2026-07-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Men snälla Pipsi tänk själv på vad du skrev för några inlägg sedan.....go with the flow....vad mmenar du med det?

Jag har haft massor med sexuella situationer där jag inte har frågat om varje vidare steg i sexet, där jag bytt positioner utan att fråga, där jag gått ifrån att smeka till att slicka utan att fråga och utan att vi innan har muntligt eller skriftligt uttryck att det är OK m.m. Jag har hittills inte blivit anmäld.
Är det konstigt? Är det onormalt beteende? Anser inte du att om nu tjejen inte ville bli slickad så borde hon ju säga ifrån eller fysiskt avvisa mig när jag börjar slicka henne?
Är det orimligt för mig att tro att hon är med på det om hon inte säger ifrån eller fysiskt avvisar mitt slickande?
Exakt. Go with the flow. Byt position, smek, slicka. Inget av det är våldtäkt så länge du inte blir avvisad.

Hittar du inget flow kan du utgå från att flowet saknas. Inte ”Hur skulle jag veta att det inte fanns flow i och med att hon inte uttryckligen sa att flow saknades.”

Problemet är när du INTE vet att ni är överens men du kör ändå. Sluta med det. Genast.
Citera
2026-07-21, 10:44
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Vad menar du med det? Måste han säga att vi ska ha sex det är OK fastän jag egentligen inte vill?
Jag har väl inte i något inlägg sagt att sex inte ska vara samtyckt. Däremot är jag av åsikten att samtycke rimligt kan uppfattas ges på flera olika sätt.

Med tanke på alla dina frågor måste du ju vara ganska osäker på om du har samtycke eller ej.

Känner du inte en person väl så får du helt enkelt öppna munnen och fråga.
Citera
2026-07-21, 10:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Exakt. Go with the flow. Byt position, smek, slicka. Inget av det är våldtäkt så länge du inte blir avvisad.

Hittar du inget flow kan du utgå från att flowet saknas. Inte ”Hur skulle jag veta att det inte fanns flow i och med att hon inte uttryckligen sa att flow saknades.”

Men då är vi ju där att även fast det är fastställt att många tjejer/kvinnor är passiva/undergivna i sexet av olika anledningar (sexet är fortfarande samtycket) så kan en kille/man dömas för våldtäkt om han nu är med en tjej/kvinna som är passiv och efteråt säger att det berodde på att just i det momentet deltog hon inte frivilligt. Hon har inte sagt till eller fysiskt avvisat honom vid momentet utan varit passiv och efteråt anmält våldtäkt.

Citat:
Det är vanligt att kvinnor intar en mer passiv roll i stunden, ibland avsiktligt för njutning eller på grund av att de upplever att normer och kommunikationsbrist sätter stopp. Studier visar dock att passivitet också kan handla om att man samtycker av andra skäl än egen lust. Sexologer betonar att kvinnors sexualitet ofta kräver mer direkt stimulans för att leda till orgasm.Att vara passiv kan spela en roll i sexfantasier för att släppa kontrollen. Flera faktorer kan bidra till en mer tillbakadragen eller passiv upplevelse:Brist på rätt stimulans: Många kvinnor behöver klitorisstimulering för att njuta fullt ut. Om fokuset enbart ligger på penetration kan sexet upplevas som ointressant eller passivt.Sociala normer och osäkerhet: Traditionella könsroller kan göra att kvinnor känner en press att vänta på att mannen ska ta initiativ. Det kan också leda till att man låtsas vara mer engagerad än man är, exempelvis genom att fejka orgasm.Medvetet njutningssökande: För vissa är passivitet ett aktivt val för att man helt enkelt vill fokusera på att ta emot och njuta.
Citera
2026-07-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Man undrar var du raggar om du enbart hittar passiva partners.

Är sexpartnern passiv så får man naturligtvis oftare försäkra sig om att partnern verkligen vill.
Ja varför fortsätta om man inte VET att den andra vill.

Det är väl liksom det som är grejen för de flesta; att ha sex med en kåt, varm och villig partner.

Och kåt, varm och villig och passiv funkar ju.
Citera
2026-07-21, 10:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Man undrar var du raggar om du enbart hittar passiva partners.

Är sexpartnern passiv så får man naturligtvis oftare försäkra sig om att partnern verkligen vill.

Jag är inte ute och raggar. Det är ingen idé att diskutera detta med dig eftersom du vägrar förstå att det faktiskt är vanligt att tjejer/kvinnor är passiva även under samtyckt sex.
Citera
2026-07-21, 10:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Med tanke på alla dina frågor måste du ju vara ganska osäker på om du har samtycke eller ej.

Känner du inte en person väl så får du helt enkelt öppna munnen och fråga.

Du tycks ju tycka att det är väldigt enkelt och naturligt att öppna munnen och säga något.
Varför tycker du inte att det är lika naturligt och enkelt för tjejen att öppna munnen och säga nej jag vill inte att du slickar mig när det inte förekommer något våld, inget hot eller utsatt situation?
Citera
2026-07-21, 10:54
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag är inte ute och raggar. Det är ingen idé att diskutera detta med dig eftersom du vägrar förstå att det faktiskt är vanligt att tjejer/kvinnor är passiva även under samtyckt sex.
Vet du att du har samtycke så är det inte något problem. Däremot är det ett problem om du inte vet om du har samtycke.

"Hur ska man veta det?"

Det får du säkerställa med den aktuella partnern. Finns inget generellt och allmängiltigt svar som gäller alla.
Citera
2026-07-21, 10:55
Medlem
Citat:
Men då är vi ju där att även fast det är fastställt att många tjejer/kvinnor är passiva/undergivna i sexet av olika anledningar (sexet är fortfarande samtycket) så kan en kille/man dömas för våldtäkt om han nu är med en tjej/kvinna som är passiv och efteråt säger att det berodde på att just i det momentet deltog hon inte frivilligt. Hon har inte sagt till eller fysiskt avvisat honom vid momentet utan varit passiv och efteråt anmält våldtäkt.
Jajamensan. Så länge ni är överens går det utmärkt.

Om du inte vet om ni är överens - kolla.
Citera
2026-07-21, 10:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du tycks ju tycka att det är väldigt enkelt och naturligt att öppna munnen och säga något.
Varför tycker du inte att det är lika naturligt och enkelt för tjejen att öppna munnen och säga nej jag vill inte att du slickar mig när det inte förekommer något våld, inget hot eller utsatt situation?
Du har ansvar för att du har samtycke till de aktiva handlingar du gör och hon har ansvar över att ha ditt samtycke till de aktiva handlingar hon utför på dig.

Enkelt va?
Citera
2026-07-21, 10:59
Medlem
Citat:
Det gör hon säkert också, då vet du att ni inte är överens längre = inget samtycke.
Citera
2026-07-21, 11:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vet du att du har samtycke så är det inte något problem. Däremot är det ett problem om du inte vet om du har samtycke.

"Hur ska man veta det?"

Det får du säkerställa med den aktuella partnern. Finns inget generellt och allmängiltigt svar som gäller alla.

Är det just inte det fetade som gör just samtyckeslagen vansklig? Finns alltså säkert 100 tals - 1000 tals olika sätt att ge eller inhämta samtycke. Det som är att ge samtycke för en person betyder inte att samma beteende är att ge samtycke för en annan person o.s.v.

Om vi ska vara ärliga så för att vara helt säkra på att en sexuell situation har gått till helt enligt båda parternas samtycke i alla olika delar genom hela den sexuella akten så måste den spelas in och båda parterna måste ideligen fråga varandra om allting.
Och inte ens då kan vi vara säkra på att alla olika handlingar genom hela sexet är samtyckta från båda parter eftersom en part kan säga och agera på ett sätt fast inombords känna och mena något annat.

Tror du det är vanligt att en tjej börjar suga en kille utan att ha frågat först?
Citera
2026-07-21, 11:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du har ansvar för att du har samtycke till de aktiva handlingar du gör och hon har ansvar över att ha ditt samtycke till de aktiva handlingar hon utför på dig.

Enkelt va?

Har du frågat varje gång inför att du har utfört en sexuell handling på en annan person?

Om inte inser du då att du faktiskt kanske har begått en våldtäkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in