2022-05-29, 20:31
Medlem
Det blir svårt för västvärlden att motivera sina vapen och pengatransporter till Ukraina om Ukraina ger sig på Moskva.
Ryssarna kommer dessutom ta av sig sina silkeshandskar.
Sedan har inte Ukraina kapacitet att attackera Moskva så det är bara massa hypotetiskt nonsens.
Citera
2022-05-29, 21:21
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Jag kan tänka mig att en attack mot Moskvas Kreml skulle få en psykologisk effekt för Rysslands medborgare, men skulle det vara bra eller dåligt för Ukraina att få in en fullträff på någon regeringsbyggnad med en missil av något slag?
Skulle det vara kontraproduktivt och bara få det ryska folket och sluta upp bakom sin idioter till ledare eller skulle folket öppna ögonen och förstå att dom verkligen är i krig?
Skulle det gå och genomföra, har Ukraina kapacitet för och lyckas? Dom får ju inte missa målet och träffa någon katedral, skulle väl troligtvis vara en katastrof om dom råkade träffa Vasilijkatedralen, då får nog Ukraina hela ryska befolkningen emot sig, men en regeringsbyggnad är ju inte så viktig.

Enligt ryssarnas kärnvapens-doktrin så kan en direkt attack på kremlin utlösa kärnvapenskrig
Citera
2022-05-29, 21:23
Medlem
Jofs avatar
Bra fråga!
Folk tycker Nej för att
1. Då skulle Ryssland ta till atombomb.
2. Då skulle ”väst” inte tycka om Ukraina.
Och
Nån anser att man inte har tekniken.

Jag gör bedömningen
1. Ryssland tar inte till atomvapen. Kör lika för lika. Bombar Kiev.
2. Väst skulle hålla käft och hoppas det skulle gå bra.

Och tekniken finns.

Rent moraliskt skulle JAG tycka det var rättvist med en bomb i Kreml 😀🙏.
Citera
2022-05-29, 21:26
Medlem
Ukraina är ytterst försiktiga med attacker utanför Ukraina. Det är helst säkert en tanke bakom detta.
Det gör det så väldigt tydligt vem det är som står för aggressionen. Sedan har man väl ännu inte fått några vapen med kapaciteten att nå Moskva.
Citera
2022-05-29, 21:32
Medlem
Ryssland har ju resurser att bomba sönder Ukraina så att det inte går att bo där nå mer.
Fast då blir väl vi alla drabbade.
Citera
2022-05-29, 22:30
Medlem
Att försvara sitt land är extremt mycket lättare än att attackera ett annat, och även det går inte speciellt bra för Ukraina. Att de skulle attackera Ryssland finns inte på kartan.
Citera
2022-05-29, 22:37
Medlem
För övrigt är det precis 25 år sedan, 28 maj 1987, som tysken Mathias Rust flög in på Röda torget med sitt flygplan, utan att bli upptäckt av ryssarnas försvar. Så visst borde även Ukraina klara det!
Nåja, Kanske lite svårare nu...
Senast redigerad av AlgotR 2022-05-29 kl. 22:40.
Citera
2022-05-29, 22:55
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Ukraina är bara ute för att försvara sitt land och det är därför som de attacker som skett inne i Ryssland har skett mot strategiska militära punkter i Ukrainas omedelbara närhet.

Det är 90 mil mellan Moskva och Kiev så det är inte helt lätt att nå även med långdistansrobotar

Folket i Kreml kommer att då förr eller senare men då av ryska bödlar...
Citera
2022-05-30, 00:12
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Att attackera för att få ett land att sluta kriga är bra och historiskt fungerat.
I Frankrike och även Ryssland mot Sverige.

Men att ge sig på huvudstäder är en annan sak. Symboliska, civila mål. Aggression i sig ökar inte synpatin, så att ge sig på oljedepåer och liknande har bättre effekt och tills a better story, helst påverka inflytelserika företag som blir sura på rysslands regering och tjänar på att kriget slutar.

Sen va alla andra skriver. Ser mest risk och ingen tydlig gain.
Citera
2022-05-30, 00:55
Medlem
Jofs avatar
England bombad Tyskland hänsynslöst utan att ha varit ockuperad av Tyskland, ww2.
Inte hört någon som haft någon principiell kritik av det.

Men väst tycker att Ukraina ska låta are sig bombas. Är oskyldigare då 😎.

Klart Ryssland skulle öka sin insats mot Ukraina.
Så man håller sig tillbaka för att inte reta Ryssland? Klokt?

Invändningarna har jag bemött tidigare.

Orättvist och kanske dumt att låta sig bombas, tycker jag.

Taktiskt vore det ANT bäst att förnedra sig och avstå land till gangstern Putin.
Senast redigerad av Jof 2022-05-30 kl. 00:58.
Citera
2022-05-30, 01:01
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Jag tänker mig att ukrainarna har läst om Pearl Harbour och vill antagligen inte väcka Putins vrede, av rent taktiska skäl. Om vi sitter här och hoppas att några ryssar är emot kriget, så kan vi direkt ränka bort dem vid ett anfall mot Kreml. Men, vi lever i Tiktok-tiden och en attack mot Kreml skulle få många likes, skit i konsekvenserna, eller, nej, de kommer också få många likes och shares...

Den bästa långsiktiga strategiska planen för Ukraina är att göra det som ger flest visningar på Tiktok just nu.

Jag ger klartecken för ett anfall mot Kreml, jag har tröttnat på tiktokflöde och vill ha ny inspiration.

Fast Japan vann det Rysk-Japanska kriget som inleddes med Japans attack mot den ryska flottbasen Port Arthur.
Citera
2022-05-30, 01:07
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Av samma skäl som islamofoben George Bush inte bombade Mecka och Medina.
Svaret skulle bli ett blodbad utan dess like.

Du vet att de städerna ligger i Saudiarabien va, USA’s närmsta allierade i området tillsammans med Kuwait? Som köper vapen för några 100 miljarder dollar årligen av USA? Och att familjen Bush har täta band till högt uppsatta Saudiska familjer? Varför skulle George Bush vilja attackera ett allierat land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in