2022-05-28, 12:53
Medlem
2442245335352s avatar
Se till att koppla in rättsväsendet innan han ens hunnit vakna och kollat mobilen.
Citera
2022-05-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?

Hahaha han har säkert festat upp pengarna redan!
Citera
2022-05-28, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Olovligt förfogande kommer du dömmas för.
Tror att man alltid har rätt att få tillbaka något man har skänkt till någon? Det verkar nämligen så.

(Brukar inte anmärka på folks språk, men även en dyslektiker hade kunnat stava till "dömas" om de hade någon som helst aning om juridik)
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-05-28 kl. 13:15.
Citera
2022-05-28, 12:57
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
borde han inte ringa och fundera själv? eller så skickar man bara tillbaka pengarna och skrattar?

Ja, eller hur? Brorsan borde väl själv reagera på summan och höra av sig? Kanske det är så enkelt att han inte har märkt det än.
Citera
2022-05-28, 13:04
Medlem
Ge han inte en present på 10 år.

Klart.
Citera
2022-05-28, 13:05
Medlem
Skidlifts avatar
Du kan ju se på saken som sådant att nu aldrig behöver ge eller göra något för din bror någonsin mera
Citera
2022-05-28, 13:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Igår råkade jag swisha min lillebror 7000 kr istället för de 700 kr jag hade tänkt skicka som en liten present.

Först tänkte jag låta det vara men våra föräldrar intalade mig att det var orimligt att bara släppa så mycket pengar.

Men lillebrorsan verkar inte så sugen på att ge tillbaka dom, han svarar inte i telefon på varken mig eller morsan.

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan göra?
Sms:a o be honom sätta tillbaka 6300 genast. Får du inget svar inom fem minuter, kontakta din bank..
Senast redigerad av LuluBrooksie 2022-05-28 kl. 13:10.
Citera
2022-05-28, 13:07
Medlem
MortalDiseases avatar
Bor du långt ifrån din bror? Om inte:
-Åk till honom och konfrontera samt ifrågasätt honom varför han inte svarat

Du nämnde tidigare att du swishar honom ca 500 spänn i månaden, du har dock inte förklarat varför så jag misstänker att han kanske är beroende av din ekonomi och att du har empati för din lillebror isåfall hoppas jag att han inte bränner dessa 7000 kr som annars hade varit 14 månaders swishande från dig till honom.

Ställer det dig i en sits där du anser att han rent ekonomiskt är inkapabel till att kunna spara dessa pengar själv, alltså plocka ut 500 kr under en 14 månaders period där du själv inte behöver swisha honom och att han har kontrollen över pengarna?

Isåfall förstår jag dilemmat. Annars får du gärna utveckla mer vad som är så komplicerat här.
Citera
2022-05-28, 13:10
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease

Du nämnde tidigare att du swishar honom ca 500 spänn i månaden, du har dock inte förklarat varför så jag misstänker att han kanske är beroende av din ekonomi och att du har empati för din lillebror isåfall hoppas jag att han inte bränner dessa 7000 kr som annars hade varit 14 månaders swishande från dig till honom.

Ställer det dig i en sits där du anser att han rent ekonomiskt är inkapabel till att kunna spara dessa pengar själv, alltså plocka ut 500 kr under en 14 månaders period där du själv inte behöver swisha honom och att han har kontrollen över pengarna?

Isåfall förstår jag dilemmat. Annars får du gärna utveckla mer vad som är så komplicerat här.
Jag tror inte att han är särskilt kapabel till att spara pengarna över 14 månader nej. Det hade inte jag heller varit. Det största dilemmat är att våra föräldrar gör en stor grej av det, och jag hade gärna velat att han hade svarat i telefon även om det så bara var för att låta honom välja mellan att ta alla pengar nu och inget mer på ett tag eller skicka tillbaka överskottet.

Jag bor i en annan stad, dock ska han komma hit när skolan är slut. Jag skickar pengarna bara för att vara snäll och vill inte låta hundarna pissa på honom så att säga.
Senast redigerad av movingmad 2022-05-28 kl. 13:12.
Citera
2022-05-28, 13:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease

Då är det ju bara att skriva ett nytt sms - "det här är pengarna för 14 månader (eller 13, om du ville skänka en slant extra).
Citera
2022-05-28, 13:13
Medlem
Citat:

Han är 18 år.

Någon idé vad jag kan höra?
Lär dig av ditt misstag och gör aldrig om samma sak igen. Låt grabben behålla ditt misstag som straff.
Citera
2022-05-28, 13:13
Citat:
Jag tror inte att han är särskilt kapabel till att spara pengarna över 14 månader nej. Det hade inte jag heller varit. Det största dilemmat är att våra föräldrar gör en stor grej av det, och jag hade gärna velat att han hade svarat i telefon även om det så bara var för att låta honom välja mellan att ta alla pengar nu och inget mer på ett tag eller skicka tillbaka överskottet.

Jag bor i en annan stad, dock ska han komma hit när skolan är slut.
Det du kan göra är att sätta ner foten för dina föräldrar. Gör jävligt klart för dem att du förstår varför de inte gillar situationen, men det är dina pengar och de har inte ett dugg att göra med hur du väljer att spendera dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in