2022-05-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Det är lugnt.. banken har räknat att du ska klara 7% i ränta och där är vi inte ännu..
sant
Citera
2022-05-23, 18:52
Medlem
Bennermanns avatar
Grattis till bra köp! Det har väl gått upp ca 20% sedan dess?

I juni beräknas Riksbanken höja räntan igen. Kan bli 0,50% eller 0,25%. Räntehöjningar härifrån ”drabbar”främst rörligt boränta då räntan på bindningstider följer marknadens förväntningar och redan tagit höjd för kommande höjningar.

Totalt kommer Riksbanken förmodligen höja till högst 1,75-2% tills det inte blir mer räntehöjningar.

Det betyder en rörlig boränta på mellan 3,5-4% under nästa år, innan rabatt!

Jag vill poäntera att det är OERHÖRT lätt att få höga rabatter på rörligt idag. 1% i rabatt är normalt. Jag skulle därför ta merparten lån till rörlig ränta och sen binda en mindre del som ”försäkring”, kanske 1/3 del beroende på hur din ekonomi ser ut.

Styrräntan kommer inte kunna höjas så mycket då tillväxten kommer drabbas och därmed stigande arbetslöshet, vilket är värre för ekonomin och Riksbanken kommer då välja mellan en förhöjd inflation och massarbetslöshet. De kommer väljer de tidigare.

Jag skulle ta det lungt. Snart är bopriserna i stigande trend igen. Speciellt i områden utan adidasriddare.

Insatskostnader för nyproduktion är på all time high och kommer inte gå ned i närtid. Snart kommer nyheterna om minskat nybyggande i hela landet. Samtidigt flyger sossarna in 100 tusen afrikaner varje år. För att inte nämna Ukrainare som kommer i tiotusental.

Använd inte onödiga mellanhänder som Compriser. Ta lånelöfte från några olika banker och jämför bästa räntan.
Senast redigerad av Bennermann 2022-05-23 kl. 18:54.
Citera
2022-05-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Det är lugnt.. banken har räknat att du ska klara 7% i ränta och där är vi inte ännu..

Har du även räknat med dubbla elpriset och skyhöga mat och bränslepriser i det?
Klarar ni av att någon av er blir arbetslös eller sjuk?
Citera
2022-05-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Inflationen kommer snarare gå upp och nå kritiska nivåer i slutet på året beroende på hur kriget ter sig.

Banken har redan kalkylerat med höjda räntor i hans erbjudande. Dessutom har de lagt på ett risktillägg. Om man inte band innan räntehöjningarna är det ingen idé att göra det nu.
Citera
2022-05-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hej.

Har ett litet dilemma gällande bolån.

På fredag får jag ett lån på 2.5m utbetalat för en nyproduktion. Denna lgh köpte ja innan pandemin så hade knappast kunnat förutse detta kring räntorna.

Räntan jag blivit erbjuden på SBAB (3 årig bunden) är på 3.2% (sjukt).

Jag undrar om ni tror str det finns en ynka chans att förhandla till sig en bättre ränta och hur jag bör gå tillväga.

1) När är nästa räntehöjning planerad av RB?
2) Eftersom det är nyproduktion finns valet att köra amorteringsfritt (vilket jag kommer göra), kan jag behålla detta ifall ja skulle byta bank för bolånet?
3) Är lendo/compricer etc ett bra sätt att förhandla ner boräntan och kan jag redan från och med att lånet är utbetalt (dvs fredag) börja förhandla ner bolånet?

Behöver alla råd och tips ni har.
Tack

Du behöver agera snabbt!

1. Byt till rörlig ränta
2. Genomför köpet så allt är klart
3. Nu har du tid att jämföra alla du orkar för att få en lägre ränta

Om du missar att ändra till rörlig ränta är du körd.

Lycka till
Citera
2022-05-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du måste kolla hur stora lån bostadsrättsföreningen har! Nya föreningar med nybyggda hus har ofta stora lån! Går föreningens räntor upp några procent så drar månadsavgiften iväg! Råder ingen att köpa nyproducerat nu!

Det vanligaste jag sett är att ny föreningar har sina lån bundna på 3/5/10år så blir rätt lång tid innan första delen ska förhandlas om.
Citera
2022-05-23, 20:36
Medlem
tjallepetters avatar
Blir väl o försöka lösa det här med sambon i dagarna.
Hon verkar vara rätt så lugn men det är inte jag
Citera
2022-05-23, 20:59
Medlem
Citat:
Hej.

På fredag får jag ett lån på 2.5m utbetalat för en nyproduktion. Denna lgh köpte ja innan pandemin så hade knappast kunnat förutse detta kring räntorna.

Jag undrar om ni tror str det finns en ynka chans att förhandla till sig en bättre ränta och hur jag bör gå tillväga.

2) Eftersom det är nyproduktion finns valet att köra amorteringsfritt (vilket jag kommer göra), kan jag behålla detta ifall ja skulle byta bank för bolånet?
3) Är lendo/compricer etc ett bra sätt att förhandla ner boräntan och kan jag redan från och med att lånet är utbetalt (dvs fredag) börja förhandla ner bolånet?

Tack

Hej!

1. Juni

2. Det beror på banken du flyttar lånet till, olika banker har olika krav. Man får helt enkelt höra sig för hos de banker man är intresserad av. Belåningsgrad kan ofta spela in när det gäller amorteringsfrihet för nyprod, tex under 70%. Brukar ofta finnas info om detta på bankernas hemsidor.

3. Jag skulle rekommendera att du kontaktar olika banker för att se vad de kan erbjuda dig för ränta. Du kan börja se dig om redan nu tänker jag men tillträdet lär du ju ta med den bank som redan beviljat bolånen. Du bör ju fått skuldebrev som ska signeras i god tid innan tillträdet? På skuldebreven framgår vilken bindningstid lånet utbetalas med och har du signerat skuldebrev med upplägget bunden ränta bör du kontakta banken snarast och be om nya skuldebrev med upplägget rörlig ränta om du funderar på att se dig för hos andra banker.

Fråga: Har banken rekommenderat dig att ha hela lånet bundet på tre år? Bättre att sprida riskerna lite och dela upp lånet i exempelvis tre delar och ha en del rörligt och två delar på olika bindningstider. Funderar du på att byta bank är det rörligt som gäller på hela summan bolån så du slipper betala ränteskillnadsersättning till banken då du behöver lösa lånen i förtid för att kunna flytta dom till en annan bank.
Citera
2022-05-23, 21:04
Medlem
Citat:
Hej.

Tack

1) i juni är nästa höjning och troligtvis varje kvartal till nästa år samma tidpunkt. Jag räknar med att styrräntan ligger runt 1,25 till 1,5% nästa år. Boräntan ligga på runt 2,5 till 3%.

2) rekommenderar att man amortera sitt lån.

3) nej ring till varje bank och förhandla nu. Är du med i någon fack förening? De har oftast erbjudande till sina medlemmar.

Sedan behöver du inte vara nervös. Det kommer vara några tusenlappar mer per månad än beräknat men sånt är livet. Bara du och din sambo jobbar och lån på 2.5 mille till sammans är inte mycket.
Senast redigerad av pokpokpokpok 2022-05-23 kl. 21:08.
Citera
2022-05-23, 21:07
Medlem
igl0s avatar
Citat:
Hej.

Tack
du kommer inte få köra amorteringsfritt av sbab
Citera
2022-05-23, 21:15
Medlem
Jag tror du först måste ha lånet på lägenheten på annan bank och sedan flytta det till vissa billigare långivare som hittas via Compricer, tex Stabelo.

Jag har i stort sett alltid haft rörligt, ibland 50 procent rörligt / 50 procent bundet i tre år.
Nu i höstas band jag ett år på 1,15. Det kommer bli ett stort glapp när det löper ut mot vad räntan kommer stå i höst. Då ska jag försöka deala med stabelo.

Jag hoppas också på att räntorna inte kommer vara 4 procent under många år.
Inflationen beror främst på externa faktorer, inte inhemsk ökad köpbeteende. Så när nu mat och annat fortsätter stiga, räntan höjs och börsen sjunker bör svenskarna börja spara.
Företag med stora lager kommer få börja rea snart. Då borde inflationen dämpas
Citera
2022-05-23, 21:39
Medlem
s44ms avatar
Borde inte alla galna ammorteringskrav försvinna nu när räntorna hamnar på normala nivåer och pris rally är över??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in