2022-05-23, 10:50
Medlem
Dieseltratts avatar
Om din farfar har en fru som inte är din mormor finns det andra problem. Då står den kvinnan att ärva först, innan något barn, om din far inte kräver sin laglott omedelbart när gubben dör. Han kan visserligen låta kvinnan ärva allt och sedan i sin tur ärva henne, men det finns inga garantier för att man får ut ett piss då. Hon kan lika väl ha spenderat vartenda öre.
Citera
2022-05-23, 11:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Om din farfar har en fru som inte är din mormor finns det andra problem. Då står den kvinnan att ärva först, innan något barn, om din far inte kräver sin laglott omedelbart när gubben dör. Han kan visserligen låta kvinnan ärva allt och sedan i sin tur ärva henne, men det finns inga garantier för att man får ut ett piss då. Hon kan lika väl ha spenderat vartenda öre.
Nej, särkullsbarn ärver direkt vid dödsfallet -- gemensamma barn får vänta tills båda är borta.

En ny fru får inte ärva särkullbarnens arvslott, inte ens om det finns testamente som påstår det.
Citera
2022-05-23, 11:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Om ingen myndighet meddelar min far finner jag de inte troligt alls att de självmant kommer ta kontakt. Lär bli mycket besvärligt om man skulle upptäcka det kanske tre år efter hans död.

Skevt om man ska behöva kika ratsit 2ggr året i kanske 15 år framöver.
Den som gör och lämnar in bouppteckningen är lagligt skyldig att både informera och att inhämta namnteckning/godkännande från samtliga dödsbodelägare - vilket din far i egenskap av barn är.
Jag har dock själv råkat ut för att det fuskats och så inte skett, och har det gått för lång tid när man upptäcker det så kan det vara svårt att få rättelse.
Citera
2022-05-23, 11:59
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, särkullsbarn ärver direkt vid dödsfallet -- gemensamma barn får vänta tills båda är borta.

En ny fru får inte ärva särkullbarnens arvslott, inte ens om det finns testamente som påstår det.
Bröstarvingar kan frivilligt låta vänta på sitt arv dock. Men det stämmer att man alltid har rätt att kräva sin lott direkt, uttryckte mig dåligt.
Citera
2022-05-23, 12:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Bröstarvingar kan frivilligt låta vänta på sitt arv dock. Men det stämmer att man alltid har rätt att kräva sin lott direkt, uttryckte mig dåligt.
Ja precis. Väljer de att vänta så bör de dock se till att få skriftligt på rätten att ärva senare.
Citera
2022-05-23, 12:13
Medlem
Beirut444s avatar
Bouppteckning ska ske inom 4 månader efter dödsfallet!
Citera
2022-05-23, 16:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Man kan bara kräva sin laglott direkt om man är särkullsbarn. Bröstarvingar som är gemensamma barn kan inte kräva att få sin laglott direkt, och får snällt vänta tills båda föräldrarna avlidit om testamentet säger det.
Citera
2022-05-23, 16:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Om ingen myndighet meddelar min far finner jag de inte troligt alls att de självmant kommer ta kontakt. Lär bli mycket besvärligt om man skulle upptäcka det kanske tre år efter hans död.

Skevt om man ska behöva kika ratsit 2ggr året i kanske 15 år framöver.
Bookmarka hans sida på någon site som t.ex. Ratsit eller MrKoll, och kolla ett par gånger om året. Tar fem sekunder varje gång. Lägg automatiska påminnelser i din kalender som säger till med sex månaders mellanrum. Klart!

Visst, skevt som du säger, men sånt är livet ibland. Tyvärr kräver det ibland lite ansträngning och/eller omkostnader för att hävda sin rätt, så tänk såhär: att behöva lägga ner fem sekunder ett par gånger om året är en förhållandevis mild ansträngning.
Citera
2022-05-23, 16:25
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Man kan bara kräva sin laglott direkt om man är särkullsbarn. Bröstarvingar som är gemensamma barn kan inte kräva att få sin laglott direkt, och får snällt vänta tills båda föräldrarna avlidit om testamentet säger det.
Uttryckte mig otydligt två gånger, visade det sig.
Citera
2022-05-23, 16:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Min far har aldrig haft kontakt med sin far i sitt liv. Min farfar har i sin tur barn med en annan kvinna. När farfar går bort - kommer min far att bli informerad om detta?

Farfar bor i Sverige och äger en del tillgångar. Jag tvivlar på att någon som står farfar nära kommer självmant ta i kontakt med min far vid ett dödsfall.

Kan man vara säker på att man kommer bli kontaktad av någon den dagen de sker eller måste man självmant hålla sig uppdaterad?

Finns släktskapet registrerat hos Skatteverket/Folkbokföringen?
Citera
2022-05-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Finns släktskapet registrerat hos Skatteverket/Folkbokföringen?
Det kan jag inte svära på, skall definitivt kollas upp.
Citera
2022-05-23, 18:22
Medlem
All släkt blir informerad via brev som du skall skriva på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in