2022-05-30, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Jag kan tänka mig att en attack mot Moskvas Kreml skulle få en psykologisk effekt för Rysslands medborgare, men skulle det vara bra eller dåligt för Ukraina att få in en fullträff på någon regeringsbyggnad med en missil av något slag?
Skulle det vara kontraproduktivt och bara få det ryska folket och sluta upp bakom sin idioter till ledare eller skulle folket öppna ögonen och förstå att dom verkligen är i krig?
Skulle det gå och genomföra, har Ukraina kapacitet för och lyckas? Dom får ju inte missa målet och träffa någon katedral, skulle väl troligtvis vara en katastrof om dom råkade träffa Vasilijkatedralen, då får nog Ukraina hela ryska befolkningen emot sig, men en regeringsbyggnad är ju inte så viktig.
För att de inte vill bli kaffe-ved.
Mvh.
Citera
2022-05-30, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
För övrigt är det precis 25 år sedan, 28 maj 1987, som tysken Mathias Rust flög in på Röda torget med sitt flygplan, utan att bli upptäckt av ryssarnas försvar. Så visst borde även Ukraina klara det!
Nåja, Kanske lite svårare nu...

Precis 25 år är att ta i om det skedde 1987. Jag får det till ungefär 25 år, närmare bestämt 35 år.
Citera
2022-05-30, 03:06
Medlem
Exakt hur skulle Ukraina lyckas bomba Kreml? De har varken kärnvapen eller missiler med den räckvidden, och deras delvis utslagna flygvapen har ingen chans att ta sig dit heller. Moskva är rätt hårt bevakat av luftvärn och flyg, förmodar jag...
Citera
2022-05-30, 03:17
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Att försvara sitt land är extremt mycket lättare än att attackera ett annat, och även det går inte speciellt bra för Ukraina. Att de skulle attackera Ryssland finns inte på kartan.

Inte om det är gerilla attacker eller lönn-bomber.
Citera
2022-05-30, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Att försvara sitt land är extremt mycket lättare än att attackera ett annat, och även det går inte speciellt bra för Ukraina. Att de skulle attackera Ryssland finns inte på kartan.
Det är litet märkligt att Ukrainas ultranationalister drömmer om att kunna knocka Ryssland utan att ens behöva avlossa ett skott (eller skicka in stridande trupper) inne på ryskt territorium. Säger också en del om deras världsbild: de räknar med att NATO och USA ska göra det hårda jobbet åt dem och sedan servera det krossade Ryssland åt dem till lunch på en bricka - men att det fortfarande ska beskrivas som främst Ukrainas seger.
Citera
2022-05-30, 08:06
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Du vet att de städerna ligger i Saudiarabien va, USA’s närmsta allierade i området tillsammans med Kuwait? Som köper vapen för några 100 miljarder dollar årligen av USA? Och att familjen Bush har täta band till högt uppsatta Saudiska familjer? Varför skulle George Bush vilja attackera ett allierat land?

Motivet att anfalla Afghanistan och Irak var ju hämnd för 9/11. Men 16/19 av kaparna var saudier, så skulle man hämnas vore det rimliga att hämnas på det landet.
Citera
2022-05-30, 08:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att en attack mot Moskvas Kreml skulle få en psykologisk effekt för Rysslands medborgare, men skulle det vara bra eller dåligt för Ukraina att få in en fullträff på någon regeringsbyggnad med en missil av något slag?
Skulle det vara kontraproduktivt och bara få det ryska folket och sluta upp bakom sin idioter till ledare eller skulle folket öppna ögonen och förstå att dom verkligen är i krig?
Skulle det gå och genomföra, har Ukraina kapacitet för och lyckas? Dom får ju inte missa målet och träffa någon katedral, skulle väl troligtvis vara en katastrof om dom råkade träffa Vasilijkatedralen, då får nog Ukraina hela ryska befolkningen emot sig, men en regeringsbyggnad är ju inte så viktig.

Vad besitter Ukraina för resurser för en sådan operation? Långdistansmissiler, Robotar, och övriga resurser som krävs? Eller är det en snapphane bomb gjord på konstgödsel vi pratar om?
Citera
2022-05-30, 08:56
Medlem
staticages avatar
Citat:

Från rysk sida är detta en specialoperation skulle Ukraina spränga kreml skulle Putin kunna kalla in alla i värnpliktsålder.Men antar att dom skulle skicka en kärnvapenmissil först.
Citera
2022-05-30, 09:22
Medlem
dodcoviddods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Fast Japan vann det Rysk-Japanska kriget som inleddes med Japans attack mot den ryska flottbasen Port Arthur.

Japan vann vk2 på teknisk Knockout i Pearl Harbour, USA fuskade med atomvapen.
Citera
2022-05-30, 09:26
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Japan vann vk2 på teknisk Knockout i Pearl Harbour, USA fuskade med atomvapen.

Japan var på väg att kapitulera men de ville inte ha en villkorslös kapitulation som kunde innebära vad som helst och var förståeligt. Men som du säger atombomben ändrade allt. Men Japan vann faktiskt ett krig mot Ryssland som inleddes med en attack liknande den mot Pearl Harbour.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-05-30 kl. 09:51.
Citera
2022-05-30, 09:30
Medlem
staticages avatar
Citat:

Från rysk sida är detta en specialoperation skulle Ukraina spränga kreml skulle Putin kunna kalla in alla i värnpliktsålder.Men antar att dom skulle skicka en kärnvapenmissil först.
Citera
2022-05-30, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
De borde snarare ge sig på pengarna.
Olja och gas är Rysslands pengar.
Kanske dags att sänka ett par oljefartyg eller spränga ett par oljeriggar?
Svårt att försvara alla dessa och hade tvingat Ryssland att avsätta trupper för detta jobbet.

Sedan kan man ju använda sommaren och naturen till ens hjälp.
Bara att börja starta bränder utanför Ryska städer.
Lätt att göra och förneka att man gör och samtidigt svårt att hindra och hade tagit mycket resurser från Ryssland.

1. Ukraina har inga resurser för detta när Ryssland i skrivande stund gör stora framsteg i deras hemland.
2. Man startar inte ett krig utan att säkerställa att man kan försvara sitt eget land om en motattack skulle ske, dvs Ryssarna behöver inte flytta soldater för att försvara rysk mark om Ukraina skulle göra motoffensiv. De har mycket resurser på hemmaplan, bla atombomber som de kan skicka iväg.
3. Ukraina har inte sådana vapen som ”bara” kan bomba oljeriggar hit och dit.
4. Ryssarna kan skjuta ner missiler.
5. Olja och gas säljs till många andra länder, tex Tyskland. Skulle Ukraina bomba andra länders resurser så tror jag att det skapar mer problem än nytta.
6. Starta bränder dödar civila och påverkar inte Ryssland militärt på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in