2022-05-26, 10:06
Medlem
Lizaveta.Yepanchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekkasus
Exakt vad är det man går miste på / vad får man i sig för onyttigheter om man äter en Findus färdigrätt kontra lagar maten själv? Förstår att kvalitén på råvaror antagligen är lägre, men vilka nackdelar för hälsa kan man konkret säga 100% finns om man äter ett par i veckan eller mer?

Jag kan inte äta sådanna lådor, typ Dafgårds, för jag blir helt förstoppad. Vet inte varför men den effekten har frysta matlådor på mig.
Citera
2022-05-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag har ätit enorma mängder godis och snacks under flera års tid (vi snackar minst ett "mål" om dagen med dessa blandat). Övriga standardmål är panpizza/pirog/färdigrätter som är jävligt smidigt när man vill ha ett snabbt och gott mellanmål. Lider inte av övervikt och springer milen på 50 blankt, denna överdrivna matalarmism får bara människor att må sämre.

Enorma mängder betyder inte ett mål om dagen, det betyder bokstavligen extremt mycket mer än vad du äter.

Om vi nu istället tittar på fakta, statistik och studier så är det tydligt att: Matindustrin idag är den direkta orsaken av välfärdssjukdomar vi inte haft förut.
Magcancer, tarmcancer, prostata cancer, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar m.m. ALLT har ökat kraftigt.
Processad mat framförallt kött.
De senaste stuiderna inom cancerforskning har idag funnit att man haft fel. Tidigare har man trott att tumörer föredrar socker (glukos) som energikälla.
Men det har visat sig att det är kroppens egna immunförsvar som tog sockret i kampen mot cancer.
Istället har forskare kommit fram till att tumörerna älskar glutamine. Glutamine är högt i framförallt rött kött och kyckling. Så en kropp som äter mycket skräpmat är alltså en perfekt miljö för cancer.
Hajjaru?
Orkar inte gå in mer detaljerat på vad för andra faktorer som bidrar till försurningen av kroppens PH värde.
Men den kosten du beskriver gör precis det.

Så att sitta och säga att vad vi äter kombinerat med vår livsstil har 0% påverkan på vår hälsa är extremt korkat. Självklart ska du få leva ditt liv precis som du vill.
Om mat är en stor del av din njutningsfaktor så är det inget fel med det.
Men sitt inte och sprid falska narrativ om mat och hur viktigt det faktiskt är vad vi äter.
Citera
2022-05-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
Jag kan inte äta sådanna lådor, typ Dafgårds, för jag blir helt förstoppad. Vet inte varför men den effekten har frysta matlådor på mig.
Prova att värma maten innan du äter så funkar det bättre.
Citera
2022-05-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag har ätit enorma mängder godis och snacks under flera års tid (vi snackar minst ett "mål" om dagen med dessa blandat). Övriga standardmål är panpizza/pirog/färdigrätter som är jävligt smidigt när man vill ha ett snabbt och gott mellanmål. Lider inte av övervikt och springer milen på 50 blankt, denna överdrivna matalarmism får bara människor att må sämre.
Japp alla vet vi att anekdoter är ett vetenskapligt bevis
Citera
2022-05-26, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulletulle
Det gör det inte.
Fine om du äter i ugnen
Men imikron blir chakran ur balans
Mördarvågor ännu värre med g vågor
Citera
2022-05-26, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Prova att värma maten innan du äter så funkar det bättre.
Nej mat blir onyttig i mikro
Tina och ät ljummen 37°
Citera
2022-05-26, 10:54
Medlem
Tervulls avatar
Det är transfetter och mängder med tillsatser i färdigrätter. Skyhög kalorihalt i varje portion som är relativt liten. Man blir ju hungrig efter ett par timmar igen. Det är även hög mängd salt i färdigrätter vilket inte heller är nyttigt. Jag personligen förstår inte hur man kan äta detta. Man blir inte mätt och det mesta smakar skit.
Citera
2022-05-26, 10:54
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Enorma mängder betyder inte ett mål om dagen, det betyder bokstavligen extremt mycket mer än vad du äter.

Om vi nu istället tittar på fakta, statistik och studier så är det tydligt att: Matindustrin idag är den direkta orsaken av välfärdssjukdomar vi inte haft förut.
Magcancer, tarmcancer, prostata cancer, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar m.m. ALLT har ökat kraftigt.
Processad mat framförallt kött.
De senaste stuiderna inom cancerforskning har idag funnit att man haft fel. Tidigare har man trott att tumörer föredrar socker (glukos) som energikälla.
Men det har visat sig att det är kroppens egna immunförsvar som tog sockret i kampen mot cancer.
Istället har forskare kommit fram till att tumörerna älskar glutamine. Glutamine är högt i framförallt rött kött och kyckling. Så en kropp som äter mycket skräpmat är alltså en perfekt miljö för cancer.
Hajjaru?
Orkar inte gå in mer detaljerat på vad för andra faktorer som bidrar till försurningen av kroppens PH värde.
Men den kosten du beskriver gör precis det.

Så att sitta och säga att vad vi äter kombinerat med vår livsstil har 0% påverkan på vår hälsa är extremt korkat. Självklart ska du få leva ditt liv precis som du vill.
Om mat är en stor del av din njutningsfaktor så är det inget fel med det.
Men sitt inte och sprid falska narrativ om mat och hur viktigt det faktiskt är vad vi äter.

Du vet att glutamin skapas i kroppen och att brist är farligt? Ännu ett exempel på en "XXX" är superfarligt konspiration. Synd att människor inte klarar av att förstå komplexa system som t.ex. beror på två eller flera faktorer.
Citera
2022-05-26, 11:01
Medlem
Barentss avatar
Med min mage/hjärna som enda källa så är hemlagad mat bäst för kroppen (inte typ köttbullar och makaroner), därefter fryst mikrad mat, därefter äta ute-restaurang, allra sist hämtad snabbmat som pizza och burgare med cola. Jag kan ganska bra kan känna vad som är nyttigt för mig eller inte, och hjärnan stoppar mig efter en cola, en burgare, en pizza, eller en chokladkaka per vecka. Hemlagad mat kan jag äta hur mycket som helst. Fryst mat kan jag äta 5 dar i veckan. Snabbmat 1-2 gånger i veckan.

100% av de som är med i ett av mina favorit-TV-program 600 lb life äter USA-snabb-hämtmat med läsk varje dag. Ingen av dem äter fryst micro-mat.
Senast redigerad av Barents 2022-05-26 kl. 11:04.
Citera
2022-05-26, 11:02
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Nej mat blir onyttig i mikro
Tina och ät ljummen 37°
Tina i ditt kök som håller 37 grader?
Citera
2022-05-26, 11:21
Medlem