2022-06-01, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969

Vi bytte precis till ett betydligt dyrare hus och det var något banken gjorde själva för att ge oss den möjligheten. Fördelen med rörligt är att du kan casha ut den delen av huset utan straff när du vill om du nu vill sälja alla fonder och räntan toksticker eller du får ett arv. Jag har råd att betala hela på ett bräde men tror att börsen kommer kunna ge mig bättre avkastning.

Splitta ALDRIG lån i olika bindningstider.

Vad har du för förhandlingsposition på den lånedelen som går ut när du skall förhandla om om du oxå har 2 år kvar på någon lånedel?
Du kan inte byta bank då....
Citera
2022-06-01, 06:08
Medlem
Mr1931s avatar
För det första, lägg inte bolånet hos banken. Det finns andra aktörer som är mer transparenta tex SBAB eller Stabelo eller Landshypotek. Bankerna har skitdåliga räntor i jämförelse.

För det andra, principen är att aldrig binda. Då ber du bara någon annan (bolåneinstitutet) att bära risken och du får en högre premie. Detta förutsätter såklart att man dels är villig att själv bära risken och dela att man har marginalerna att klara topparna.

För det tredje, räkna med 5% i ränta och spara löpande mellanskillnaden i en bred passivt förvaltad global indexfond med avgift på max 0,4%. Då har du efter några år möjlighet att antingen amortera en större klump eller använda som tillskott vid räntehöjningar.
Citera
2022-06-01, 07:38
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Haha... N e j.

Du måste ha stora summor / värden bundna mot banken, fastigheter, betydligt större kapital etc.

Vi pratar medelklass nu och snäppet under. Den stora skuldsatta tacky wannabemedelklassen som lever ur handen i handsken.

Man kunde förhandla för 1 år sen. Inte längre

Det beror på vad man köper. En lägenhet i stan för överpris ger inte mycket förhandlingsutrymme men om man köper riktiga tillgångar såsom jord eller skog då ser det annorlunda ut att göra affären.
Citera
2022-06-01, 07:54
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man tar jordnötter man har ur handen och stopper dem i handsken för att klara sämre tider!

Hur obildad får man lov att vara??

Tror det är en kombination av "Ur hand i mun" och "Passar som handen i handsken"

Hahaha.. Tack mannen, men jag gjorde faktiskt bort mig. Ur handen i mun skulle det såklart vara
Citera
2022-06-01, 09:20
Medlem
Ni är sena. Jag band lånen på 1.6% ränta i 3 år redan när kriget började i Ukraina
Citera
2022-06-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Hahaha.. Tack mannen, men jag gjorde faktiskt bort mig. Ur handen i mun skulle det såklart vara

Tum adepto!!
Citera
2022-06-01, 09:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
För det första, lägg inte bolånet hos banken. Det finns andra aktörer som är mer transparenta tex SBAB eller Stabelo eller Landshypotek. Bankerna har skitdåliga räntor i jämförelse.

För det andra, principen är att aldrig binda. Då ber du bara någon annan (bolåneinstitutet) att bära risken och du får en högre premie. Detta förutsätter såklart att man dels är villig att själv bära risken och dela att man har marginalerna att klara topparna.

För det tredje, räkna med 5% i ränta och spara löpande mellanskillnaden i en bred passivt förvaltad global indexfond med avgift på max 0,4%. Då har du efter några år möjlighet att antingen amortera en större klump eller använda som tillskott vid räntehöjningar.

Precis som du säger så ska man inte ha bolånen hos dom vanliga bankerna. Det finns betydligt bättre aktörer med lägre ränta.
Det jag ville ha sagt är att hos vissa som t.ex stabelo så får belåningsgraden inte vara över 60% om man vill ha ett bolån och minsta beloppet att låna är 500 k hos stabelo.
Citera
2022-06-01, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Hade 1,45% bundet som löpte ut för några veckor sen och band då till 2,6% på 5 år alltihopa pga vi inte har marginalerna att klara mycket högre räntor än så och är för mycket oroligheter i världen just nu samt risk att Trump blir president igen 2024. Listräntan var 3,1%. Blir intressant att se om det var ett klokt val om något år eller två.
Det är ju ingen risk för ekonomin om Trump blir president. Har du missat att det är under Biden som ekonomin blivit skakig? Under Trump mådde världsekonomin som en prins.
Citera
2022-06-01, 11:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MimKlasson
Jag vet att det finns 1000 trådar men jag vill ha bilden nu. Våra lån har varit bundna på 1,5% men löper ut i sommar och vi har möte med banken nästa vecka med banken. Tittar man på listräntorna (som jag vet att vi kan förhandla ner) skulle vi få betala ca 5000kr EXTRA i månaden ovanpå det vi har nu. Det är för fan 60000 per år TILL. Vi har de pengarna men det är inte KUL!!!

Jag har alltid varit en fegis och bundit lånen pga har PTSD av mina päron som fick leva på knäckebröd pga 90-talets räntor på 18%

Men nu är de bundna det DUBBLA mot rörliga. Ska man ha is i magen och köra på rörligt och hoppas att det lägger sig eller binda? Hade sugit att få typ 10% i ränta om den rörliga får fnatt och ökar brutalt. Samtidigt hemskt om man binder nu och så är det bara en hicka, så sitter man där med 3,5% ränta i 3 år.

Räntan kommer stiga rejält de kommande åren.
Om ni har beredskap för en ränta om ca 6-7% bör ni allvarligt överväga att byta ner er till en billigare bostad.
Citera
2022-06-01, 11:16
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Hade 1,45% bundet som löpte ut för några veckor sen och band då till 2,6% på 5 år alltihopa pga vi inte har marginalerna att klara mycket högre räntor än så och är för mycket oroligheter i världen just nu samt risk att Trump blir president igen 2024. Listräntan var 3,1%. Blir intressant att se om det var ett klokt val om något år eller två.

Tror uppriktigt sagt du gjorde ett klokt val. Vi är utan tvekan på väg in i en väldigt djup recession som sannolikt kommer drabba hela världen.
Citera
2022-06-01, 11:20
Medlem
Räntan bör vara bunden om du ej vill att den ska ändras övertid. Du får väga positiva mot det negativa. Det finns god info om detta , fråga gärna om du vill nåt mer

Mvh dinlokalamyspojke
Citera
2022-06-01, 11:26
Medlem
Citat:

Att Trump blir president igen kommer bara göra världen gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in