2022-05-22, 21:29
Medlem
Min far har aldrig haft kontakt med sin far i sitt liv. Min farfar har i sin tur barn med en annan kvinna. När farfar går bort - kommer min far att bli informerad om detta?

Farfar bor i Sverige och äger en del tillgångar. Jag tvivlar på att någon som står farfar nära kommer självmant ta i kontakt med min far vid ett dödsfall.

Kan man vara säker på att man kommer bli kontaktad av någon den dagen de sker eller måste man självmant hålla sig uppdaterad?
Citera
2022-05-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Min far har aldrig haft kontakt med sin far i sitt liv. Min farfar har i sin tur barn med en annan kvinna. När farfar går bort - kommer min far att bli informerad om detta?

Farfar bor i Sverige och äger en del tillgångar. Jag tvivlar på att någon som står farfar nära kommer självmant ta i kontakt med min far vid ett dödsfall.

Kan man vara säker på att man kommer bli kontaktad av någon den dagen de sker eller måste man självmant hålla sig uppdaterad?
om du har ett arv att hämta så blir du informerad
Citera
2022-05-22, 22:04
Medlem
Citat:

Ja det kommer du att bli 100%.
Citera
2022-05-22, 22:08
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:

Ja, alla som är dödsbodelägare skall kontaktas. Efterlevande make, maka eller sambo, legala arvingar (t.ex. barn) och universella testamentstagare är dödsbodelägare.

Dessutom förväntas dödbodelägare hantera kvarlåtenskapen, göra bouppteckning, betala dödsboets räkningar om det finns tillgångar, sköta försäljning av fastigheter och lösöre, och även göra deklarationen året efter.
Och slutligen skifta ut pengar och egendom enligt testamente, lag, eller samförstånd.
En hel del jobb, som man formellt inte kan avsäga sig.

Bröstarvingar (barn och barnbarn) har alltid rätt till laglotten och laglotten kan inte testamenteras bort. Det är därmed omöjligt att göra ett barn arvlöst eftersom de alltid har rätt till laglott
Citera
2022-05-22, 22:13
Medlem
Som du skriver, din farsa hade ingen kontakt med farsan sin, du har ingen kontakt med farfar din antar jag?
Ärligt talat så är du och din farsa inget annat än främlingar för gubben och hans nya familj.
Farfar din som är välbärgad kommer först o främst se till att hans nya familj får det stora arvet och din farsa får sin lagstadgade procentuella laglott beroende på hur många syskon det finns i familjen, ju fler i familjen desto mindre pengar till din farsas laglott.

Om din farfar någon gång i livet känt att han haft ett dåligt samvete för att han var ett kräk som inte tog hand om sin egen pojk och sonson kanske gubben har skrivit in er i sitt testamente så att ni oxå får en del av kakan?
Din farfars nya kärring och barn kommer nog att börja knorra om varför ni ska ha pengar då hon säkerligen framstår som en girig kärring men jag kan ha fel?

Lagstadgad laglott har din far rätt till enligt lag.
Senast redigerad av sWenskT-avskum 2022-05-22 kl. 22:15.
Citera
2022-05-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWenskT-avskum
Som du skriver, din farsa hade ingen kontakt med farsan sin, du har ingen kontakt med farfar din antar jag?
Ärligt talat så är du och din farsa inget annat än främlingar för gubben och hans nya familj.
Farfar din som är välbärgad kommer först o främst se till att hans nya familj får det stora arvet och din farsa får sin lagstadgade procentuella laglott beroende på hur många syskon det finns i familjen, ju fler i familjen desto mindre pengar till din farsas laglott.

Om din farfar någon gång i livet känt att han haft ett dåligt samvete för att han var ett kräk som inte tog hand om sin egen pojk och sonson kanske gubben har skrivit in er i sitt testamente så att ni oxå får en del av kakan?
Din farfars nya kärring och barn kommer nog att börja knorra om varför ni ska ha pengar då hon säkerligen framstår som en girig kärring men jag kan ha fel?

Lagstadgad laglott har din far rätt till enligt lag.
Nix ingen kontakt. Finns det ett testamente kommer det inte vara till en fördel. Det var laglotten jag oroade mig över.
Minst tre syskon finns i bilden men potten lär inte vara så dålig ändå.
Citera
2022-05-22, 23:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Alla som ska ärva blir kontaktade. Tjejens mor gick bort för ett år sedan och det är krångligt när ett arv ska delas så räkna med att kan bli jobbigt och en del tjafsade bland arvingarna vem dom ska ha vad. För tjejens del blir det inget arv då hon inte orkar så hon avstår allt
Citera
2022-05-23, 01:31
Medlem
Din farfars nya barn blir väl de som får ta tag i det. De begär ett dödsfallsintyg från skatteverket som bl a bankerna vill se.

Skatteverket gör en släktutredning och där kommer din far listas som dödsbodelägare. De nya barnen är skyldiga att informera honom och komma överens om bouppteckning och arvsskifte.

Kan man inte komma överens så kan vem som helst av dödsbodelägarna begära att en boutredningsman utses och sedan även att en skiftesman utses.

Dessa skall förstås ha ersättning för sitt arbete ur dödsboet så det är bättre om man kan komma överens. Det är också dumt att vara den som begär en boutredningsman om dödsboet har små tillgångar eftersom den som begärt boutredningsman då får betala dennes arbete.
Citera
2022-05-23, 01:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Ja, alla som är dödsbodelägare skall kontaktas. Efterlevande make, maka eller sambo, legala arvingar (t.ex. barn) och universella testamentstagare är dödsbodelägare.

Dessutom förväntas dödbodelägare hantera kvarlåtenskapen, göra bouppteckning, betala dödsboets räkningar om det finns tillgångar, sköta försäljning av fastigheter och lösöre, och även göra deklarationen året efter.
Och slutligen skifta ut pengar och egendom enligt testamente, lag, eller samförstånd.
En hel del jobb, som man formellt inte kan avsäga sig.

Bröstarvingar (barn och barnbarn) har alltid rätt till laglotten och laglotten kan inte testamenteras bort. Det är därmed omöjligt att göra ett barn arvlöst eftersom de alltid har rätt till laglott

Det är bara barn som alltid har rätt till laglott. Inte barnbarn.
Citera
2022-05-23, 04:22
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är bara barn som alltid har rätt till laglott. Inte barnbarn.

Om ett barn redan har avlidit så träder barnbarn in i deras ställe och har rätt till den laglott som annars skulle tillfallit deras förälder.
Citera
2022-05-23, 09:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Står han som far till din far så skall din far informeras.
När någon dör skall en släktutredning göras i Bouppteckningen, där ingår att begära in släktutredning och att meddela arvingar.

Han SKA alltså få meddelande om allt går rätt till. Det är dock inte detsamma som att han får det. Om bouppteckningsmannen struntar i att meddela så uteblir informationen.
Det bästa din far kan göra är att vid jämna mellanrum kontrollera om hans far lever genom t ex en sökning på ratsit.
Har han inte meddelats så kan han under period efter arvskiftet protestera mot denna och få den rättad.
Citera
2022-05-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Står han som far till din far så skall din far informeras.
När någon dör skall en släktutredning göras i Bouppteckningen, där ingår att begära in släktutredning och att meddela arvingar.

Han SKA alltså få meddelande om allt går rätt till. Det är dock inte detsamma som att han får det. Om bouppteckningsmannen struntar i att meddela så uteblir informationen.
Det bästa din far kan göra är att vid jämna mellanrum kontrollera om hans far lever genom t ex en sökning på ratsit.
Har han inte meddelats så kan han under period efter arvskiftet protestera mot denna och få den rättad.
Om ingen myndighet meddelar min far finner jag de inte troligt alls att de självmant kommer ta kontakt. Lär bli mycket besvärligt om man skulle upptäcka det kanske tre år efter hans död.

Skevt om man ska behöva kika ratsit 2ggr året i kanske 15 år framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in