• 1
  • 2
2022-05-22, 10:36
Medlem
Bundna räntor på bolånen har ju gått upp en hel del senaste månaderna. Den rörliga har inte gått upp lika mycket ännu då den styrs mer av reporäntorna.
Om man ska försöka spåna lite i hur man tror att dom bundna räntorna kommer bete sig framöver. Om man ska vara korrekt ska man väl säga dom långa räntorna.
Hur kan man förvänta sig att det kommer se ut närmsta månaderna? Eftersom tex 5-åringen börjar närma sig 4%.
Jag tänker lite att det kommer vara lite lugnare närmsta månaden/under sommaren för att sen dra mer då dom rörliga förväntas börjar komma upp då.
Hur tänker ni kring detta?
Citera
2022-05-22, 10:44
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Inte så särskilt insatt, men att det börjar luta allt mer åt att riksbanken höjer med 0,5 istället för 0,25 i sommar och det borde kunna leda till ytterligare höjningar på de bundna räntorna. Tror inte bankerna helt tagit höjd för eller prisat in en 0,5 höjning.
Citera
2022-05-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Inte så särskilt insatt, men att det börjar luta allt mer åt att riksbanken höjer med 0,5 istället för 0,25 i sommar och det borde kunna leda till ytterligare höjningar på de bundna räntorna. Tror inte bankerna helt tagit höjd för eller prisat in en 0,5 höjning.

Att riksbanken höjer med 0,5 nu i Juni är nog mer troligt än att det bara blir 0,25.
Sen sitter ju riksbanken precis som andra centralbanker lite i rävsaxen att vi har en lägre tillväxt att vänta runt hörnet. Att höja kraftigt under kort tid kan göra att tillväxten avtar tidigare eller blir värre än vad den borde bli.
Samtidigt har vi en hög inflation som det inte går att blunda för. Så med andra ord. Blir knepigt läge några år framåt nu.

Långa räntor har ju egentligen inte så mycket att göra med vad riksbanken gör just nu. Utan en förväntan hur det ser ut framöver.
Så frågan är väl kanske vad marknaden tror att räntorna ligger på om tex 5 år..?
Citera
2022-05-22, 11:33
Medlem
Det är ingen idé att binda räntorna nu. Bankerna har redan tagit höjd för ränteutvecklingen. De har en hel stab med hundratals anställda som inte gör annat än att försöka förutse framtidens ränteutveckling.
Skulle du bundit dina lån så skulle du gjort det i dec/jan. Nu är det försent.
Ser man tillbaka på de senaste 20-25 åren så är det bättre att ha obunden/3-månadersränta.
Citera
2022-05-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är ingen idé att binda räntorna nu. Bankerna har redan tagit höjd för ränteutvecklingen. De har en hel stab med hundratals anställda som inte gör annat än att försöka förutse framtidens ränteutveckling.
Skulle du bundit dina lån så skulle du gjort det i dec/jan. Nu är det försent.
Ser man tillbaka på de senaste 20-25 åren så är det bättre att ha obunden/3-månadersränta.

Varför skulle man inte binda nu? Visst vore de bästa om man haft möjligheten för några månader sen.
Att ligga på rörligt är bara en fördel för låntagare som har väldigt stora marginaler och inte bryr sig om några 1000 lappar hit och dit.
Citera
2022-05-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Varför skulle man inte binda nu? Visst vore de bästa om man haft möjligheten för några månader sen.
Att ligga på rörligt är bara en fördel för låntagare som har väldigt stora marginaler och inte bryr sig om några 1000 lappar hit och dit.

För om du binder nu så hamnar du på 3-4% i ränta.
Just nu är 3-månadersräntan någon stans runt 1,6%
Det tar ganska lång tid innan 3-månadersräntan är uppe i 3-4% och under tiden så betalar du dina 3-4% medans den andra räntan är 1,6-2%
Du betalar alltså minst en hel procentenhet mer helt i onödan i kanske år.
Hur mycket pengar blir inte det?

Som sagt, bankerna har redan tagit höjd för ränteutvecklingen. så det bästa man kan göra nu är att ha obunden och sedan bara rida ut stormen, om det ens kommer någon.
Citera
2022-05-23, 10:17
Medlem
Citat:
... så det bästa man kan göra nu är att ha obunden och sedan bara rida ut stormen, om det ens kommer någon.

Problemet är att det finns många som i princip omöjligen kan betala 7% ränta, dessa kan alltså inte rida ut stormen utan kommer att drunkna istället. Men visst, för de som har möjlighet att överleva upp till 10% ränta är det förmodligen bättre att inte binda räntan.
Citera
2022-05-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaan
Problemet är att det finns många som i princip omöjligen kan betala 7% ränta, dessa kan alltså inte rida ut stormen utan kommer att drunkna istället. Men visst, för de som har möjlighet att överleva upp till 10% ränta är det förmodligen bättre att inte binda räntan.

Det kommer inte bli 10% ränta.
Det kommer inte heller bli så mycket som 7% ränta.

Du får gå tillbaka till 1995 innan du hittar sådana räntesiffror.

Ha obunden ränta och spara mellanskillnaden på ett konto. Då kommer man ha en stor buffert den dagen räntan blir samma som den bundna räntan ligger på idag.
Gissningsvis kommer räntan bli som mest 3-4%.
Citera
2022-05-24, 18:58
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Det kommer inte bli 10% ränta.
Det kommer inte heller bli så mycket som 7% ränta.

Du får gå tillbaka till 1995 innan du hittar sådana räntesiffror.

Ha obunden ränta och spara mellanskillnaden på ett konto. Då kommer man ha en stor buffert den dagen räntan blir samma som den bundna räntan ligger på idag.
Gissningsvis kommer räntan bli som mest 3-4%.

Om du känner dig tvärsäker på detta så finns det instrument som låter dig håva in pengar på kunskapen, givet att du har en säkerhet. Men stiger räntan över en viss nivå blir du i stället ersättningsskyldig.

Här är ett tankeexperiment för dig: Vågar du spela det spelet? Om inte, varför? Om, varför gör du inte det redan nu?
Citera
2022-05-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Om du känner dig tvärsäker på detta så finns det instrument som låter dig håva in pengar på kunskapen, givet att du har en säkerhet. Men stiger räntan över en viss nivå blir du i stället ersättningsskyldig.

Här är ett tankeexperiment för dig: Vågar du spela det spelet? Om inte, varför? Om, varför gör du inte det redan nu?

Jag kan skriva vad som helst här eftersom det ändå inte går att verifiera att det stämmer.
Jag är rätt säker på min sak. Men om folk finner det tryggare att betala en högre ränta redan nu genom att binda räntan så gör det. Själv avvaktar jag på den fortfarande låga ränta som är på obundet.
Citera
2022-05-25, 11:03
Medlem
Citat:
Jag kan skriva vad som helst här eftersom det ändå inte går att verifiera att det stämmer.
Jag är rätt säker på min sak. Men om folk finner det tryggare att betala en högre ränta redan nu genom att binda räntan så gör det. Själv avvaktar jag på den fortfarande låga ränta som är på obundet.

Den rörliga räntan kommer att bli dyr framöver. Centralbankerna är duktigt aggressiva nu och gapet mellan korta och långa räntor kommer att minska.
Frågan är vad som händer längre fram när konjunkturen viker ner?
Citera
2022-05-25, 13:32
Medlem
Jag sitter också och funderar på hur jag ska göra med mitt lån på ca 2,5 Mkr som löper ut nu i Juni. Har 1,45 % på det nu och har fått "erbjudande" om förlänging där 3 månaders ligger på 1,45, 2 år på 2,3% och 3 år på 3.03%

Känns ju inte så smart att binda på t.ex 3 år då min månadskostnad kommer sticka upp med 3000 kr/mån bara för "säkerheten. Smartare känns som någon skrev att ligga på 3 månader och lägga 3000 kr på ett sparkonto istället.

Jag är inte ekonom, men resonerar så att den bundna räntan på 3 år rimligtvis borde spegla (med marginal) vad banken tror att räntan kommer vara om just 3 år. De vill ju inte förlora pengar. Så risken att gå back på att lägga sig på 3 månadersränta nu jämfört med att binda känns väldigt låg

Kommentarer på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in