• 1
  • 2
2022-05-27, 11:01
Medlem
carltellin88s avatar
Har en äldre laptop med Win 7. Funkar bra, men när jag tex håller på och skriver något så försvinner markeringen av sig självt och jag måste clicka där jag slutade för att kunna fortsätta skriva. Tex när jag skriver detta inlägg och gör en lite paus, så är det som om datorn själv klickar utanför meddelandefältet så markören försvinner och jag måste clicka där igen för att kunna förtsätta skriva. Ibland händer det när jag skriver. Är mycket irriteraden. Hoppas ni förstår vad jag menar. Kommer inte på något bättre sätt att formulera mig. Någon som har liknande problem? Använder endast trackpadden utan mus.
Citera
2022-05-27, 11:16
Medlem
Kan du lokalisera detta "tryck" kring någon särskild plats på skrivbordet, t.ex om det är en specifik tangent som har en tendens att trigga detta?

Hade liknande på ett tangentbord på min f.d laptop som vissa knappar fick psykbryt på. Klickade man ibland på t.ex tangenten "K" så skrev den ibland även in närliggande tecken som "J", "L" och ""O".

Tror det skedde efter ngn otursvolta med spilld vätska en gång och något hårt fall som orsakade glapp i tangentbordet.

Har du någon sån "kula" vid tangenterna som man kan använda som mus? Tänker på en sån här: https://static1.bigstockphoto.com/1/...e2/1617396.jpg

Gissar på att någon ledning blivit glapp som gör att musklicket triggas av specifika knapptryck på tangentbordet.

Om du sätter muspekaren på ett specifikt ställe i en text du skriver på, t.ex en tidigare mening och så skriver du som vanligt. Klickar den fortfarande bort dig från själva textfältet eller klickar den inom textfältet så skrivmarkören hamnar vid den tidigare meningen, där du placerat muspekaren?
Citera
2022-05-27, 11:26
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Kan du lokalisera detta "tryck" kring någon särskild plats på skrivbordet, t.ex om det är en specifik tangent som har en tendens att trigga detta?

Gissar på att någon ledning blivit glapp som gör att musklicket triggas av specifika knapptryck på tangentbordet.

Om du sätter muspekaren på ett specifikt ställe i en text du skriver på, t.ex en tidigare mening och så skriver du som vanligt. Klickar den fortfarande bort dig från själva textfältet eller klickar den inom textfältet så skrivmarkören hamnar vid den tidigare meningen, där du placerat muspekaren?

Nej, ingen specifik tangent. Tangentbordet fungerar utmärkt förutom detta "bortklick". Är det något glapp så är det nog isf i trackpaden eller dess höger/vänster knappar. Den klickar fortfarande bort mig oavsett var skrivmarkören är.
Citera
2022-05-27, 11:30
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Nej, ingen specifik tangent. Tangentbordet fungerar utmärkt förutom detta "bortklick". Är det något glapp så är det nog isf i trackpaden eller dess höger/vänster knappar. Den klickar fortfarande bort mig oavsett var skrivmarkören är.

Ta lite fönsterputs på en trasa och gno av paden, om du inte använder den så inaktivera.
Använder du en separat mus stäng av den och kolla om du får vara ifred från ghost-klickandet.

Vänd uppochner på laptoppen och knacka lite på "musknapparna".
Citera
2022-05-27, 11:33
Medlem
Citat:

Okej hmm...

Verkar ju onekligt vara något form av glapp, om du skriver och den växlar fönster eller tar dig ur skrivfältet måste det vara någon form av knapp eller binding som aktiveras som gör detta.

Har detta kommit nyligen eller varit längre? Hur gammal är laptopen och vilket märke-ish?
Citera
2022-05-27, 12:26
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Okej hmm...

Verkar ju onekligt vara något form av glapp, om du skriver och den växlar fönster eller tar dig ur skrivfältet måste det vara någon form av knapp eller binding som aktiveras som gör detta.

Har detta kommit nyligen eller varit längre? Hur gammal är laptopen och vilket märke-ish?

Fick den begagnad. En dell latitude 6220. Är nog 10 år gammal men knappt använd. Händer även när musen är inkopplad. Vet ej hur länge det pågott eftersom jag just börjat skriva på den.
Citera
2022-05-27, 12:27
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Ta lite fönsterputs på en trasa och gno av paden, om du inte använder den så inaktivera.
Använder du en separat mus stäng av den och kolla om du får vara ifred från ghost-klickandet.

Vänd uppochner på laptoppen och knacka lite på "musknapparna".

Kan man stänga av bara padden?
Citera
2022-05-27, 12:34
Medlem
Citat:
Fick den begagnad. En dell latitude 6220. Är nog 10 år gammal men knappt använd. Händer även när musen är inkopplad. Vet ej hur länge det pågott eftersom jag just börjat skriva på den.

Ah alright!

Den är ju på sista svängen kan man ju då säga, även fast den knappt är använd så kan både damm och annat söka sig in och förstöra långsamt, lägg sen till utdaterad hårdvara och systemuppdateringar som inte alltid är kompatibla med gammal hårdvara.

Skulle isåfall rekommendera att du helt enkelt omformaterar skiten och hoppas på att det är någonting i mjukvaran som påverkar strulet.
Om du omformaterar och problemet kvarstår är det förmodligen någonting med tangentbordet eller kopplingarna i datorn som gör att systemet triggas till att klicka bort sådär som du beskrivit.

Du kan ju skicka den på verkstad och testa få tangentbordet utbytt. Men har svårt att tro att de har reservdelar till en 10 år gammal laptop och det kommer förmodligen kosta mer än vad en ny, billig laptop hade kostat i slutändan.

Jag antar att du använder datorn primärt för mindre systemkrävande program, att surfa på nätet och göra typ bankgrejer?

Gamla datorer som fungerar är väl händiga, men förr eller senare kommer de bara skapa ett helvete, du kommer förlora filer som du glömt back-uppa och när datorn en dag inte startar när man behöver den som bäst så mår blodtrycket inte bra.

Så omformatera datorn, fungerar det inte bättre då skulle jag ärligt säga, spara ner viktig data på något USB-minne eller extern hårddisk och sen slår du laptopen i bitar.
Köp en ny laptop för typ 2000, den kommer ändå vara bättre och snabbare än din gamla och du slipper få psykbryt varje gång du ska skriva någonting.
Senast redigerad av Gary.Glitter 2022-05-27 kl. 12:38.
Citera
2022-05-27, 14:57
Medlem
mattias_rs avatar
Jag har det problemet med vissa bärbara datorer, min lösning är att använda en extern mus och stänga utav pekplattan. Förmodligen kommer du åt pekplattan när du skriver, testa att stänga av den i inställningar.
Citera
2022-05-28, 01:19
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Jag har det problemet med vissa bärbara datorer, min lösning är att använda en extern mus och stänga utav pekplattan. Förmodligen kommer du åt pekplattan när du skriver, testa att stänga av den i inställningar.

Går det att stänga av bara pekplattan. Tror inte det handlar om att jag kommer åt eftersom det händer när jag inte ens är i närheten av datorn.
Citera
2022-05-28, 01:23
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ah alright!

Den är ju på sista svängen kan man ju då säga, även fast den knappt är använd så kan både damm och annat söka sig in och förstöra långsamt, lägg sen till utdaterad hårdvara och systemuppdateringar som inte alltid är kompatibla med gammal hårdvara.

Skulle isåfall rekommendera att du helt enkelt omformaterar skiten och hoppas på att det är någonting i mjukvaran som påverkar strulet.
Om du omformaterar och problemet kvarstår är det förmodligen någonting med tangentbordet eller kopplingarna i datorn som gör att systemet triggas till att klicka bort sådär som du beskrivit.

Du kan ju skicka den på verkstad och testa få tangentbordet utbytt. Men har svårt att tro att de har reservdelar till en 10 år gammal laptop och det kommer förmodligen kosta mer än vad en ny, billig laptop hade kostat i slutändan.

Jag antar att du använder datorn primärt för mindre systemkrävande program, att surfa på nätet och göra typ bankgrejer?

Gamla datorer som fungerar är väl händiga, men förr eller senare kommer de bara skapa ett helvete, du kommer förlora filer som du glömt back-uppa och när datorn en dag inte startar när man behöver den som bäst så mår blodtrycket inte bra.

Så omformatera datorn, fungerar det inte bättre då skulle jag ärligt säga, spara ner viktig data på något USB-minne eller extern hårddisk och sen slår du laptopen i bitar.
Köp en ny laptop för typ 2000, den kommer ändå vara bättre och snabbare än din gamla och du slipper få psykbryt varje gång du ska skriva någonting.

Ja den är gammal, men har ägts av ett företag som knappt använt den. Tycker ändå att en Dell Latitude som skall vara ett Premium brand borde hålla. Kan prova att ominstallera men är rädd för att problemet bara kommer tillbaka. Hade en annan äldre dator där Delete knappen började trycka av sig själv. Är WIN 7 extra dåligt?
Citera
2022-05-28, 03:10
Medlem
Citat:
Ja den är gammal, men har ägts av ett företag som knappt använt den. Tycker ändå att en Dell Latitude som skall vara ett Premium brand borde hålla. Kan prova att ominstallera men är rädd för att problemet bara kommer tillbaka. Hade en annan äldre dator där Delete knappen började trycka av sig själv. Är WIN 7 extra dåligt?

Win 7 ör den tredje senaste windowsversionen. Inte dåligt, men inte riktigt standard idag.
Windows 10, men det fasas ut till Windows 11 just nu.

Datorer är inte likt andra produkter. En premiumbil från 2003 rullar säkert fint och bra idag.
En dator utdateras fort. En dator som är 10 år gammal har drivit el genom sig, blivit upphettad och arbetat. Även om den ej varit på så skadar damm, fukt och även om den bör gå fint så utvecklas hemsidor, program och system vilket kräver modernare hårdvara.

Jämför en dator från 2000 med en från 2010. Din är 10 år säger du, en dator från 2012 håller inte särskilt hög standard, särskilt inte en laptop.

Om du inte vill omformatera den med risken att problemet kommer åter är det bara en pensionera datorn och köpa en ny. Du kan som sagt få en kraftigare för 2000 kronor idag.

Windows 7 har förmodlingen 0 med ditt problem att göra. Det är förmodligen strul med tangentbordet i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in