Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkblomman
Haha, vart fan växte ni upp? Har en helt annan bild och vi var alla vita svenskar. Kanske beror på att vi var en arbetarstad så majoriteten jobbade på den stora industrierna vi hade. Minns att det bjöds hej vilt och kan inte minnas en enda gång att någon satt i ett rum.
Aldrig förstått den företeelsen faktiskt. Samma mentalitet har jag märkt gäller än idag när jag själv fick barn. Vilket är bra i mina ögon då det skapar en gemenskap.
En del är bara snåla as och speciellt om man har det lite bättre får jag intrycket av.
Själv jobbar jag inom vården och hört många äldre berätta att dom hjälpte varandra om någon hade det knapert.
Sen kommer boomer generationen och hade det för bra.
Vi har Iofs alltid haft en hög andel finnar och juggar. Kanske spelar in?
Jag är uppväxt i förorten i Stockholm där alla flyttade in från alla möjliga platser, mestadels svenskar några hade trumpeter eller andra oljud som lät över gården när sina barn skulle äta! Vi var mestadels ute hela dagarna och sågs först till middagen. Hade jag fått äta hos alla kompisar hade nog inte mina föräldrar sett mig förrens jag skulle in för att sova. Då har de varken haft koll på om jag fick i mig mat eller vad som hänt under dagen! Att äta hemma var ett sett att umgås helt enkelt.
När jag blev äldre och mobiler kom så var det aldrig någon diskussion! Visserligen var jag äldre men samtidigt när jag fick egna barn och frågade deras kompisar om de ville ha mat så vart det enkelt genom att ringa hem för att fråga om lov att äta borta!
Det är liksom där sakfrågan ligger anser jag! Det är inte den som bjuder på mat som bestämmer i första hand utan det är sina egna föräldrar tillåtelse och har man inte checkat med barnets föräldrar innan kanske man inte frågar? Vilket jag inte tror alla gjorde på 80-talet vet några ggr när man skulle bli bjuden och de t.o.m ringde hem för att få ett ok från ens föräldrar antingen så svarade dom inte för att de var på väg hem eller så min mamma och lagade mat och man blev tvungen att dra hem!
Det handlade aldrig om pengar!