2022-05-28, 12:35
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Skrev "en liten present från din bror inför helgen". Han fyllde 18 förra året, men jag brukar skicka honom runt 500 kr varje gång jag får lön.

Om han inte betalar tillbaka kan du bara säga att han fått ett års Swish i förskott och får hantera det som han vill.
Citera
2022-05-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Jo i detta fallet kan han ju hävda att 7000 är en gåva eftersom det kanske till och med stod det i texten. Då har ju ts en ganska jobbig uppförsbacke att bevisa att det inte var en gåva.
Men i vilket fall, vilket svin till bror.

Nej det är ingen jobbig uppförsbacke, felöverföring är felöverföring även om det ska vara en gåva.
Citera
2022-05-28, 12:38
Avslutad
Citat:
Jag har inget som helst intresse av att polisanmäla honom. Då får han göra något jävligt hemskt om det ens ska vara i tanken. Också av den enkla anledningen att 7000 kronor inte på något sätt är något jag inte kan leva utan. Har fortfarande 20 000 kvar denna månaden när alla räkningar är betalda. Jag är mer oroad över själva familjerelationen.
Jo, jag fattar absolut. Ville bara klargöra lite för förståsigpåarna

Men det är en lite småsvår sits faktiskt. Jag vet inte hur jag hade gjort. Men tja, alltså, man var ju rätt dum i huvudet när man var arton. Fast håller han sig medvetet undan så är det ju helt klart inte snyggt alls. Känns ju också extra drygt att dina föräldrar lägger sig i fast du är beredd att släppa det.
Citera
2022-05-28, 12:38
Medlem
Citat:
Jag har inget som helst intresse av att polisanmäla honom. Då får han göra något jävligt hemskt om det ens ska vara i tanken. Också av den enkla anledningen att 7000 kronor inte på något sätt är något jag inte kan leva utan. Har fortfarande 20 000 kvar denna månaden när alla räkningar är betalda. Jag är mer oroad över själva familjerelationen.
Polisanmäla behöver man ju inte göra men man kan upplysa om att det är en brottslig handling att behålla pengarna och hoppas han tar sitt sunda förnuft till fånga för familjerelationer och sitt eget samvete
Citera
2022-05-28, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Nej det är ingen jobbig uppförsbacke, felöverföring är felöverföring även om det ska vara en gåva.
Tror du att man har automatisk rätt att få alla överföringar reverserade enbart genom att säga att det blev fel eller?
Citera
2022-05-28, 12:40
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det gör naturligtvis väldigt stor skillnad om det nu är så att man faktiskt fyller år nästa dag och att det är ens bror som skickat pengarna med ett grattismeddelande.

Den här delen av det hela är dessutom civilrätt och inte straffrätt, om du nu förstår vad det har för betydelse för det aktuella fallet?

För att han har skrivit fel? Det är det som är hela grejen här, hurvidare lillebrorsan får pengar i månaden eller fyller år är inte väsentligt, om du ska swishar någon gåva till någon eller köpa nåt via swish och skriver fel så har du också rätt att kräva pengarna tillbaka, om personen i fråga vägrar kan denne göra sig skyldig till brott.
Citera
2022-05-28, 12:43
Medlem
Citat:
Tror du att man har automatisk rätt att få alla överföringar reverserade enbart genom att säga att det blev fel eller?
Lagen är glasklar i detta fall. Han har rätt att få tillbaka pengarna och det är brottsligt att behålla dem.
Citera
2022-05-28, 12:45
Medlem
Citat:
Lagen är glasklar i detta fall. Han har rätt att få tillbaka pengarna och det är brottsligt att behålla dem.

Lagen.. Ska du koppla in rättsväsendet? Är det inte bättre att få se en glad bror istället? Vad fan är pengar om inte bara ettor och nollor på en datorskärm. Skiten har inget egentligt värde. Det är en idé i folks huvuden bara.
Snacka om att slå på stora trumman för ingenting.
Citera
2022-05-28, 12:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
För att han har skrivit fel? Det är det som är hela grejen här, hurvidare lillebrorsan får pengar i månaden eller fyller år är inte väsentligt, om du ska swishar någon gåva till någon eller köpa nåt via swish och skriver fel så har du också rätt att kräva pengarna tillbaka, om personen i fråga vägrar kan denne göra sig skyldig till brott.
Sådana omständigheter är ytterst relevanta. I brottmål är beviskraven väsentligt högre än i civilrätt. I brottmål pratar man om "bortom allt rimligt tvivel". I civilrätt är det mer åt hållet att det ska vara "troligt", och den som har bäst bevis vinner.

Och i det här fallet talar i princip allting för att det är en gåva.

Säg mig, tror du att du har en automatisk rätt att få en överföring återförd och att det alltid räcker med att säga att man gjorde fel?

Citat:
Om lagen nu är så glasklar så skulle jag gärna vilja se vilket lagrum du hänvisar till. Vilken lagtext säger att brodern är återbetalningsskyldig?
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-05-28 kl. 12:49.
Citera
2022-05-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskibusken
Lagen.. Ska du koppla in rättsväsendet? Är det inte bättre att få se en glad bror istället? Vad fan är pengar om inte bara ettor och nollor på en datorskärm. Skiten har inget egentligt värde. Det är en idé i folks huvuden bara.
Snacka om att slå på stora trumman för ingenting.
Men snälla du, påvisar bara att du har fel som tror du har en chans att kunna få behålla pengarna om det skedde dig.

Hade aldrig kopplat in rättsväsendet men hade jag haft en bror som bettet sig på detta vis här jag klippt kontakten med utan att blinka.
Citera
2022-05-28, 12:50
Medlem
R5As avatar
Din bor är en horunge, så enkelt är de.
Citera
2022-05-28, 12:51
Medlem
Citat:
Sådana omständigheter är ytterst relevanta. I brottmål är beviskraven väsentligt högre än i civilrätt. I brottmål pratar man om "bortom allt rimligt tvivel". I civilrätt är det mer åt hållet att det ska vara "troligt", och den som har bäst bevis vinner.

Och i det här fallet talar i princip allting för att det är en gåva.

Säg mig, tror du att du har en automatisk rätt att få en överföring återförd och att det alltid räcker med att säga att man gjorde fel?

Om lagen nu är så glasklar så skulle jag gärna vilja se vilket lagrum du hänvisar till. Vilken lagtext säger att brodern är återbetalningsskyldig?

Olovligt förfogande kommer du dömmas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in