2022-05-25, 15:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Bedrägeri?

Vad grundar du detta på?

Hur skall åklagaren kunna bevisa det?
Citera
2022-05-25, 15:27
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad grundar du detta på?

Ingenting?
Citera
2022-05-25, 15:31
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur skall åklagaren kunna bevisa det?
Att 11 personer tidigare blivit utsatta tyder på systematik. Att ignorera och blockera tyder på uppsåt att frångå ansvar.
Citera
2022-05-25, 15:32
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Tjock-Steffe och Uppsalamaffian lyckades ju driva in skulder åt folk när KFM misslyckades. Något åt det hållet och då finns det också möjlighet att hämnas blåsningen eller gå till tingsrätten och få skulden fastställd som någon skrev tidigare i tråden.
Citera
2022-05-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horvaa
Jag kan fruktansvärt lite om detta ämne och därför vänder jag mig till er.

Jag har en nära vän som har lånat ut en summa pengar till en person pga. personen hade det svårt ekonomiskt och har barn.

De har träffats, skrivit kontrakt och kommit överens om en återbetalningsplan.

Så klart var den personen aldrig intresserad av att betala tillbaka. När tiden för återbetalning gick ut och min vän försökte kontakta lånetagaren, blev min vän blockerad och ignorerad.

Detta ledde vidare till att min vän fick tipset att kontakta Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden. Krf ville så klart ha en handläggningsavgift som de fick.

Krf ringer/skickar brev och besöker personens folkbokförningsadress under 3 veckor utan resultat.

Nu önskar Krf att min vän fortsätter att försöka kontakta henne på egen hand annars går ärendet ut.

Är det verkligen så här det fungerar i Sverige? Låna pengar, betala ej tillbaka och sedan inte svara på telefonen när krf ringer så är det lugnt? Vad kan min vän göra nu? Sitta utanför personens lägenhet?
Det finns ingen känd arbetsplats. Krf ska också ha meddelat att det finns 11 liknande ärenden mot personen?
Ska man kontakta socialen då personen har ett barn?

Om jag har förstått det rätt så hänvisar polisen till krf när det gäller såna här saker. Men är detta en väg man kan gå? Vad kan man göra isåfall?

Uppskattar svar och svarar gärna på frågor.

Jag inser att ämnet är lite spretigt men jag hoppas det var rätt att posta i privatekonomi.

Det har bara gått tre veckor, ta det lugnt. Kronofogden gör vad de kan för att delge personen. Om han inte skriver under papper så skickar man till sist en delgivningsman som försöker få honom delgiven.

Funkar inte det så får din vän stämma i tingsrätten och därefter kan tingsrätten kungörelsedelge stämningen, som någon skrev innan.

Kostnader för ansökningsavgift till kronofogden och tingsrätten kan din vän kräva gäldenären på.

Din vän kommer alltså utan problem få till en s.k. exekutionstitel som kan användas för utmätning till betalning av skulden, även om det kan tid.

Finns det inga tillgångar att utmäta så får din vän helt enkelt skylla sig själv som lånar ut pengar till någon som inte kan göra rätt för sig.

Lånar man ut pengar till någon är det annars standard att kontrollera om personen är kreditvärdig eller inte.
Senast redigerad av Twert 2022-05-25 kl. 15:46.
Citera
2022-05-25, 15:51
Medlem
p1lzk3rns avatar
Medlåntagare eller borgenär? Det ser olika ut beroende på vad man står som.

Mvh en som står som medlåntagare åt en vän som hade det knepigt.
Citera
2022-05-25, 15:54
Medlem
om det är en stor summa så sälj skulden till något gäng som sysslar med indrivning.

Är det under 10000 så glöm och gå vidare.
Citera
2022-05-25, 16:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p1lzk3rn
Medlåntagare eller borgenär? Det ser olika ut beroende på vad man står som.

Mvh en som står som medlåntagare åt en vän som hade det knepigt.

Ja det ser olika ut, eftersom borgenär är lika med fordringsägare, den som skall ha betalt, tex banken.
Citera
2022-05-25, 17:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horvaa
Vad kan jag säga? Min vän är godtrogen och personen som lurades använde sina barn för att få sympatiska poäng.

Det är det här som är problemet att vissa personer ska vara så jävla godtrogna och tro gott om alla. Det här hade man kunnat räknat ut med arslet innan att personen inte skulle betala tillbaka då hon redan hade problem med med ekonomin. Att skriva papper är inte värt ett skit om personen vägrar betala tillbaka. Självklart bättre än inget papper alls men det är så hör det blir när folk är godtrogna.
Citera
2022-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Inge stämningsansökan -> tingsrätten kungörelsedelger -> tredskodom. Sen är skulden fastställd.

Personen hade ju redan 11 ärenden hos KFM så det kommer ju bli svårt att få pengar trots fastställd skuld.
Citera
2022-05-25, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Inte för att jag vet hur det fungerar så borde väl inte skriva men en sak är säker - jag har svårt att tro att detta prioriteras någonstans. Sedan reagerar jag på det du skriver

"Så klart var den personen aldrig intresserad av att betala tillbaka"

Låter som att ni mycket väl kände till, eller i vart fall misstänkte att förutsättningarna inte var så goda? Det spelar iofs ingen roll nu. Läget är som det är. Knepigt.

Kronofogden prioriterar inte olika ärenden gentemot varandra, de hanteras i tur och ordning.
Första felet är givetvis att utlåning skett utan att kontrollera om låntagaren var kreditvärdig. Det är dock historia nu.
Citera
2022-05-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Inge stämningsansökan -> tingsrätten kungörelsedelger -> tredskodom. Sen är skulden fastställd.
Vad är nyttan med en exekutionstitel om gäldenären är på obestånd? Det som händer är enbart att diverse kostnader uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in