2022-06-01, 12:14
Medlem
Nu är du alldeles för sent ute.
Tyvärr.
Citera
2022-06-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MimKlasson
Jag vet att det finns 1000 trådar men jag vill ha bilden nu. Våra lån har varit bundna på 1,5% men löper ut i sommar och vi har möte med banken nästa vecka med banken. Tittar man på listräntorna (som jag vet att vi kan förhandla ner) skulle vi få betala ca 5000kr EXTRA i månaden ovanpå det vi har nu. Det är för fan 60000 per år TILL. Vi har de pengarna men det är inte KUL!!!

Jag har alltid varit en fegis och bundit lånen pga har PTSD av mina päron som fick leva på knäckebröd pga 90-talets räntor på 18%

Men nu är de bundna det DUBBLA mot rörliga. Ska man ha is i magen och köra på rörligt och hoppas att det lägger sig eller binda? Hade sugit att få typ 10% i ränta om den rörliga får fnatt och ökar brutalt. Samtidigt hemskt om man binder nu och så är det bara en hicka, så sitter man där med 3,5% ränta i 3 år.

Troligen kommer du betala mindre med rörligt än om du binder till sommaren, då lär det flesta bundna alternativ närma sig 4%.
Citera
2022-06-01, 18:21
Medlem
Har bundit rubbet.

Inflationen kommer vara hög och äta upp mina lån då räntan är bunden.

Har köpt energibolag på börsen för alla mina pengar.

Dom kommer gå genom taket och mina lån bli ett minne blott.

Jag ska gå i pension ung.
Citera
2022-06-01, 18:55
Medlem
tjallepetters avatar
Är man en idiot om man binder på 3,2%?
Citera
2022-06-01, 19:59
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Precis som du säger så ska man inte ha bolånen hos dom vanliga bankerna. Det finns betydligt bättre aktörer med lägre ränta.
Det jag ville ha sagt är att hos vissa som t.ex stabelo så får belåningsgraden inte vara över 60% om man vill ha ett bolån och minsta beloppet att låna är 500 k hos stabelo.

Sant. Men vem i all sin dar har belåningsgrad över 50%? Torskar?

Skämt åsido så borde fan svenska skolan lära ut detta som grundläggande ekonomikunskap. Låna aldrig till nåt annat än boende och eventuellt bil men bara om du klarar en rejäl räntehöjning. Kolla vad tjugoårssnittet varit och lägg din kalkyl därefter. Lockas inte in i Svensson-racet utan utgå från din egen betalningsförmåga.

Borde som sagt vara private economy 101.
Citera
2022-06-01, 20:06
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGhunk
Att Trump blir president igen kommer bara göra världen gott.

Benägen att hålla med. Ur ett privatekonomiskt perspektiv, ej ur ett ideologiskt. Gammal nog att sälja mina övertygelser for profit..
Citera
2022-06-01, 21:27
Medlem
Bind aldrig räntan. Ta rörligt och spara mellanskillnaden. Kommer garanterat gå plus över tiden.
Citera
2022-06-01, 21:54
Medlem
Har bundet på 3år ca 1,5%
Och på 5 år 1,75%

(Skriver ungefärligt så ej outar mig)

Är detta bra?

Edit svarar mig själv: ja det är bra deal
Varför: jo för band innan kriget började.
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2022-06-01 kl. 21:57.
Citera
2022-06-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Du kommer få ett trevligt uppvaknande om du tror att banken förhandlar med listräntan i dessa tider. Nope. Det är listräntan du kommer få.

Idioti.
Så fel du har.
Citera
2022-06-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Splitta ALDRIG lån i olika bindningstider.

Vad har du för förhandlingsposition på den lånedelen som går ut när du skall förhandla om om du oxå har 2 år kvar på någon lånedel?
Du kan inte byta bank då....

Njae.
Du kan positionera dig genom att återigen binda det lån som går ut till att gå ut samtidigt som ”lån 2”, pga ”kanske vill byta bank”.
Jag har haft så förut, och när lån nr1 skulle omförhandlas sa jag helt enkelt att jag var mest intresserad av att binda det till att passa med övriga låns löptid, för att jag ev ska byta bank framledes.
Då blev det fart på rabatträknaren kan jag lova..

Jag har ett bundet som löper ut i vinter. Ska köra samma sak då. Antingen kör jag rörligt på det, ”pga tittar på att byta bank om ett år eller två” (kommer ge bra rabatt från nuvarande bank), eller också får man ett godkänt erbjudande på bindning.

Det finns inga banker som vill bli av med kunder så man har alltid en förhandlingsposition. Det handlar bara om att man inte ska vara dum i huvudet och godta det första banken säger.
Senast redigerad av M.J.A 2022-06-01 kl. 22:05.
Citera
2022-06-01, 22:09
Medlem
Muwltipliers avatar
Är i samma sits som dig TS. Har lånet uppdelat på 4a. Hälften bundet på 1.5% i 2 respektive 4 år till.
Hälften ligger nu på rörligt efter att jag valde att inte binda på 3.6%. Efter 2-3 år kanske det rörliga är uppe där och då resonerar jag som så att jag sparar dom pengarna jag nu får genom att ha det rörliga betydligt lägre.
Citera
2022-06-01, 22:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Sant. Men vem i all sin dar har belåningsgrad över 50%? Torskar?

Skämt åsido så borde fan svenska skolan lära ut detta som grundläggande ekonomikunskap. Låna aldrig till nåt annat än boende och eventuellt bil men bara om du klarar en rejäl räntehöjning. Kolla vad tjugoårssnittet varit och lägg din kalkyl därefter. Lockas inte in i Svensson-racet utan utgå från din egen betalningsförmåga.

Borde som sagt vara private economy 101.

Ekonomi i skolan skulle vara en självklarhet egentligen. Jag tror det är många nu som börjar bli oroliga över boräntan och det är väl dom som trodde att räntan alltid skulle vara låg och har skulder upp över öronen. Verkar som att vissa har levt i något jävla fantasi land där räntorna aldrig skulle gå upp.

Själv har inga lån överhuvudtaget eller skulder. Huset är också betalt och känns skönt i dessa tider nu när allt börjar bli så jävla dyrt. Allt har ökar i kostnad och då gäller det att ha så lite utgifter som möjligt. Denna månad hade jag 1640 kr i räkningar😁 vad mer kan man begära 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in