• 1
  • 2
2022-05-23, 16:09
Medlem
tjallepetters avatar
Hej.

Har ett litet dilemma gällande bolån.

På fredag får jag ett lån på 2.5m utbetalat för en nyproduktion. Denna lgh köpte ja innan pandemin så hade knappast kunnat förutse detta kring räntorna.

Räntan jag blivit erbjuden på SBAB (3 årig bunden) är på 3.2% (sjukt).

Jag undrar om ni tror str det finns en ynka chans att förhandla till sig en bättre ränta och hur jag bör gå tillväga.

1) När är nästa räntehöjning planerad av RB?
2) Eftersom det är nyproduktion finns valet att köra amorteringsfritt (vilket jag kommer göra), kan jag behålla detta ifall ja skulle byta bank för bolånet?
3) Är lendo/compricer etc ett bra sätt att förhandla ner boräntan och kan jag redan från och med att lånet är utbetalt (dvs fredag) börja förhandla ner bolånet?

Behöver alla råd och tips ni har.
Tack
Citera
2022-05-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hej.

På fredag får jag ett lån på 2.5m utbetalat för en nyproduktion. Denna lgh köpte ja innan pandemin så hade knappast kunnat förutse detta kring räntorna.

Jag undrar om ni tror str det finns en ynka chans att förhandla till sig en bättre ränta och hur jag bör gå tillväga.

2) Eftersom det är nyproduktion finns valet att köra amorteringsfritt (vilket jag kommer göra), kan jag behålla detta ifall ja skulle byta bank för bolånet?
3) Är lendo/compricer etc ett bra sätt att förhandla ner boräntan och kan jag redan från och med att lånet är utbetalt (dvs fredag) börja förhandla ner bolånet?

Tack

Nästa inplanerade höjning är i juni.
Citera
2022-05-23, 16:14
Medlem
Glöm det. Först har man skyhöga mariginaler sedan tidigare med extrema mängder pengar hedgade på nollränta, och nu har man tutat i folk att räntorna ska upp upp upp. Då lägger man ganska lätt på lite extra allt på det. Andra banker tycker också att det smakar gott och kastar lätt upp några punkter utan att bry sig. Kunderna är tröga. Det som borde vara 2-3% kommer vara 3,5-5% och banken kan skratta hela vägen till banken. LURAD.
Citera
2022-05-23, 16:17
Medlem
Det är lugnt.. banken har räknat att du ska klara 7% i ränta och där är vi inte ännu..
Citera
2022-05-23, 16:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej.

Tack

Du måste kolla hur stora lån bostadsrättsföreningen har! Nya föreningar med nybyggda hus har ofta stora lån! Går föreningens räntor upp några procent så drar månadsavgiften iväg! Råder ingen att köpa nyproducerat nu!
Citera
2022-05-23, 16:35
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Hej.

Tack

Jag är i mer eller mindre exakt samma situation (nyproduktion och lån). Min plan är att ha en flexibel ränta, acceptera lite högre kostnader 1-2 år och invänta recessionen (då räntorna går ner igen). Förhandlingsmarginalen är nog låg.
Citera
2022-05-23, 16:50
Medlem
TrueCs avatar
vart samma för mig, band på 2.50

men det är egentligen inte högt, vi ska ligga runt 4-5 i en normal värld. Så bind och gråt inte över spilld mjölk du ändå aldrig hade.
Citera
2022-05-23, 16:55
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
vart samma för mig, band på 2.50

men det är egentligen inte högt, vi ska ligga runt 4-5 i en normal värld. Så bind och gråt inte över spilld mjölk du ändå aldrig hade.

På hur många år om jag får fråga? Vilken bank?
Citera
2022-05-23, 17:38
Tror det är försent binda på längre tid. Bättre köra på 3 månaders kolla vad du klarar och därefter förhandla räntor med banker. Binder du på 1-2 år riskerar du komma in på en räntechock. Möjligen köra 3 månaders på 50-60% av lånebeloppet och binda resten på 5 år.
Svårt se att bundna räntor i nuläget slår rörligt. Men om du ska binda, bind med minst 2 år uppdelat 3 o 5 år brukar vara vanligt. Men rörligt bör vara bäst nu. Det är för dyrt binda på mer än 1 år.
Citera
2022-05-23, 17:40
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Jag är i mer eller mindre exakt samma situation (nyproduktion och lån). Min plan är att ha en flexibel ränta, acceptera lite högre kostnader 1-2 år och invänta recessionen (då räntorna går ner igen). Förhandlingsmarginalen är nog låg.

Rätt, klarna sparkar folk nu och hört om anställningsstopp på flera ställen. Inflationen lär gå ner en del inom några månader.
Citera
2022-05-23, 17:51
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Rätt, klarna sparkar folk nu och hört om anställningsstopp på flera ställen. Inflationen lär gå ner en del inom några månader.

Inflationen kommer snarare gå upp och nå kritiska nivåer i slutet på året beroende på hur kriget ter sig.
Citera
2022-05-23, 17:51
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
På hur många år om jag får fråga? Vilken bank?

Tre år, LF
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in