2022-05-25, 21:36
Medlem
Exakt vad är det man går miste på / vad får man i sig för onyttigheter om man äter en Findus färdigrätt kontra lagar maten själv? Förstår att kvalitén på råvaror antagligen är lägre, men vilka nackdelar för hälsa kan man konkret säga 100% finns om man äter ett par i veckan eller mer?
Senast redigerad av pekkasus 2022-05-25 kl. 22:09.
Citera
2022-05-25, 21:40
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekkasus
Exakt vad är det man går miste på / vad får man i sig för onyttigheter om man äter en Findus färdigrätt kontra lagar maten själv? Förstår att kvalitén på råvaror antagligen är lägre, men vilka nackdelar för hälsa kan man konkret säga 100% finns?
Framförallt mängden i en Findus färdigrätt är nog i underkant.
Däremot garanterat bättre än att ta en pizza till lunch
Citera
2022-05-25, 21:43
Medlem
VelvetReds avatar
Det är överdrivet mycket salt i de där har jag läst.

Levde själv på dessa till middag när jag studerade på folkhögskola en gång i tiden. Lunch och frukost fick fi serverat på skolan, och fröken latmask orkade inte ens koka makaroner till middag.
Citera
2022-05-25, 21:45
Medlem
hockexs avatar
Funderar på det själv, brukar köpa med lunchkortet ifrån jobbet så det blir "gratis" även om jag tar med mig egen matlåda så kan man ta hem den frysta. blir alltså en hel del i längden
Citera
2022-05-25, 21:45
Avslutad
Citat:
Exakt vad är det man går miste på / vad får man i sig för onyttigheter om man äter en Findus färdigrätt kontra lagar maten själv? Förstår att kvalitén på råvaror antagligen är lägre, men vilka nackdelar för hälsa kan man konkret säga 100% finns?
Det går inte att tala om onytta/nytta så här lite allmänt. Istället beror det på hur många Findus-rätter du äter i månaden.

Äter du en gång i månaden spelar den ingen roll för din livshälsa. Äter du däremot varje dag kan de bli problem. Generellt sett är det inga farliga ingredienser i Findusrätter, men det beror på vilka råvaror de har använt i sin produktion. Salt och fettmängder kan vara problematiska, men endast t om du äter mycket salt och fett i andra måltider.

Men framförallt bör man i en "farlighetsanalys" fokusera på mängden på en månad, och inte tillmäta en enskild måltid någon större hälsoeffekt.
Citera
2022-05-25, 21:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Inget speciellt dåligt egentligen, bara det att det som sägs vara "köttbit" innehåller typ 50% kött, potatisen är potatismjöl/tapetklister egentligen, såsen består av konsistensgivare och "smakförstärkare" and so on.

Ja, jag erkänner: Jag äter också "DAFGÅRDS LÖVBIT" ibland eller vad det heter. Dock försöker jag undvika "delikatessen".

Rätt kass mat, men vid absolut hunger så duger den halvhjärtat.
Citera
2022-05-25, 21:47
Medlem
Om du tänker dig att rätterna kostar 10:- att tillreda, vad tror du själv?
Citera
2022-05-25, 21:51
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Rabulata foodieaktivister, varav en del är millitanta V-ganer hävdar att fetthalten är dödande hög och att katten Finndus och Mamma Daffygård är i klass med Ilse, She-wolf of the Industry, alltså Mamma Scam att vara matfascister med ridstövlarna på i köket.

Om du äter en endaste industriell färdigrätt så ses du som SD-slem och fetto av hippa flickor och pojkar med skägg och du kommer inte få Ligga.
Citera
2022-05-25, 21:54
Medlem
Avsiktarens avatar
Är man inte särskilt bra på att laga mat kan det vara praktiskt och de är rätt goda och vällagade.
Citera
2022-05-25, 22:00
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Jag har ingen bas för detta egentligen, men jag tycker att skiten bara fungerar i nödfall, gud vet hur tillverkningen för dessa rätter ser ut, jag kan inte låta bli att tänka på en viss tråd här på Flashback och den deprimerande jävla jultalriken från Findus.
Citera
2022-05-25, 22:05
Medlem
Att tänka på är hur den frysta rätten behandlats på sin väg till kund.. Ett varningstecken är isbildning i förpackningen. Tror många butiker kan låta fruset livsmedel kan stå länge ouppackat.. När dom fått leveranser.
Citera
2022-05-25, 22:07
Medlem
Min viktuppgång tror jag beror mycket på de där skräpprodukterna. Nu håller jag på att gå ner men inte kul att bli bukfet o få celluliter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in