• 1
  • 2
2022-05-25, 13:04
Medlem
Jag kan fruktansvärt lite om detta ämne och därför vänder jag mig till er.

Jag har en nära vän som har lånat ut en summa pengar till en person pga. personen hade det svårt ekonomiskt och har barn.

De har träffats, skrivit kontrakt och kommit överens om en återbetalningsplan.

Så klart var den personen aldrig intresserad av att betala tillbaka. När tiden för återbetalning gick ut och min vän försökte kontakta lånetagaren, blev min vän blockerad och ignorerad.

Detta ledde vidare till att min vän fick tipset att kontakta Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden. Krf ville så klart ha en handläggningsavgift som de fick.

Krf ringer/skickar brev och besöker personens folkbokförningsadress under 3 veckor utan resultat.

Nu önskar Krf att min vän fortsätter att försöka kontakta henne på egen hand annars går ärendet ut.

Är det verkligen så här det fungerar i Sverige? Låna pengar, betala ej tillbaka och sedan inte svara på telefonen när krf ringer så är det lugnt? Vad kan min vän göra nu? Sitta utanför personens lägenhet?
Det finns ingen känd arbetsplats. Krf ska också ha meddelat att det finns 11 liknande ärenden mot personen?
Ska man kontakta socialen då personen har ett barn?

Om jag har förstått det rätt så hänvisar polisen till krf när det gäller såna här saker. Men är detta en väg man kan gå? Vad kan man göra isåfall?

Uppskattar svar och svarar gärna på frågor.

Jag inser att ämnet är lite spretigt men jag hoppas det var rätt att posta i privatekonomi.
Citera
2022-05-25, 13:12
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horvaa

Jag har en nära vän som har lånat ut en summa pengar till en person pga. personen hade det svårt ekonomiskt och har barn.

Så klart var den personen aldrig intresserad av att betala tillbaka. När tiden för återbetalning gick ut och min vän försökte kontakta lånetagaren, blev min vän blockerad och ignorerad.

Detta ledde vidare till att min vän fick tipset att kontakta Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden. Krf ville så klart ha en handläggningsavgift som de fick.

Krf ringer/skickar brev och besöker personens folkbokförningsadress under 3 veckor utan resultat.

Nu önskar Krf att min vän fortsätter att försöka kontakta henne på egen hand annars går ärendet ut.

Är det verkligen så här det fungerar i Sverige? Låna pengar, betala ej tillbaka och sedan inte svara på telefonen när krf ringer så är det lugnt? Vad kan min vän göra nu? Sitta utanför personens lägenhet?
Det finns ingen känd arbetsplats. Krf ska också ha meddelat att det finns 11 liknande ärenden mot personen?

Om jag har förstått det rätt så hänvisar polisen till krf när det gäller såna här saker. Men är detta en väg man kan gå? Vad kan man göra isåfall?

Jag inser att ämnet är lite spretigt men jag hoppas det var rätt att posta i privatekonomi.

Inte för att jag vet hur det fungerar så borde väl inte skriva men en sak är säker - jag har svårt att tro att detta prioriteras någonstans. Sedan reagerar jag på det du skriver

"Så klart var den personen aldrig intresserad av att betala tillbaka"

Låter som att ni mycket väl kände till, eller i vart fall misstänkte att förutsättningarna inte var så goda? Det spelar iofs ingen roll nu. Läget är som det är. Knepigt.
Senast redigerad av madnesstookthem 2022-05-25 kl. 13:16.
Citera
2022-05-25, 13:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Inge stämningsansökan -> tingsrätten kungörelsedelger -> tredskodom. Sen är skulden fastställd.
Citera
2022-05-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Inte för att jag vet hur det fungerar så borde väl inte skriva men en sak är säker - jag har svårt att tro att detta prioriteras någonstans. Sedan reagerar jag på det du skriver

"Så klart var den personen aldrig intresserad av att betala tillbaka"

Låter som att ni mycket väl kände till, eller i vart fall misstänkte att förutsättningarna inte var så goda? Det spelar iofs ingen roll nu. Läget är som det är. Knepigt.

Vad kan jag säga? Min vän är godtrogen och personen som lurades använde sina barn för att få sympatiska poäng.
Citera
2022-05-25, 13:43
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Vad kan jag säga? Min vän är godtrogen och personen som lurades använde sina barn för att få sympatiska poäng.
Personer som håller på med någon form av lurendrejeri kommer oftast använda alla möjliga form av medel för att man ska tro på det de säger.
Citera
2022-05-25, 14:13
Hur mycket pengar handlar det om?
Citera
2022-05-25, 14:29
Medlem
Odovacers avatar
Som jag svarar i alla trådar om sådana här små vardagsjuridiska frågor:
Bege dig till närmaste större bibliotek. Många av dem har en advokat som kommer dit med jämna mellanrum som man kan prata mad 15 minuter gratis. Man måste boka tid för sitt advokatbesök så ingen ide bara dra dit när advokaten ska vara där. Prata med dem i disken. Ta sedan med dig alla papper och grejer som har relevans i ärendet.
Citera
2022-05-25, 14:35
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Säg åt din vän att släppa allt och se det som lärpenningar. Hon eller han kommer aldrig få tillbaka ett öre. Det kommer givetvis svida att någon kan lura till sig pengar på det sättet, men ibland är det enda rätta att bara gå vidare i livet.
Citera
2022-05-25, 14:49
Medlem
Barentss avatar
Det är inte särskilt avancerat. Det är inte en polisiär fråga så skippa dem. Skippa kronofogden, om han ghostar dem så går de inte vidare. Betala för ett småmål på tingsrätten där du med låneavtalet visar att han är ansvarig för skulden. Han kommer att dyka upp när domstolen kallar, om avtalet är korrekt formulerat så vinner du på 5 minuter. Därefter kronofogden, som till slut tar hans bostad eller bil om han inte betalar. Kan dock ta 6-12 månader så jag hoppas du inte behöver pengarna på länge.

Om han inte har ett öre att mäta ut så gäller kronofogdens beslut i princip för evigt, med hög ränta. Själv klämde jag en smitande hyresgäst på hans hyra 100.000 kr tio år senare, han måste blivit överraskad när han konto tömdes.
Senast redigerad av Barents 2022-05-25 kl. 14:52.
Citera
2022-05-25, 15:14
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Är det verkligen så här det fungerar i Sverige? Låna pengar, betala ej tillbaka och sedan inte svara på telefonen när krf ringer så är det lugnt?

Svar ja, vi har inga rättigheter i sverige, kriminella kan mer eller mindre göra allt förutom mord och ingen myndighet av våra 400+ kommer "enforce" lagen, lagar applicerar inte längre här då staten totalt tappat våldsmonopolet och verkar inte orka bry sig länge.

Polisanmälan > nedlagt pga inga bevis inom 3 månader även fast ni skrivit kontrakt, mark my words.
Citera
2022-05-25, 15:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Svar ja, vi har inga rättigheter i sverige, kriminella kan mer eller mindre göra allt förutom mord och ingen myndighet av våra 400+ kommer "enforce" lagen, lagar applicerar inte längre här då staten totalt tappat våldsmonopolet och verkar inte orka bry sig länge.

Polisanmälan > nedlagt pga inga bevis inom 3 månader även fast ni skrivit kontrakt, mark my words.

"Polisanmälan > nedlagt pga inga bevis inom 3 månader även fast ni skrivit kontrakt"

Vad finns det att polisanmäla, hur lyder brottsrubriceringen?
Citera
2022-05-25, 15:25
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Polisanmälan > nedlagt pga inga bevis inom 3 månader även fast ni skrivit kontrakt"

Vad finns det att polisanmäla, hur lyder brottsrubriceringen?

Bedrägeri?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in