2022-05-30, 13:32
Moderator
Parongatans avatar
En svart Volvo XC60 har körts in i husfasaden till cykelaffären BikeFixx i morse. Samma hus som sprängdes av Mark Lorentzon i höstas, fast lite längre söderut i samma huslänga.

Tydligen inget sjukdomsfall, då polisen skrev en anmälan om vårdslöshet i trafik på plats. Intressant att veta vad bilen gjorde på gång- och cykelbanan. Körfältet för bilarna ligger flera meter ut från husfasaden.

Och såpass tidigt på morgonen som olyckan ägde rum - 07:43 - brukar det vara köer så långt ögat kan nå.

Så frågan är om föraren blev arg på att bli stående i kön och istället ville ta en genväg på cykelbanan för att komma fram snabbare.

Så här skriver GP:

Citat:
På måndagsmorgonen kraschade en bil in i en husfasad på Övre Husargatan. Bilen blev sedan stående på cykelbanan.
Föraren, en man, fördes till sjukhus med okända skador. Polisen har upprättat en anmälan om vårdslöshet i trafik.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...hus-1.73756912
Citera
2022-05-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
En svart Volvo XC60 har körts in i husfasaden till cykelaffären BikeFixx i morse. Samma hus som sprängdes av Mark Lorentzon i höstas, fast lite längre söderut i samma huslänga.

Tydligen inget sjukdomsfall, då polisen skrev en anmälan om vårdslöshet i trafik på plats. Intressant att veta vad bilen gjorde på gång- och cykelbanan. Körfältet för bilarna ligger flera meter ut från husfasaden.

Och såpass tidigt på morgonen som olyckan ägde rum - 07:43 - brukar det vara köer så långt ögat kan nå.

Så frågan är om föraren blev arg på att bli stående i kön och istället ville ta en genväg på cykelbanan för att komma fram snabbare.

Så här skriver GP:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...hus-1.73756912

Frustrerad SUV-ägare som anlägger moteld?

(FB) Göteborg: Klimatextremister tömde luften på 142 SUVar inkl elbilar - 2022-05-23
Citera
2022-05-30, 14:30
Medlem
Megaforces avatar
Jag skulle tro att det faktiskt rör sig om ett sjukdomstillstånd. Man blir inte skadad av att ramma en dekorativ mur som rasar ihop. Bilen har inte så svåra skador. Det verkar som bilen har vänt på Övre husargatan vid korsningen till seminariegatan (detta är den väg man tar om man skall norrut från Nordenskiöldsgatan) men missat vägen och kört in i cykelbanan istället. Troligen har man fått möte på gångbanan och väjt in i väggen.
Citera
2022-05-30, 19:10
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag skulle tro att det faktiskt rör sig om ett sjukdomstillstånd. Man blir inte skadad av att ramma en dekorativ mur som rasar ihop. Bilen har inte så svåra skador. Det verkar som bilen har vänt på Övre husargatan vid korsningen till seminariegatan (detta är den väg man tar om man skall norrut från Nordenskiöldsgatan) men missat vägen och kört in i cykelbanan istället. Troligen har man fått möte på gångbanan och väjt in i väggen.

Det var min första tanke också. Att föraren blivit akut sjuk och gasat in i väggen. Men, polisen säger relativt omgående att föraren är misstänkt för vårdslöshet i trafik. Vilket därför pekar på en avsiktlighet.

Jag vet ju att här är enorm köbildning just vid den här tiden. Trafiken står helt stilla och man kanske rullar framåt någon billängd i minuten, när det är som mest tjockt med bilar.

Föraren kan ha blivit riktigt stressad och frustrerad, sett den breda och då kanske helt tomma cykelbanan. Och tänkt vara smart. Rattat upp där han inte fått, och försökt spara tid. "Jag ska bara", och så har något gått snett.

Kanske har han fått möte och då i hög fart, svängt in i väggen. Vore intressant att få veta exakt vad som hänt här.
Citera
2022-05-31, 02:14
Moderator
Parongatans avatar
Cykelaffären BikeFixx som fick sitt skyltfönster sönderkört av XC60:n har postat ett inlägg om händelsen:

Citat:
Tråkig start på måndag morgon, men som tur var kom ingen till skada. I morse innan öppning körde en stor suv in i vår fasad/skyltfönster och orsakade stor materiell förödelse.

Vi kommer dock kunna ha öppet precis som vanligt men med lite mindre butiksyta medan uppstädning pågår och verkstan påverkas inte.

BikeFixx inlägg på sin Instagram
Citera
2022-05-31, 02:21
Moderator
Parongatans avatar
Volvon är en företagsbil som brukas av Claesson & Partners på Kaserntorget 5.

Biluppgifter om PYL25K

Jag gissar att någon av olycksförarna finns i personalen på Claesson & Parners.
Senast redigerad av Parongatan 2022-05-31 kl. 02:26.
Citera
2022-05-31, 10:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Föraren kan ha blivit riktigt stressad och frustrerad, sett den breda och då kanske helt tomma cykelbanan. Och tänkt vara smart. Rattat upp där han inte fått, och försökt spara tid. "Jag ska bara", och så har något gått snett.

Det är inte så lätt att komma förbi där eftersom det är belamrat med byggstängsel och skit där just nu. Jag cyklar förbi där flera gånger i veckan så jag vet att det är rörigt där just nu. Det kan möjligen vara så att bilen tagit rygg på någon hantverkarbil som kört in där pga renoveringsarbetena.
Citera
2022-05-31, 10:53
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte så lätt att komma förbi där eftersom det är belamrat med byggstängsel och skit där just nu. Jag cyklar förbi där flera gånger i veckan så jag vet att det är rörigt där just nu. Det kan möjligen vara så att bilen tagit rygg på någon hantverkarbil som kört in där pga renoveringsarbetena.

Så kan det ha varit. Att Volvon körde efter en annan bil in på cykelbanan. Men det går att köra bil på cykelbanan förbi staketet mot den delen som sprängdes av Mark Lorentzon i höstas.

Även om det är smalt på sina ställen, är det såpass brett att en bil går att köra in där. Men han kom ju aldrig så långt innan det blev närkontakt med väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in