Citat:
Ursprungligen postat av
Zuppen
Min far har aldrig haft kontakt med sin far i sitt liv. Min farfar har i sin tur barn med en annan kvinna. När farfar går bort - kommer min far att bli informerad om detta?
Farfar bor i Sverige och äger en del tillgångar. Jag tvivlar på att någon som står farfar nära kommer självmant ta i kontakt med min far vid ett dödsfall.
Kan man vara säker på att man kommer bli kontaktad av någon den dagen de sker eller måste man självmant hålla sig uppdaterad?
Ja, alla som är dödsbodelägare skall kontaktas. Efterlevande make, maka eller sambo, legala arvingar (t.ex. barn) och universella testamentstagare är dödsbodelägare.
Dessutom förväntas dödbodelägare hantera kvarlåtenskapen, göra bouppteckning, betala dödsboets räkningar om det finns tillgångar, sköta försäljning av fastigheter och lösöre, och även göra deklarationen året efter.
Och slutligen skifta ut pengar och egendom enligt testamente, lag, eller samförstånd.
En hel del jobb, som man formellt inte kan avsäga sig.
Bröstarvingar (barn och barnbarn) har alltid rätt till laglotten och laglotten kan inte testamenteras bort. Det är därmed omöjligt att göra ett barn arvlöst eftersom de alltid har rätt till laglott