2022-05-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men va? Självklart skulle man inte börja bråka på någon innan man haft dialog. Är det ett misstag är det ju inte stöld, och hade brorsan däckat efter en blöt kväll (vilket verkar vara fallet) är ju saken inte utredd. Nu gick ju allt bra för TS och brorsan så inga problem.

Pengar är inget man ska mäta i kronor och ören här. För mig är 7 papp inte en stor sak, men för min syster skulle det göra en hel sommar med stor sannolikhet.

Men om brorsan helt sonika sagt, skyll dig själv efter att fått situationen förklarad är det ju skäl till att se över relationen.

Visst det är relativt. Precis som allting annat. Men generellt så skulle jag hjälpa en fattig person snarare än att se om mitt eget hus.
Om 7k hade gjort din syrras sommar, varför inte göra detta? Vad kan vara mer glädjande än att ge?
Om du satsar på din syrras plånbok så lovar jag att satsa på din syrras bröst. Deal?!
Citera
2022-05-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
UPPDATERING:

Nu har han vaknat till liv efter en vad jag antar var en blöt kväll och natt. Han sa att han inte svarade i telefon igår för att han var med tjejer.

Han hade sett att han hade fått en swish men inte kollat hur mycket och antagit att det var mina vanliga 500-1000 kr. Han hade sett SMS sen om att jag skickat för mycket men inte svarat för att han var med tjejer..

Jag frågade precis som jag sa, om han ville behålla pengarna och inte få något mer på ett år eller skicka tillbaka 6300. Han frågade om det det OK att han tog 3000 eftersom han gärna ville köpa lite snygga kläder inför sommaren och att jag inte ger honom något förrän efter sommaren och jag tyckte det var en bra idé. Nu har han skickat tillbaka 4000.

Hoes before bros. Slutet gott, allting gott.

Bra gjort av både dig och din bror, verkar var en fin familj! Ta hand om er!
Citera
2022-05-28, 14:41
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Visst det är relativt. Precis som allting annat. Men generellt så skulle jag hjälpa en fattig person snarare än att se om mitt eget hus.
Om 7k hade gjort din syrras sommar, varför inte göra detta? Vad kan vara mer glädjande än att ge?
Om du satsar på din syrras plånbok så lovar jag att satsa på din syrras bröst. Deal?!

Du verkar ha en ganska dålig inställning rent generellt. Min syrra har det nog bra ändå, och jag låter henne avgöra hur hon vill leva sitt liv. Hamnar hon i skiten hör hon av sig, så hjälper jag, vilket hon vet.
Citera
2022-05-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Du verkar ha en ganska dålig inställning rent generellt. Min syrra har det nog bra ändå, och jag låter henne avgöra hur hon vill leva sitt liv. Hamnar hon i skiten hör hon av sig, så hjälper jag, vilket hon vet.

Har jag en dålig inställning? Du får jättegärna motivera detta.
Citera
2022-05-28, 14:43
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Sådana omständigheter är ytterst relevanta. I brottmål är beviskraven väsentligt högre än i civilrätt. I brottmål pratar man om "bortom allt rimligt tvivel". I civilrätt är det mer åt hållet att det ska vara "troligt", och den som har bäst bevis vinner.

Och i det här fallet talar i princip allting för att det är en gåva.

Säg mig, tror du att du har en automatisk rätt att få en överföring återförd och att det alltid räcker med att säga att man gjorde fel?

Om lagen nu är så glasklar så skulle jag gärna vilja se vilket lagrum du hänvisar till. Vilken lagtext säger att brodern är återbetalningsskyldig?

Ja det räcker.
Citera
2022-05-28, 14:46
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Ja det räcker.
Lol. Det förstår ju till och med ett barn hur jävla orimligt det skulle vara. Säg till exempel att jag köper något av någon på en annons. Jag åker dit och hämtar prylen och swishar beloppet. Så då menar du att jag senare bara ska kunna säga att det var ett misstag, och så är säljaren tvungen att betala tillbaka?

Var har du läst det någonstans? Jag antar att du har någon bra källa, för du sitter väl inte bara och spyr ur dig vad du tror?
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-05-28 kl. 14:50.
Citera
2022-05-28, 14:54
Medlem
Citat:
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?

Oskön bror som borde bli glad för att få en present överhuvudtaget och inte sno det som skickades fel. 🙄

Snacka om ovärt att han ska ha en dålig stämning i familjen för 6300 kronor som han egentligen inte ens skulle fått.

Han lär ju dyka upp förr eller senare men förmodligen har han slösat pengarna redan.

Se det som att du nu ”köpt” födelsedagspresent åt grabben 7 år i förskott och ge han inget i varken julklapp eller födelsedagspresent under den tiden så han lär sig att hans handlande ger konsekvenser som känns.

Tycker dock inte det är värt att polisanmäla en familjemedlem som dessutom är rätt så ung.
Det kan förstöra kommande chanser till jobb osv för honom.
Citera
2022-05-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acer94
Fan jag har varit svarta fåret hela mitt liv, min storebror har alltid varit bättre än jag och familjen förutom min mamma och min bror har påpekat det hela mitt liv. När jag var 18 var jag arg på alla, även avundsjuka på min bror osv.. Jag hade även problem med kokain när jag var 18 och mycket festande.. Men det skulle aldrig, i hela mitt liv, någonsin, aldrig!!! Få för mig att sno 6300 av min bror, på något sätt, men speciellt inte via en felswish! SPECIELLT inte om jag hade fått en swish varje månad på 500 kronor av sin egna bror. Blanda inte in polisen, bara en riktig luffare gör det.. Antagligen misshandla honom, eller ge honom aldrig något mer, och låt honom skämmas resten av sitt liv

Håller med dig att det är riktigt lågt beteende av lillebrorsan.
Han lär skämmas för det här om några år när han växer upp, och tycker också det är onödigt med polisanmälan du det kan förstöra framtida jobbchanser osv.
Jag skulle förmodligen kanske heller inte spöat ungen men skulle sett det som 7 års julklappar och födelsedagspresenter i förskott. 😅
Fy fan vilken fräck snorunge han verkar vara alltså 🤣
Citera
2022-05-28, 15:02
Medlem
Skjut ihjäl dina föräldrar och sedan dig själv. Din bror är nu din arvinge.

Tänk hans min när han får veta att du testamenterat alla dina pengar till ett katthem. Där fick han!
Citera
2022-05-28, 15:05
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterflojt
Bra gjort av både dig och din bror, verkar var en fin familj! Ta hand om er!
Tack! Du med!
Citera
2022-05-28, 15:05
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Lol. Det förstår ju till och med ett barn hur jävla orimligt det skulle vara. Säg till exempel att jag köper något av någon på en annons. Jag åker dit och hämtar prylen och swishar beloppet. Så då menar du att jag senare bara ska kunna säga att det var ett misstag, och så är säljaren tvungen att betala tillbaka?

Var har du läst det någonstans? Jag antar att du har någon bra källa, för du sitter väl inte bara och spyr ur dig vad du tror?

Det är så det ser ut i Sverige. Det gäller tex om någon skickar ett belopp av misstag till någon individ eller om man skickar för mycket, det kallas: Condictio indebiti.
Citera
2022-05-28, 15:07
Medlem
Citat:
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?
Lillebror var det? Be om pengarna om det blir ett nej ett par örfilar och eller käftsmällar beroende på hur grabben är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in