2022-05-31, 14:42
Medlem
BAB7s avatar
Jag kontrollerar min bil ett par gånger dagligen efter fågelskitar.
Det gäller att tvätta bort dom direkt.
Citera
2022-05-31, 15:54
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nu är det tredje gången på en väldigt kort tid som det är knöfullt i måsskit på bilen när jag kommer ut till den på morgonen, och jag har inte lust att åka till glimra och betala 50 spänn per tvätt 2-4 gånger per vecka.
Det vore lite roligare att äta pizza för de pengarna eller nåt.

Efter första gången såg jag till att inte parkera under träd eller stolpar, eller något annat de kunde sitta på, men det verkar inte hjälpa.
Får inte mitt garage förrän i augusti heller.

Vad kan man göra för att bli fri det?

Lägg en plast/leksaksorm, alternativt flera, på bilens tak. Det kan funka, men måsar är ju experter på att skita prick från luften så kanske det bara skulle trigga dem ännu mer i detta fall. Men prova under ett dygn och se vad som händer.
Citera
2022-05-31, 16:34
Medlem
448s avatar
Lägg på keramisknanoultraxx behandling
Citera
2022-06-02, 16:53
Medlem
Finns tyvärr inte så mkt att göra åt. Förutom ett bilöverdrag. Fåglarna fattar ju inte att de inte får skita just på bilar - tvärtom, de verkar gilla det.

Men om nu bilen har blivit nerskiten är förfarandet detta:

Lättast är att susa in på en gör-det-själv-tvättstation om det är väldigt mycket fågelbajs på bilen. Börja med att högtryckstvätta bilen med enbart vatten. Undvik att försöka blåsa bort bajset med högtryck på 2 cm avstånd i detta steget, du kommer oftast inte att lyckas ändå. Sen ska du RIKLIGT täcka bilen i avfettning. Låt verka i 10 minuter. Sen rikligt med tvättskum direkt ovanpå det, utan att spola bort avfettningen. Låt verka en stund. Sen spola av hela rasket. Mekanisk borttagning, dvs försöka handtorka bort skiten är big NO-NO. Måsskit är världens bästa slipmedel och du kommer obönhörligen att få repor. Tyvärr får man lägga några "tokens" i veckan på skitborttagning under sommaren, om man bor i en måstät stad..

Om det är nån enstaka skit är egentligen förfarandet det samma och det kan man oftast göra hemma på parkeringen. Ha färdigblandad (ganska mild blandning räcker) avfettning (obs alkalisk avfettning, ej kallavfettning) i en sprayflaska och ett rengöringsmedel (tex bilschampoo, APC etc) i en sprayflaska. Avspolningsvatten i en vatten/tryckkanna (om man inte har tillgång till en vattenslang dvs).
Senast redigerad av 4pmovement 2022-06-02 kl. 16:58.
Citera
2022-06-04, 10:00
Medlem
Bonnatorps avatar
Har kommit fram till att det var enklast att åka på tvättstationen ändå.

De har skrivit minsta tvättavgift 50:-, men efter ett experiment visade det sig att om jag tvättar för mindre så stannar resten på ett saldo, så det är inga problem att tvätta för en tia om jag är snabb.
Citera
2022-06-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nu är det tredje gången på en väldigt kort tid som det är knöfullt i måsskit på bilen när jag kommer ut till den på morgonen, och jag har inte lust att åka till glimra och betala 50 spänn per tvätt 2-4 gånger per vecka.
Det vore lite roligare att äta pizza för de pengarna eller nåt.

Efter första gången såg jag till att inte parkera under träd eller stolpar, eller något annat de kunde sitta på, men det verkar inte hjälpa.
Får inte mitt garage förrän i augusti heller.

Vad kan man göra för att bli fri det?

Har samma fenom här som jag bor. Jag har själv försökt lägga tid på att klura ut hur just detta fenom helt plötsligt dykt upp. Det som jag sett här som jag bor är två stycken fiskmåsar som verkar ha blivit påkörda och skadat vingarna, så de inte kan flyga längre riktigt som de ska och mest snurrar runt på parkeringen efter lite småsmulor att äta, samt häckar på diverse biltak som blir helt nedskitna efteråt.
Så ja, det kan nog vara samma fenomen hos dig, med någon fågel som inte riktigt rör på sig längre och mest håller till runt din bil för att hitta föda, samt häckar på den alldeles för mycket och skiter ner den.
Flytta på bilen om det går, häng plastpåsar vid takräcket som viftar och ev. skrämmer bort dem eller lokalisera fågeln och ta kontakt med kommunjägaren.
Har själv en blomsterspruta, samt toapapper i bilen för att snabbt kunna ta bort en mindre mängd skit från bilen. De mest nerskitna bilarna här är också ljusa bilar, så uppenbarligen gillar de bättre att häcka på dem. En lösning kan ju också vara att måla om bilen.
Senast redigerad av Kammadaj 2022-06-04 kl. 10:29.
Citera
2022-06-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Köp ett bilöverdrag.
Fågelavföring är starkt frätande och tar sig genom klarlacken på några timmar.
Skitsnack!
Citera
2022-06-05, 23:30
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Skitsnack!
Fåglarna blir kränkta eller?
https://www.autogeekonline.net/forum...tch-paint.html
Citera
2022-06-11, 21:51
Medlem
pantywankers avatar
Låter löjligt kanske men en leksaksorm på taket eller motorhuven håller faktiskt fåglar borta.
Fungerar även bra på båtar.
Om den får vara ifred från berikarna där ts bor låter jag dock vara osagt.
Citera
2022-06-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Köp ett bilöverdrag.
Fågelavföring är starkt frätande och tar sig genom klarlacken på några timmar.

Gör som ovanstående säger,jag fick tyvärr lära mig de den hårda vägen när lacken blev förstörd..
Citera
2022-06-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kontrollerar min bil ett par gånger dagligen efter fågelskitar.
Det gäller att tvätta bort dom direkt.
Stöööööön!
Citera
2022-06-16, 10:01
Medlem
Cykelbarnens avatar
Jag brukar spraya med fönsterputs och låta verka ett tag och sedan svepa bort fågelskiten. Oftast funkar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in