• 5
  • 6
2022-05-24, 20:51
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Inflationen kommer snarare gå upp och nå kritiska nivåer i slutet på året beroende på hur kriget ter sig.
Inflationen har noll och ingenting att göra med kriget. Det är bara vad MSM försöker tuta i dig.

Inflationen beror bara på pengatryckande(USA främst). Samt flera år av nollränta, vilket stimulerar ännu mer pengatryckande pga "billiga" lån.
Citera
2022-11-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Grattis till bra köp! Det har väl gått upp ca 20% sedan dess?

I juni beräknas Riksbanken höja räntan igen. Kan bli 0,50% eller 0,25%. Räntehöjningar härifrån ”drabbar”främst rörligt boränta då räntan på bindningstider följer marknadens förväntningar och redan tagit höjd för kommande höjningar.

Totalt kommer Riksbanken förmodligen höja till högst 1,75-2% tills det inte blir mer räntehöjningar.

Det betyder en rörlig boränta på mellan 3,5-4% under nästa år, innan rabatt!

Jag vill poäntera att det är OERHÖRT lätt att få höga rabatter på rörligt idag. 1% i rabatt är normalt. Jag skulle därför ta merparten lån till rörlig ränta och sen binda en mindre del som ”försäkring”, kanske 1/3 del beroende på hur din ekonomi ser ut.

Styrräntan kommer inte kunna höjas så mycket då tillväxten kommer drabbas och därmed stigande arbetslöshet, vilket är värre för ekonomin och Riksbanken kommer då välja mellan en förhöjd inflation och massarbetslöshet. De kommer väljer de tidigare.

Jag skulle ta det lungt. Snart är bopriserna i stigande trend igen. Speciellt i områden utan adidasriddare.

Insatskostnader för nyproduktion är på all time high och kommer inte gå ned i närtid. Snart kommer nyheterna om minskat nybyggande i hela landet. Samtidigt flyger sossarna in 100 tusen afrikaner varje år. För att inte nämna Ukrainare som kommer i tiotusental.

Använd inte onödiga mellanhänder som Compriser. Ta lånelöfte från några olika banker och jämför bästa räntan.

Nja du var nog lite försiktig med vart du tror räntehöjningarna landar..

Är du mkt förvånad ?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in