagligen tas upp som bevis men det tas sällan med i den slutliga bevisningen. Förutom i sexualbrottsmål då."

Vad menar du med slutklämmen? Menar du att tredjehandsuppgifter ges högre bevisvärde i sexualmål än i andra mål?
Citera
2026-08-09, 14:38
Medlem
Citat:
Finns det två parter? Problemet är nog att du bara ser att det finns en part i det hela.

Dina frågor tyder på att du inte har någon som helst tankeförmåga eller vilja att tänka dig in i den andre partens situation (den tilltalades).

Om en person säger ja eller ger annat uttryck för frivillighet (samtycke) men inom sig känner att den inte vill, menar du att det inte spelar någon roll?

Jag förstår verkligen inte vad du menar? Har jag verkligen förstått dig rätt då?

Men om någon hamnar i fawning på grund av att något hänt den personen tidigare så ska väl inte det behöva straffa den personen som är inblandad nu? Fawning kan t.ex. uttrycka sig genom att man blir medhjälplig/medgörlig och säger ja till saker som man kanske egentligen inte vill.

Ja det finns normalt sett två personer när man har sex. Om den ena parten inte vill ha sex, vad spelar det för roll varför den personen inte vill ha sex?

Påstår du att någon måste motivera för dig varför han eller hon inte vill ha sex med dig?

Om du du märker att den andra plötsligt fryser till is, blir helt passiv eller apatisk behöver du fästa vikt vid det?
Citera
2026-08-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ja och?
Då VET du ju redan att så länge man samtycker trots att man egentligen inte vill så räknas det som samtycke.

Jag har tusen och tusen gånger försökt förklara detta för dig när du dragit dina exempel på samtyckande sex där inget våld eller hot förekommit utan hon bara tänkte för sig själv att hon inte ville. Och du har ändå krävt att jag ska säga att nån ska dömas enligt lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in