Citat:
Ursprungligen postat av
raptenen
Jodå, att det finns andra metoder än rökning känner jag till. Men tvivlar på ifall cb enbart är nyttigt för hälsan. Att det inte är skadligt för din fysiska hälsa köper jag, men "enbart nyttigt enligt all vetenskap" vette tusan. Däremot skall man inte sticka under stolen med att livsstilen som ofta följer ett mer eller mindre tyngre bruk av cannabis kan vara skadligt för hälsan. Finns givetvis andra risker som självisolering, ångest och depression. Här kan man ha en intressant diskussion om orsak kontra samband.
Det är viktigt att vara transparent gällande alla sidor av den mångfacettade frågan cannabis. Samma gäller även missbruk. Detta eftersom att missbruk är, enligt min uppfattning, en sjukdom. Vad du missbrukar är inte så relevant enligt mig i sammanhanget. Gör skillnad för individen som missbrukar givetvis, men alla lider av samma sjukdom, vare sig det är gräs, heroin, sprit eller spel. Det är därför legalisering är viktigt. Ett prima exempel är en arbetsplats jag tidigare jobbade på som erbjöd hjälp och ledigt om du hade problem med spriten. Föreställ dig samma attityd gentemot alla missbruk, vare sig socialt, juridiskt och inom karriärslivet. Många tragiska livsöden hade kunnats förhindrats.
Att konsumera hampa, alltså med mycket låg mängd THC i (under 1%) och inte via rökning är enbart nyttigt, enligt all vetenskap. Däremot så har THC ibland psykiska skadeverkningar, speciellt vid överkonsumtion, användning i ung ålder, om man har vissa diagnoser.
Dock så är det annorlunda när man konsumerar THC ihop med mer CBD då CBD tar bort de mesta utav bieffekterna, därav man brukar ha CBD i medicin med THC i. CBD anses t.o.m. bra och har fördelar för psyket, det är THC som kan orsaka instabilitet, och CBD är dess motpol. Det gräset som säljs idag har ofta hög mängd THC och för låg mängd CBD, hade det varit lagligt så skulle alla kunnat välja mängden CBD de vill ha i. Vissa kan inte ens bruka gräs utan att ha CBD i.
Koffein är också skadligt på vissa sätt, det betyder inte att det borde vara olagligt. Cigaretter tycker jag man kan förbjuda och hänvisa till nyttigare tobaksalternativ då det finns sjukt många sådana så jag förstår inte dessa som röker tobak idag. Man kan dessutom vaporisera tobak, så får man alla de ämnen som finns i tobak och inte bara nikotin. De kan sälja tobak och sälja till vaporisers men skippa att sälja cancerpinnarna, att de är så lättillgängliga leder till att allt fler unga börjar röka vilket är hemskt då de är ofta naiva och dumma för att förstå det stora sambandet mellan cancer och rökning.
Biverkningar är givetvis individuella, största majoriteten får dessa biverkningar: blir hungrig/får sötsug, lite mer tröttare(beroende på sort). Vid tyngre missbruk så kan det ha lite tråkigare biverkningar såsom ångest, men många botar också sin ångest med CB, det finns många olika sorter och detta är en viktig anledning till att legalisera, så konsumenten får rätt sort. Hade alla de som haft t.ex. ångestsymptom eller de med anlag för scitzofreni fått sorter som innehåller högre mängd CBD så skulle många utav dom inte fått några biverkningar direkt.
Ja, det krävs en helvändning i allas attityd gentemot de som brukar droger. Det är inget annat än att välja något annat, ibland nyttigare alternativ till alkohol på helgen.
Varför ska man klassa folk för missbrukare bara för cb sitter i flera veckor i urinet? 99% är brukare och inte missbrukare. De som röker extemt ofta har det som en livsstil och hade använt något annat om inte cb fanns, dessa representerar inte vanliga cbanvändare som inte överdriver med konsumtionen. Det finns de med anlag för missbruk, det verkar genetiskt och då är risken också större för att börja använda det för ofta. Men den största orsaken till att man använder droger i större utsträckning är psykisk ohälsa, missbruket är enbart ett symptom på det. Extremt få missbrukare har ingen diagnoser eller mår bra i grund och botten.
Tycker alla som dricker alkohol ibland, även en öl, och ser ner på cb eller är emot det är stora hycklare som verkar inte alls vara pålästa.
Ingen tvingar folk till att röka cb eller ta något, men om de vill det så ska de lov att göra så. Vi borde se till att de får drogen på ett säkert sätt så ingen skadas. Annars så tvingas konsumenten till att bidra kriminella med pengar och utsätts för risker när han handlar eller brukar den köpta produkten. Det finns ingen åldersgräns vilket gör att allt fler unga hamnar i missbruk, något legaliseringen hade minskat en hel del.
Alla minns att det var svårare att skaffa sprit innan man blev vuxen än narkotika..
Deras nollvision är ett vansinne och går emot alla de mänskliga rättigheterna. Hoppas att alla politiska partier ändrar sig i denna frågan. Jag trodde att politiska partier skulle vilja invånarna väl, det verkar dom absolut inte göra i denna frågan. Bortsett från V och MED då.