2022-06-03, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Var det inte kusinen som skrattade i förhör och sade ”ni kommer aldrig kunna komma åt oss”?

Konstigt att säga så om flickan nu begått självmord.

Ja, det är väl en sak jag också känner som får mig att vara tveksam. En arrogans som känns obehaglig i situtationen.

"Enligt tidningens uppgifter ska flickans kusin vid ett första förhör med polisen ha skrattat åt mordanklagelserna.

– Vad ska ni göra? Ni kommer aldrig åt oss, sa han då enligt tidningens källor.
"

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...attat-i-forhor

Om man ska försöka se det ur olika perspektiv, skulle ju hans arroganta ton bero på hur man i förhör har frågat honom.

Han kan ju uppleva sig vara misstänkt för något som han/de inte har gjort och han tror att de utgår från att de är invandrare, dvs är diskriminerande.

Eller så är han bara en arrogant person, i allmnhet. Kaxig och otrevlig, kanske.

Aldrig bra att vara arrogant i en situation där du själv är misstänkt, särskilt inte när det handlar om något så allvarligt som mord. Det slår absolut tillbaka på en.
Citera
2022-06-03, 22:28
Medlem
theshades avatar
Man kan ju se detta som en form av lyckad integration.

I åratal har muslimerna hedersmördat sina döttrar precis som i hemländerna, varpå de blivit dömda för mord (som är olagligt i Sverige även om dottern har en svensk pojkvän etc). Nu har de begripit hur svensk lag fungerar och med relativ enkelhet anpassat sig så att de kringgår den irriterande svenska lagstiftningen. Självmord är ju inte olagligt (längre) och det är ju väldigt svårt att bevisa att någon tvingats till självmord. I vanliga fall är det nog inte så lätt heller, men när en hel familj sluter upp mot en ensam tonårsdotter med påtryckningar och hot, gärna under lång tid, så kan man få en människa att ta den erbjudna vägen ut.

Så lätt var det. Och åklagaren kan bara konstatera att det är omöjligt att nå en fällande dom och därför lägga ner åtalet oavsett hur uppenbart det är att det handlar om heders(själv)mord.

Jag spår att det lär bli statistiskt vanligare med självmord bland invandrartjejer framöver, samtidigt som balkongflygningar lär minska i ungefär motsvarande grad.

Heja Sverige!
Citera
2022-06-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Dom säger att det längre inte finns någon anledning att anta att brott begåtts. Efter rättsmedicinska undersökningen.
Bara för att en undersökning läggs ner så gör det inte att de är oskyldiga, bara att det inte finns tillräckligt för att driva det vidare. Så du kan ta ditt "helt oskyldig familj" och stoppa upp i röven! Lika "oskyldiga" som johanna möller var gällande sin exmakes död.. att kling och klang inte reder ut det förvånar knappast.
Citera
2022-06-03, 23:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
"Händelserna är de senaste i raden av uppmärksammade våldsdåd mot kvinnor. I april räddades en överfallen kvinna från ett gruvhål utanför Norberg, i maj fick polisen larm om en svårt skadad kvinna på ett hotelltak i Malmö och i förra veckan sköts en 14-årig flicka till döds i Nacka."

https://www.svd.se/a/pWaL71/kvinnojo...-fatt-mer-stod

Har dock inte läst detta i någon annan media.
Kan vara en slip. Kan också vara fel.

Nej, det var en ny uppgift för mig också, även om jag naturligtvis inte kan säga att jag läst alla artiklar i fallet.

En anmärkningsvärd uppgift om den stämmer.

Det lämnar många frågor och även ökar misstanken något.

T ex varifrån har hon fått vapnet, och har utredningen kunnat reda ut det?
Fanns vapnet isf kvar på plats? Kunde man utesluta att annan hållit i vapnet? Fingeravtryck, kulriktining mm?

Andra saker som kan kännas oroande, var att "saker henns mobil som skulle ha använts vid det påstådda självmordet, samt flickans mobiltelefon" hade försökts gömmas.

Om det stämmer verkar det väldigt konstigt, särskilt som om det är just de här prylarna.
"Mordet på en 14-årig flicka i Nacka tros ha maskerats som ett självmord av familjen. De familjemedlemmar som gripits – flickans mamma, bror och kusin – gav olika berättelser till polisen efter att flickans kropp hade påträffats vilket ledde till misstankar. Det rapporterar Expressen.

Familjen ska också ha försökt gömma föremål efter flickans död, bland annat saker som skulle ha använts vid det påstådda självmordet, samt flickans mobiltelefon
."
https://omni.se/kan-ha-maskerat-mord...mobil/a/MLer8o

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Försöker se på det hela från många perspektiv, men det hela känns lite motsägelsefullt när man inte får förklaringar på dessa saker.
Citera
2022-06-03, 23:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Bara för att en undersökning läggs ner så gör det inte att de är oskyldiga, bara att det inte finns tillräckligt för att driva det vidare. Så du kan ta ditt "helt oskyldig familj" och stoppa upp i röven! Lika "oskyldiga" som johanna möller var gällande sin exmakes död.. att kling och klang inte reder ut det förvånar knappast.

Fast nu har kammaråklagare Johanna Levin inte sagt att hon lägger ner utredningen i brist på bevis, utan:

"Resultaten från den rättsmedicinska undersökningen av den avlidna, tillsammans med vad som i övrigt framkommit i utredningen, visar att det inte längre finns anledning att anta att något brott begåtts."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ilj-pa-fri-fot

I det här fallet vet vi otroligt lite, vi har inte FUP, så att prata om Kling och Klang är inte möjligt.
Citera
2022-06-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast nu har kammaråklagare Johanna Levin inte sagt att hon lägger ner utredningen i brist på bevis, utan:

"Resultaten från den rättsmedicinska undersökningen av den avlidna, tillsammans med vad som i övrigt framkommit i utredningen, visar att det inte längre finns anledning att anta att något brott begåtts."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ilj-pa-fri-fot

I det här fallet vet vi otroligt lite, vi har inte FUP, så att prata om Kling och Klang är inte möjligt.

Att det tog så lång tid från det att räddningspersonal var där tills det att dödsfallet började ses som ett mord är för mig högst Kling och Klang'igt.
Familjen hade hela fredagen på sig att göra av med bevis innan huset sattes under bevakning och tekniker till slut kom till platsen.
Citera
2022-06-04, 00:53
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo

Exakt. Och förtroendet för polisen ökar ju inte när man läser detta;
”En annan av de som intervjuats i granskningen berättar att hen fick ansvara för en hel utredning, eftersom gruppen bestod av en civilanställd som varken kunde tala eller skriva på svenska och en nyutexaminerad polis med sex veckors erfarenhet.
– Hur skulle jag kunna lösa ett mord med de här personerna? I bästa fall hade de kunnat hitta en bortsprungen katt. Jag fick detaljstyra allt.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-kritiken-inom
Citera
2022-06-04, 00:53
Medlem
Hoppas att polis och åklagare har på fötterna när
dom nu lägger ner. Verkar som ett tragiskt självmord-stackars föräldrar.
Citera
2022-06-04, 02:41
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Exakt. Och förtroendet för polisen ökar ju inte när man läser detta;
”En annan av de som intervjuats i granskningen berättar att hen fick ansvara för en hel utredning, eftersom gruppen bestod av en civilanställd som varken kunde tala eller skriva på svenska och en nyutexaminerad polis med sex veckors erfarenhet.
– Hur skulle jag kunna lösa ett mord med de här personerna? I bästa fall hade de kunnat hitta en bortsprungen katt. Jag fick detaljstyra allt.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-kritiken-inom
Va fan håller polisen på med. Skickar rookies och civilanställda till en potentiell mordutredning. Citat "I bästa fall hade de hittat en bortsprungen katt". Nämen, give me a break. Sorgligt för mord -självmordsoffer och kanske för den "oskyldiga familjen".
Citera
2022-06-04, 10:50
Bannlyst
Svartskallar mördar sin dotter, skrattar åt polisen.

Polisen vill "reducera" det dödliga våldet med total övervakning av alla helst med chipmärkning.

Det är väl för fan inget självmord när negerjäveln sitter och skrattar att polisen aldrig kommer kunna ta dom?

Så tolkar jag det hela.
Fyfan.
Citera
2022-06-04, 11:32
Medlem
Om hon nu gjort det själv kan det ju mycket väl vara så att hennes mamma uppmanat henne. Vilken tonåring skulle inte åtminstone överväga att följa rådet? Flickan hade uppenbarligen ett eländigt hemliv Oavsett om det är mord eller inte ville familj och släkt ha henne död. Som vanligt i de kretsarna när det gäller döttrar.
Citera
2022-06-04, 15:20
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Va fan håller polisen på med. Skickar rookies och civilanställda till en potentiell mordutredning. Citat "I bästa fall hade de hittat en bortsprungen katt". Nämen, give me a break. Sorgligt för mord -självmordsoffer och kanske för den "oskyldiga familjen".

Inte konstigt att antalet ouppklarade mord ökar. Läste att bara 25 procent av dödsskjutningar klaras upp. Undrar också hur många ”självmord” som i själva verket är mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in